شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

خیرالله پروین حقوقدان شورای نگهبان:

چاره‌ای جز اصلاح قانون انتخابات مجلس نبود/ داوطلبان حق دارند دلایل رد صلاحیت خود را بدانند

یکی از حقوقدانان شورای نگهبان معتقد است چاره‌ای جز اصلاح قانون انتخابات نبود و شفافیت و پاسخگویی در افزایش اعتماد عمومی بسیار تاثیرگذار است.

چاره‌ای جز اصلاح قانون انتخابات مجلس نبود/ داوطلبان حق دارند دلایل رد صلاحیت خود را بدانند
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۲۱:۳۰:۲۲
اعتمادآنلاین |

خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ناچار هستیم به فراخور زمان و با توجه به شرایط و اقتضائات جدیدی که برای کشور به وجود می‌آید، به اصلاح قوانین بپردازیم. از این رو قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح شد.

به گزارش ایلنا، او با بیان اینکه اصلاحات خوبی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به وجود آمده است، گفت: افزایش اعتماد عمومی موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد و در این رابطه دو عنصر «شفافیت» و «پاسخگویی» بسیار موثر هستند.

پروین گفت: در قانون جدید انتخابات مجلس تلاش شده تا به این دو عنصر توجه شود و در نتیجه شاهد افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم در انتخابات باشیم.

او گفت: باید در انتخابات‌ها حقوق مردم و داوطلبان حفظ شود، مرحله «پیش ثبت‌نام» در راستای حقوق مردم و داوطلبان پیش‌بینی شده است. بر اساس قانون جدید متقاضیان می‌توانند به نتایج استعلام‌ها اعتراض کنند. نهادها نیز ملزم به پاسخگویی هستند و اگر پاسخ ندهند، مجازات برای آنها تعیین شده است.

پروین افزود: بررسی صلاحیت‌ها نیز طبق قانون باید براساس اسناد و ادله انجام شود. براساس شنیده‌ها و گفته‌ها نمی‌توان به بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و برای تایید یا عدم تایید باید اسناد و ادله کافی وجود داشته باشد.

به گفته او در قانون جدید برای اولین بار دو حق برای داوطلبان به طور ویژه در نظر گرفته شده است، حق شنیدن توضیحات و بررسی دلایل و مدارک داوطلب و حق دانستن دلایل عدم تایید صلاحیت به صورت کتبی از جمله ویژگی‌های قانون جدید (اصلاح قانون انتخابات مجلس) است.

پروین افزود: حق برابری نامزدها از فرصت‌های تبلیغاتی و ساماندهی و نظم‌دهی به ستادهای حقیقی و مجازی از وجوه قابل توجه قانون جدید است. البته این موضوعات در قانون آمده و اجرای آن بستگی به عملکرد مجریان و آگاهی عموم مردم دارد و همه باید مطیع قانون باشند.