شهر خبر

لهستان غرامت جنگ جهانی دوم را از آلمان می‌خواهد

لهستان غرامت جنگ جهانی دوم را از آلمان می‌خواهد

ایسنا نوشت: نخست وزیر لهستان امروز (جمعه) گفت، ورشو و آلمان تنها زمانی قادر به همکاری موثر در اتحادیه اروپا خواهند بود که برلین خسارت‌های وارد شده توسط آلمان نازی در خلال جنگ جهانی دوم را جبران کند.

ماتئوش موراوکی، نخست وزیر لهستان در مراسم سالگرد جنگ دوم جهانی گفت:‌ ورشو و برلین امروز شرکایی در اتحادیه اروپا هستند اما برای آنکه عملکرد مناسبی با هم در آینده داشته باشند باید این فصل تاریک از جنگ دوم جهانی را ببندند.

نخست وزیر لهستان در ادامه گفت: غرامت لازم است تا این صفحه سیاه تاریخ بسته شود و شاهدان زنده بمباران‌ها با آرامش به آینده فکر کنند، نه اینکه فقط به گذشته با رنج بیندیشند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، لهستان اعلام کرد که ۶.۲ تریلیون زلوتی (حدود ۱.۵ تریلیون دلار) از آلمان به عنوان غرامت برای خسارات ناشی از جنگ جهانی دوم درخواست خواهد کرد. در اوایل اکتبر، یادداشتی در این زمینه از طریق وزارت خارجه لهستان به آلمان ارسال شد.

پس از آن لهستان به کنگره ایالات متحده، اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل  موسوم به یونسکو، ناتو و همچنین ۵۰ کشور دیگر برای کمک به دریافت غرامت از آلمان مراجعه کرده است.

دولت برلین بارها گفته که غرامتی به ورشو نمی‌دهد چون لهستان پیش از این غرامت قابل توجهی دریافت کرده است.

311311