شهر خبر

پیش بینی افزایش قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲

یک کارشناس خودرو گفت: اتفاقی که برای بحث واردات در حال رخ دادن است، این است که با توجه رونمایی تماما نمایشی‌ای که اتفاق افتاد، واردات خودرو عملا به صورت کاملا منظم به بخش برندهای چینی مهندسی و خلاصه شده است.

پیش بینی افزایش قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره اقدام وزیر صمت درمورد رونمایی از خودروهای وارداتی گفت: اتفاقی که برای بحث واردات در حال رخ دادن است، این است که با توجه رونمایی تماما نمایشی‌ای که اتفاق افتاد، واردات خودرو عملا به صورت کاملا منظم به بخش برندهای چینی مهندسی و خلاصه شده است. تعداد محدودی از خودروهای کره‌ای و آلمانی نیز وارد شده‌اند. با توجه به صحبت‌های اخیری که وزیر صمت درباره واردات کردند و بازدیدی هم برای رئیس جمهور در پاستور برای خودروهای الکتریکی گذاشتند به نظر من اتفاق بعدی در مورد واردات این است که اخبار واردات خودرو چندان جدی نباشد.

او افزود: یک دوره مردم صبح و بعدازظهر اخبار متفاوتی در مورد برجام می‌شنیدند و بازار ارز نیز واکنش نشان می‌داد. عملا از یک جایی به بعد بازارها عکس العمل خود را از دست داند و جامعه احساس کرد که صرفا خبر درمانی اتفاق افتاده است. در مورد واردات خودرو نیز بازار حساسیت خود را از دست داده است. به دلیل خبردرمانی در حوزه خودرو و تفاوت شدید حرف با عمل دیگر بازار توجهی به این کارها ندارد. مردم هم تا یک نقطه با اخبار همراهی می‌کنند و دیگر اعتماد گذشته را ندارند.

وی درباره جهش قیمتی در بازار خودرو بیان کرد: برآورد من این است که اگر تا پایان سال وزارت صمت نگاه جدی به سمت خودرو نداشته باشد، ما می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که بازار فعلی که در کف قیمت قرار گرفته است، نزدیک به سال نو افزایش قیمت را تجربه کند. بازار از یک جایی به بعد کنترل خود را از دست می‌دهد و خود را با واقعیت‌های موجود از جمله نرخ ارز و تورم هماهنگ می‌کند.

فرزانه درباره میزان واردات وعده‌ی دولت گفت: دولت رئیسی قول داده بود که تا خرداد امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود. طبق آخرین آمار که متعلق به ۳ هفته پیش است، تنها هفتصد خودرو وارد شده که بخشی از آن‌ها نیز خودروهای امداد و نجات بوده‌اند. این میزان از واردات شبیه یک لطیفه است. بازار در حال حاضر عطش خاصی نسبت به خودرو پیدا کرده و دورنما نیز روشن نیست. عملا دولت‌های گذشته تاکنون نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه به بازار بدهکار هستند. حتی اگر این ۲۰۰ هزار دستگاه تا آخر امسال وارد شود که به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیوفتد، شما باید ۵ سال این روند را ادامه دهید تا کسری سال‌های گذشته را جبران کنیم. به نظر من اتفاق بزرگی با این شکل واردات در بازار نخواهد افتاد. به دلیل شرایط ارزی پیش بینی من این است که این واردات مقطعی است.