شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#کرکوک#اقلیم کردستان

بارزانی خواستار مداخله فوری السودانی برای کنترل اوضاع کرکوک شد

بارزانی خواستار مداخله فوری السودانی برای کنترل اوضاع کرکوک شد

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق خواستار مداخله فوری «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور برای کنترل اوضاع کرکوک شد.

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در اولین اظهارنظر خود درباره حادثه امنیتی کرکوک، خواستار مداخله فوری نخست‌وزیر عراق برای کنترل «اوضاع غیر قابل قبول» استان کرکوک شد.

به گزارش المیادین، بارزانی گفت: از السودانی می‌خواهیم که به منظور کنترل اوضاع غیرقابل قبول کرکوک، فورا مداخله و از شهروندان و تظاهرات کنندگان حمایت کند.

مسرور بارزانی افزود: ما این اقدامات آشوبگرانه را که با دموکراسی و زندگی مسالمت آمیز اهالی کرکوک در تعارض است، محکوم می‌کنیم.

موضوع بازگشت نیروهای پیشمرگه وابسته به بارزانی‌ها به کرکوک، این استان را صحنه اعتراض و درگیری کرده‌است. اهالی کرکوک که مخالف بازگشت نیروهای پیشمرگه هستند، راه‌های ورودی به این استان را مسدود کرده‌اند.

شامگاه شنبه، در پی حمله و تیراندازی طرفداران حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی به خیمه‌های تحصن کنندگان‌ عرب و ترکمان مقابل مقر فرماندهی عملیات استان، یک نفر کشته شده و ۱۲ نفر زخمی شدند.

معترضان عرب و ترکمان از محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق خواستند تا در تصمیم خود مبنی بر واگذاری کرکوک به کردها بازنگری کند و آن را به حزب دموکرات (بارزانی) ندهد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در این تنش امنیتی بوجود آمده، دستور حکومت نظامی و منع آمد و شد در کرکوک صادر کرد.

السودانی از همه طرف‌های سیاسی و فعالان اجتماعی و ملی خواست تا در راستای از بین بردن فتنه‌ها و حفظ امنیت و ثبات کرکوک نقش و مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند.

از طرفی، جبهه ترکمانی از محمد السودانی درخواست کرد تا به کرکوک سفر کند که با اوضاع پرتنشی روبرو است.

این جبهه از همه طرف‌ها در کرکوک خواست تا برای حفظ امنیت و ثبات این استان و صلح مدنی راه عقل و حکمت را پیش بگیرند.

برخی نمایندگان کرکوک در پارلمان عراق خواستار دخالت بین‌المللی برای کنترل اوضاع این استان شده‌اند.

310310