شهر خبر

واکنش کاخ‌سفید به وقوع کودتایی دیگر در افریقا

واکنش کاخ‌سفید به وقوع کودتایی دیگر در افریقا

مهر نوشت: کاخ‌سفید امروز در بیانیه‌ای در واکنش به وقوع کودتا در گابن اعلام کرد: ما این رویداد را از نزدیک رصد می‌کنیم.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید امروز چهارشنبه ادعا کرد: ایالات متحده نگران تلاش نظامی برای تصاحب قدرت در گابن است!

کاخ سفید در این خصوص مدعی شد: آمریکا از مردم آفریقا در تلاش برای دموکراسی حمایت خواهد کرد! نگران وضعیت گابن هستیم! اوضاع را زیر نظر داشته و قصد داریم از دموکراسی حمایت کنیم!

به گزارش آژانس فرانس پرس، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ما این موضوع را از نزدیک زیرنظر داریم و به انجام هر کاری در حمایت از آرمان‌های دموکراتیکی که توسط مردم آفریقا ابراز می‌شود، ادامه خواهیم داد!

در ادامه تحولات قاره آفریقا و تداوم کودتاهای نظامی در برخی کشورهای این قاره، خبرگزاری فرانسه صبح امروز اعلام کرد گروهی از نظامیان کشور گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شوند.

انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پس از برگزاری آن اعلام کرد که «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.

مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا و کشورهای تحت مستعمره فرانسه در ۳ سال گذشته است. آخرین کودتای نظامی در آفریقا مربوط به کشور نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

310310