شهر خبر

افزایش سرعت تعداد بازنشستگان دولتی، هر ۱۰ دقیقه یک نفر

طی یکسال اخیر هر 10 دقیقه یک نفر کارمند دولتی، بازنشسته شده و حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری شده است. صندوق بازنشستگی کشوری در بهترین حالت امسال حداقل باید 221 همت حقوق به افراد تحت پوشش خود پرداخت کند.

افزایش سرعت تعداد بازنشستگان دولتی، هر ۱۰ دقیقه یک نفر

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و روند افزایش تعداد بازنشستگان، فشار هزینه‌ای مضاعفی را بر صندوق بازنشستگی در سال‌جاری تحمیل کرده، به طوری که سهم بودجه‌ برای این صندوق نیز کفاف پرداخت حقوق کارکنان نیست.

آمارها نشان می‌دهد تعداد بازنشستگان حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری در پایان خرداد امسال به یک میلیون و 639 هزار و 167 نفر رسیده که نسبت به پایان سال 1401 حدود 0.2 واحد درصد و نسبت به پایان خرداد سال 1401 معادل 3.5 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، طی یک سال اخیر، از بهار سال 1401 تا بهار امسال حدود 56 هزار نفر به تعداد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است. با احتساب این عدد، در واقع می‌توان گفت طی یکسال اخیر هر 10 دقیقه یک نفر بازنشسته شده و حقوق‌بگیر این صندوق شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله بخش قابل توجهی از بودجه را برای پوشش هزینه‌ها به خود اختصاص می‌دهد زیرا کسورات پرداختی شاغلین کفاف هزینه‌ها و پرداخت حقوق بازنشستگان را نمی‌دهد. نکته مهم‌تر این است که تعداد افرادی که بازنشسته می‌شوند به طور کلی چندین برابر تعداد افرادی است که جذب مشاغل دولتی می‌شوند و کسورات پرداخت می‌کنند و همین موضوع موجب یک عامل مهم در کسری صندوق‌ بازنشستگی کشوری است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده میانگین حقوقِ حقوق بگیران در پایان خرداد امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل بطور میانگین به میزان 42 درصد افزایش داشته که این افزایش عمدتا ناشی از اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز 1399 و استمرار اجرای آن تا سال 1402 است.