شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایتخت#فرانسه#رئیس جمهوری

راهپیمایی های خودجوش مردمی در حمایت از کودتای گابن

راهپیمایی های خودجوش مردمی در حمایت از کودتای گابن

ایرنا نوشت: گزارش ها روز پنجشنبه از لیبرویل پایتخت گابن از برگزاری راهپیمایی های خودجوش مردمی در این کشور در دفاع از کودتای نظامی علیه رئیس جمهوری مورد حمایت فرانسه در این کشور آفریقای مرکزی خبر می دهند.

به نقل از روزنامه آلمانی "یونگه ولت (کیهان جوان)"، مردم گابن با استقبال از برکناری "علی بونگو اوندیبا" رئیس جمهوری که به همراه پدرش "عمر" ۵۶ سال با حمایت دولت فرانسه در این کشور حکومت کردند، صبح پنجشنبه با برگزاری راهپیمایی های خودجوش در لیبرویل پایتخت و برخی شهرهای دیگر از کودتای سه شنبه شب نظامیان در کشورشان حمایت کردند.

براساس این گزارش، گروهی از نظامیان این کشور از جمله سرهنگ "اولریش مانفومبی" که شب چهارشنبه با حضور در تلویزیون ۲۴ گابن، انتخابات هفته گذشته در این کشور را ملغی اعلام کرده بود، و نیز "ژنرال بریس اولیگوی نگئما" رئیس ستاد گارد ریاست جمهوری نیز در تشویق مردم به این راهپیمایی صبحگاهی پبوستند و از مردم تشکر کردند.

خبرگزاری آفریقایی "ژون افریک" نیز در گزارشی از برگزاری جشن های نظامیان گابن متشکل از بسیاری از ارتشی ها و به ویژه سربازان گارد ریاست جمهوری که با کلاه سبز قابل تشخیص هستند خبر داد و نوشت: "این دسته از نظامیان خواستار انتقال قدرت (ریاست جمهوری) رئیس ستاد گارد ریاست جمهوری هستند.
گزارش ها حاکی است که سرهنگ مانفومبی، رهبر کودتا از حصر خانگی علی بونگو، اعضای خانواده و پزشک مخصوص او خبر داد اما برخی رسانه ها هم اعلام کردند که " ماری-مادلین امبورانتسو" رئیس دادگاه قانون اساسی و " میشل استفان بوندا" رئیس سازمان انتخاباتی CGE این کشور نیز در منزل خود بازداشت هستند.


همین رسانه ها همچنین خبر دادند که "پاسکالین بونگو اوندیبا" خواهر رئیس جمهوری همان شب کودنا کشور را ترک کرده بود و "نورالدین بونگو والنتین" پسر رئیس جمهوری، تعدادی از سیاستمداران از جمله "جسی الا اکوگا" سخنگوی دولت و "سیریاک مووراندجیامی" رئیس کابینه دولت بونگو نیز متهم به فساد و پولشویی سازمان یافته هستند.

به گزارش ایرنا از رسانه های منطقه ای و بین المللی، ۱۲ تن از مقامات نظامی گابن از مستعمرات سابق فرانسه در غرب آفریقا صبح چهارشنبه با حضور در تلویزیون این کشور اعلام کردند که نتیجه انتخابات یکشنبه گذشته در این کشور را که به پیروزی سه باره "علی بونگو" منجر شد، غیرمعتبر دانسته و تا اطلاع ثانوی مدیریت کشور را به عهده می گیرند.

رسانه های بین المللی به نقل از "الیزابت بورن" نخست وزیر فرانسه اعلام کردند که دولت این کشور بعد از باختن قافیه در کودتای ماه گذشته در کشور نیجر از مستعمره های سابق فرانسه در غرب آفریقا، این بار نیز اوضاع گابن مستعمره دیگر فرانسه در آفریقای مرکزی را از نزدیک پیگری می کند.

با این وجود سفارت فرانسه در لیبرویل هم به شهروندان خود در گابن توصیه کرد با توجه به حوادث جاری در این کشور تا اطلاع ثانوی از خانه های خود خارج نشوند.

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در اولین واکنش یک مقام اروپایی به وقایع گابن تاکید کرد: آنچه در غرب آفریقا در جریان است، مساله‌ای مهم برای اروپاست و ما وضعیت گابن را بررسی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که وزرای دفاع اتحادیه اروپا درباره پیامدهای کودتا در گابن گفت‌وگو خواهند کرد. این مقام سیاست خارجی در اتحادیه اروپا مدعی شد، کودتای نظامی در گابن به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌انجامد.

در حالی که اغلب رسانه های منطقه ای و بین المللی از حمایت خیل عظیمی از مردم گابن از اقدام تازه نظامیان در این کشور از طریق برگزاری تظاهرات ضددولتی و فرانسه خبر می دهند، برخی گزارش ها هم حاکی است که شرکت معدن فرانسه با نام ارامت (Eramet) پس از به دست گرفتن قدرت توسط ارتش فعالیت خود را در گابن به حالت تعلیق درآورد.
به گزارش خبرگزاری آل افریکا از لیبرویل پایتخت گابن، این گروه نظامی ۱۲ نفره ابتدا با اعلام اینکه در انتخابات فوق تقلب صورت گرفته نتیجه آنرا ملغی و سپس با انحلال قانون اساسی، رسما تصرف قدرت را اعلام عمومی کرده و تایید کردند که سخنگوی یک کمیسیون انتقال قدرت برای بازگرداندن نهادهای مسئول برای دفاع از یک حاکمیت صلح در کشورشان هستند.

گابن، واقع در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌است و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ (به مدت ۱۴ سال) تحت ریاست جمهوری «علی بونگو اوندیمبا» اداره شد.

یادآوری می شود "عمر بونگو" پدر علی ۶۴ ساله که در این سومین انتخابات نیز اعلام پیروزی کرد، حدود ۴۱ سال یعنی تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۹ قدرت را در این کشور در دست داشت.

در واقع گابن از سال ۱۸۸۶ از مستعمرات استوایی فرانسه بود بعد از تقریبا یک قرن ظاهرا مستقل شد، از سال ۱۹۶۴ شاهد جنگ خارجی و داخلی یا کودتا نبوده‌ اما نزدیک ۵ دهه گردش قدرتی در آن صورت نگرفته است.

وزارت دفاع فرانسه امروز اعلام کرد که حدود ۴۰۰ سرباز فرانسوی به طور مداوم در گابن مستقر هستند که برخی از آنها در لیبرویل پایتخت این کشور انجام وظیفه می کنند.

310310