شهر خبر

حضور صنعت نشر ایران با ارائه ۶۰۰ عنوان کتاب در مسکو

حضور صنعت نشر ایران با ارائه ۶۰۰ عنوان کتاب در مسکو

جمهوری اسلامی ایران با عرضه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و روسی در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از امروز- چهارشنبه (هشتم شهریور) با ۳۰۰ غرفه فعال، آغاز به کار کرد و تا دوازدهم شهریور به فعالیت خود ادامه خواهد داد. آیین افتتاحیه رسمی این رویداد از ساعت ۱۲ (به وقت تهران) آغاز شده است.

در سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، به معرفی و عرضه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب با موضوع‌های دین، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، دفاع مقدس، ادبیات پایداری، ادبیات کلاسیک و معاصر و... پرداخته است. از این تعداد حدود ۲۵۰ عنوان کتاب، منابع ترجمه شده از زبان فارسی به زبان روسی را شامل می‌شود.

همچنین رویدادهای متنوعی شامل نشست‌های تخصصی، رونمایی و معرفی کتاب، دیدار با ناشران، نویسندگان و مسئولان نمایشگاهی از جمله برنامه‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو است.

بخشی از غرفه نیز «کنج قرآن» نام گرفته و به نمایش انواع قرآن‌های چاپی اختصاص پیدا کرده است. هنرمند خوشنویس ایرانی محمدعلی قربانی هم در این نمایشگاه حضور دارد و در زمینه کتابت قرآن برنامه‌هایی را در غرفه برای مخاطبان برپا خواهد کرد.

محوریت سی‌ و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با کتاب‌های کودک و نوجوان است و نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودکان مسکو نیز به عنوان بخشی از این رویداد در نظر گرفته شده است.

۳۰۰ رویداد با محوریت کودک و تصویرگری از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است. برای حضوری کنشمند در این رویدادها و تبادل تجربیات میان صنعت نشر ایران و کشورهای حاضر در زمینه کتاب کودک، منصوره محمدی تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در غرفه ایران حضور دارد.

ویژه برنامه «با کاروان فرهنگ» نیز روز جمعه (۱۰ شهریور) با عنوان «نقش نمایشگاه کتاب مسکو در گسترش مطالعات ایرانشناسی» با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری رویدادهای کتاب و کتابخوانی و حمید حسام نویسنده و معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از شبکه کتاب پخش خواهد شد.

این برنامه روز شنبه (۱۱ شهریور) با عنوان «نقش نمایشگاه کتاب مسکو در گسترش و غنای دیپلماسی فرهنگی مابین ایران و روسیه» با حضور علی رمضانی مدیر عامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران و بهناز ضرابی نویسنده و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و روز یکشنبه (۱۲ شهریور) با عنوان «نقش نمایشگاه مسکو در گسترش مطالعات اسلامی در روسیه و کشورهای CIS» با حضور اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر رویدادهای کتاب و کتابخوانی، برگزار می‌شود.

در این نشست‌ها ارتباط زنده هم با محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با خبرنگار شبکه کتاب نیز برقرار خواهد شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، از سال ۱۹۹۸ هر ساله در مسکو برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان از لحاظ تنوع فرهنگی است. هر سال بیش از ۳۰۰ ناشر از کشورهای مختلف در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. این نمایشگاه به لحاظ تنوع و جذابیت برنامه‌های غرفه‌دارانش در جهان مشهور است.

۵۷۵۷