شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#شلمچه

وزیر شهرسازی:

اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه به واسطه راه آهن شلمچه - بصره/ می توانیم در توافقی که با عراقی‌ها داریم، به سوریه و حتی اردن دسترسی پیدا کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که راه‌آهن شلمچه - بصره اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند، گفت: با اتصال شبکه ریلی ایران به خطوط ریلی عراق، ایران می‌تواند به دریاهای آزاد و دریای شمال راه پیدا کند.

اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه به واسطه راه آهن شلمچه - بصره/ می توانیم در توافقی که با عراقی‌ها داریم، به سوریه و حتی اردن دسترسی پیدا کنیم
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۲:۵۵:۰۷
اعتمادآنلاین |

مهرداد بذرپاش وزیر شهرسازی درباره عملیات اجرایی ساخت خط ریلی شلمچه - بصره گفت: این طرح حدود ۴۰ سال است که در دولت‌های مختلف مطرح بوده و حتی سوابقش به پیش از جنگ ایران و عراق برمی‌گردد، اما هر بار به یک دلیلی انجام نمی‌شده که علت آن یا طرف ایرانی بوده یا طرف عراقی.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد فروردین امسال وزیر راه عراق با دستور مستقیم نخست‌وزیر این کشور به ایران آمد و یک جلسه فشرده با هیئت فنی آن جا داشتیم، توافق‌نامه کلی انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتی که در گذشته بوده را در یک بازه زمانی حل کنیم. یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‌های زیادی آن جا گذاشته شد، مین‌روبی این مسیر به طول حدود ۱۶ کیلومتر باید انجام شود که مقدماتش فراهم شده است.

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری دولت عراق 

وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه - بصره را با سرمایه‌گذاری خود بسازد، هم خط هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست‌وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقی‌ها واقعا این طرح بسیار راهبردی و مهم است، در دولت عراق حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تصویب و بنا شد که ریل‌گذاری توسط سرمایه‌گذار عراقی انجام شود و ما عملیات مین‌روبی به طول ۱۶ کیلومتر را در اندازه حریم اطراف خط ریلی انجام دهیم.

بذرپاش در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: از آن طرف طرح ساخت یک پل تاشو به‌ طول ۷۰۰ متر وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتی‌ها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار گرفت؛ به عبارت دیگر بخش اعظم سرمایه‌گذاری که در گذشته قرار بود توسط ما انجام شود، به طرف عراقی واگذار شد و این هم اتفاق خوبی است که ما ملزم به سرمایه‌گذاری زیادی نیستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کریدورهای شمال به جنوب فعالیت‌های جدی آغاز شده و خبرهای خوبی هم در پیش داریم، گفت: فعال‌تر کردن گذرگاه شرق به غرب در دستور کارمان قرار دارد. این یکی از طرح‌های راهبردی ریلی کشور است و اینکه ۴۰ سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح می‌دهد و باید هر چه سریع‌تر به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند و حتی برای عراقی‌ها هم سود خوبی دارد، زیرا خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل می‌شود و از طریق ایران می‌تواند به کشورهای قفقاز یا کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریاهای آزاد یا به دریاهای شمال هم راه پیدا کند که برای عراق هم فرصت بی‌نظیری است.

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟ افزود: توافقمان ۱۸ ماه است یعنی ۱.۵ سال، ولی من فکر می‌کنم بالاخره تا دو سال را باید در نظر بگیریم، چون که همه موضوعات به ما برنمی‌گردد. طرح در داخل خاک ایران نیست و مشترک بین دو کشور است، بخش زیادی از قوانین و مقررات مربوط به کشور عراق است و عراق هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید این را هم در نظر بگیریم، اما برنامه‌ریزی که در توافق‌نامه آمده ۱۸ ماه تا دو سال است که عملا پل ما دو سال طول می‌کشد.

امکان دسترسی ریلی به سوریه و اردن

وزیر راه و شهرسازی درباره تاثیر اقتصادی این طرح گفت: از جمله آثار اقتصادی این طرح این است که دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا فراهم می‌شود، از آن جا می‌توانیم در توافقی که با عراقی‌ها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.

بذرپاش اضافه کرد: این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است و دشمنان برای ما نقشه‌های جدی دیدند که ما موفق نشویم این کریدورها و زنجیره‌های اتصال‌های راهبردی بین‌المللی را در کشور فراهم کنیم و سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌کنند. ما دشمن کم نداریم این فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی زمانی که تکمیل شود زنجیره‌های کریدور شمال و جنوب شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر برای ما می‌تواند تولید ثروت کند و برای آیندگان ما یک سرنوشت بهتری را رقم بزند.

وی گفت: دشمنان بیکار نمی‌شوند و با مسیرهای موازی سعی می‌کنند شرکای راهبردی ما را از همکاری با ایران دلسرد کنند اما اتفاقات خوبی رخ داد، بعد از قطعه رشت به آستارا که با کشور روسیه برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور توافق شد، اکنون هم با کشور عراق توافق انجام شد. طرح‌هایی که سال‌های سال مانده بود به همت دولت به سرانجام می‌رسد و امیدواریم هر چه زودتر تمام و تقدیم ملت بزرگ ایران کنیم.

شتاب‌دهی به پروژه اتصال ریلی میان دو کشور ایران و عراق 

همچنین شهریار افندی‌زاده - معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی- با ابراز امیدواری جهت شتاب‌دهی به پروژه اتصال ریلی میان دو کشور ایران و عراق گفت: با توجه به رویکرد جدید دولت عراق و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها میان وزیر راه و شهرسازی و همتای عراقی، انتظار می‌رود در انجام این پروژه تسریع شود.

وی با بیان اینکه ابتدای امسال در کشور ایران تفاهم‌نامه خوبی بین وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای ایشان در عراق منعقد شد، افزود: در دولت جدید عراق رویکرد به سمت و سوی اتصال شبکه ریلی بود، بنابراین وزیر حمل‌ونقل عراق پس از حضور در ایران و ظرف ۱۰ ساعتی که در ایران بود تفاهم‌نامه اتصال شبکه ریلی را منعقد کرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بودجه و سرمایه‌گذاری مصوبه هیئت دولت عراق حدود ۲۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده و نشان‌دهنده آن است که به‌ طور جدی پای کار آمده است.  امیدواریم با توجه به کلنگ‌زنی این پروژه توسط مقام‌های ایرانی و عراقی شاهد سرعت گرفتن احداث این پروژه ریلی باشیم و پس از ۱۸ ماه یک شبکه متصل ریلی میان ایران و عراق داشته باشیم.