شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تجارت#زیرزمینی#خودروهای#گذرموقت#داغ

تب تجارت زیرزمینی خودروهای گذرموقت داغ شد

تب تجارت زیرزمینی خودروهای گذرموقت داغ شد

در غیاب واردات رسمی خودرو، بازار خرید و فروش گذرموقت‌ها داغ شد.

آگهی‌های بی‌شمار فروش خودروی گذرموقت در پلتفرم‌های آنلاین ثبت آگهی، سندی است برتقاضای بالا و تجارت زیرزمینی این نوع خودروها. وعده‌ها نیز بی‌شمارند، فروشندگانی که قول دریافت پلاک دائمی گذرموقت‌ها را با شروط خاص به مشتریان می‌دهند. اما بر اساس بخشنامه گمرک «مهلت تردد» خودروهای سواری گذرموقت که توسط اتباع خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور وارد می‌شود، حداکثر ۵ماه آن هم بدون امکان تمدید است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه با وجود این محدودیت، بازاری برای خرید و فروش این دست از خودروها شکل گرفته است؟ پاسخ کلیدی این پرسش را باید در آشفتگی محرز سیاست واردات خودرو به کشور جست‌وجو کرد. سال گذشته وعده ورود ۲۰۰هزار خودرو داده شد؛ درحالی‌که متقاضیان تاکنون خودروی وارداتی نو را ملاحظه نکرده‌اند. با این وضعیت، بازار مبهم «گذرموقت‌ها» شکل گرفته است.

در شرایطی که آگهی‌های فروش خودروهای گذرموقت در پلتفرم‌های آنلاین ثبت آگهی رو‌به‌رشد است، حضور پررنگ خودروهای یادشده در خیابان‌ها و جاده‌های کشور سوال‌برانگیز است. آنچه مشخص است خودروهای گذرموقت طبق مقررات گمرکی تنها زمان کوتاهی می‌توانند در سرزمین اصلی حضور داشته باشند، حال آنکه ورود گسترده این نوع خودروها این سوال را مطرح کرده که چگونه با وجود محدودیت قانونی، بازاری برای خرید و فروش این دست از خودروها حتی در تهران شکل گرفته است؟

خودروهای گذرموقت به خودروهایی گفته می‌شود که با مدت‌زمان محدودی اجازه تردد در کشور دارند و در زمان مقرر نیز باید از کشور خارج شوند. البته این خودروها می‌توانند در مناطق آزاد حضور داشته باشند اما حضور آنها در سرزمین اصلی با محدودیت همراه است. نکته قابل توجه اینکه خرید و فروش یا حتی اجاره خودروهای گذرموقت از نظر قانونی غیرمجاز است و هیچ‌گونه مجوز رسمی برای خریدوفروش خودروهای گذرموقت وجود ندارد. با‌این‌حال به نظر می‌رسد که تجارت زیرزمینی در این زمینه شکل گرفته است.