شهر خبر

پرسپولیس توان غافلگیری النصر و رونالدو را دارد!

رضا جباری ستاره پیشین پرسپولیس می‌گوید: متأسفانه چند سالی می‌شود که مدیربرنامه‌ها در فوتبال ایران سنگ بنای این کار را گذاشته‌اند که به ضرر باشگاه و حتی دیده شده به ضرر بازیکن است.

پرسپولیس توان غافلگیری النصر و رونالدو را دارد!

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

تیم پرسپولیس موفق شد فولاد خوزستان را در شهر اهواز با برتری ۲ بر صفر پشت سربگذارد. یاسین سلمانی یکی از پرسروصداترین بازیکنان نقل و انتقالات تابستانی امسال بود. کاپیتان تیم ملی امید پس از جدایی از سپاهان اصفهان، تیم‌های آبی و قرمز پایتخت را خواهان خود می‌دید اما پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مذاکره با هر دو تیم، در نهایت تصمیم گرفت به پرسپولیس ملحق شود. سلمانی از همان بازی اول با پیراهن پرسپولیس میخ خودش را محکم در این تیم کوبید. او در دیدار با ذوب‌آهن اصفهان از دقیقه ۶۹ به جای سعید صادقی وارد زمین شد و تکنیک و اعتماد به نفس بالای خودش را به رُخ کشید. کاپیتان تیم ملی امید مزد بازی خوب خودش مقابل ذوب آهن را در اهواز گرفت و در حالی که سروش رفیعی نیز در اختیار یحیی گل‌محمدی بود، در دقیقه ۸۳ جایگزین محمد عمری شد. یاسین سلمانی در دقیقه ۴+۹۰ موفق شد گل دوم تیمش را به فولاد خوزستان زده و برد پرسپولیس را قطعی کند.

رضا جباری هافبک تکنیکی دهه ۸۰ پرسپولیس در این رابطه می‌گوید: به اعتقاد من بازیکنی که کیفیت بالایی داشته باشد نیاز به زمان زیادی برای هماهنگی با سایرین ندارد. چنین بازیکنانی از همان بازی اول و لحظه‌ای که توپ به پای آن‌ها می‌خورد خودشان را نشان می‌دهند و به نظرم یاسین سلمانی هم جزو این دسته از بازیکنان است. او جوانی ۲۱ ساله است که بازوبند کاپیتانی تیم ملی امید را بربازو می‌بندد و همین موضوع اعتماد به نفس سلمانی را بالا برده است.

او ادامه می‌دهد: یاسین سلمانی در بازی با ذوب‌آهن هم می‌توانست یکی از گل‌زنان بازی لقب بگیرد اما بدشانسی آورد. پُست اصلی او هافبک تهاجمی است اما به عنوان وینگر و حتی مهاجم سایه هم می‌تواند بازی کند چرا که تکنیک و هوش بالایی دارد. به نظر من سلمانی می‌تواند ستاره جدید پرسپولیس باشد به شرط آن‌که مغرور نشود و به پیشرفت فکر کند. شما در پرسپولیس همیشه باید ۸۰ یا ۹۰ درصد از خودتان باشید. در پرسپولیس بازیکن زیر دره‌بین است و باید به‌شدت مراقب خودش باشد. در این تیم خیلی زود بازیکن به شهرت و محبوبیت می‌رسد که این تیغه دو لبه است و می‌تواند یکی را به عرش و دیگری را به فرش برساند. سلمانی هم باید مشاوران خوب و دلسوزی کنار خودش داشته باشد و فقط به فوتبالش فکر کند. در این صورت می‌تواند ستاره پرسپولیس و حتی تیم ملی شود.

جباری ضمن اشاره به بند جدایی ۴۰۰هزار دلاری یاسین سلمانی در صورت رسیدن پیشنهاد خارجی نیز خاطرنشان می‌کند: من نمی‌دانم این بند در قرارداد این جوان وجود دارد یا نه اما آن‌چه می‌دانم این است که امیدوارم چنین نباشد. بازیکن جوان و مستعد به پرسپولیس می‌آید که دیده شود، به پیراهن تیم ملی بزرگسالان برسد و بعد لژیونر شود اما این پروسه نیاز به زمان داشته و باید به سود طرفین باشد. متأسفانه چند سالی می‌شود که مدیربرنامه‌ها در فوتبال ایران سنگ بنای این کار را گذاشته‌اند که به ضرر باشگاه و حتی دیده شده به ضرر بازیکن است. من نمی‌خواهم اسمی بیاورم اما در همین لیگ خودمان بازیکنی به قدری درخشیده که پدیده شده و به تیم ملی هم رسیده اما با مشورت همین ایجنت‌ها به لیگ‌های ضعیف اروپایی رفته، ناکام مانده و دیپورت شده است. در بازگشت هم دیگر آن بازیکن سابق نشد. امیدوارم چنین بندی در قرارداد یاسین سلمانی نباشد و او تمام تمرکزش را روی بازی در پرسپولیس بگذارد.

هافبک سابق پرسپولیس در خصوص پیروزی این تیم برابر فولاد خوزستان در اهواز نیز تصریح می‌کند: بازی در گرمای اهواز همیشه سخت بوده و این برد ارزش زیادی دارد اما فراموش نباید کرد تیم میزبان شرایط عادی نداشت. نیمکت فولاد به نظر می‌آمد با استرس و تشتت نظر روبروست و تعویض‌های دو تیم گواه این ادعاست. هرچقدر یحیی گل‌محمدی تعویض‌های خوب و ثمربخشی داشت از آن طرف تعویض‌های فولاد عجولانه و ناکام نشان داد و تفاوت‌ها اینجا رقم خورد. با این وجود باز تکرار می‌کنم کار بچه‌های پرسپولیس ارزشمند بود و شکست دادن تیم فولاد خوزستان در اهواز و جلوی این همه تماشاگر کار ساده‌ای نبود.

رضا جباری درمورد سبک اسپانیایی بازی یحیی گل‌محمدی و استفاده از ۶ هافبک در ترکیب اولیه این تیم نیز می‌گوید: استنباط من این است که گل‌محمدی می‌خواست تیمش را در آستانه لیگ قهرمانان آسیا تست کند. پرسپولیس مهاجم تخصصی گل‌زن ندارد اما با این سیستم می‌تواند النصر و رونالدو را غافل‌گیر کند. با این سبک بازی، مالکیت توپ و میدان در اختیار پرسپولیس قرار می‌گیرد و همین موضوع کمک زیادی به موفقیت تیم می‌کند. شاید گل‌های کمتری پرسپولیس بزند اما شانس زیادی هم به تیم‌های حریف نخواهد داد. شاید یحیی گل‌محمدی این سیستم را برای تقابل با تیم‌های آسیایی به ویژه النصر و عربستانی‌ها آزمایش کرده که مهاجمان گران‌قیمتی در اختیار دارند. امیدوارم پرسپولیس بتواند نماینده آبرومندی برای فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشد. همین تیم پتانسیل لازم برای این منطور را دارد و اسکلت خود را حفظ کرده است و اگر بتوانیم بحث میزبانی پرسپولیس را درست کنیم، کار راحت‌تر خواهد شد.