شهر خبر

روزنامه هم‌میهن:

قدردان وزارت کشور هستیم که شفاف اعلام کرد نگاه دولت به دانشگاه‌‌ها امنیتی است!

روزنامه هم میهن خطاب به وزارت کشور دولت رئیسی نوشت: ممنون که شفاف هستید.

قدردان وزارت کشور هستیم که شفاف اعلام کرد نگاه دولت به دانشگاه‌‌ها امنیتی است!
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۲۰:۲۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

روزنامه هم میهن از امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها و اخراج اساتید گلایه کرده است.

به گزارش هم میهن، درحالی‌که فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور در روزهای گذشته در تب‌وتاب برخورد با تعدادی از استادان دانشگاه قرار داشت دیروز بیانیه‌ای منتشر شد که به‌نوعی، پشت پرده و واقعیت مسئله را آشکار کرد.

این بیانیه، برخلاف انتظار نه از سوی وزارت علوم یا مسئولان فرهنگی کشور، بلکه از سوی یک دستگاه سیاسی-امنیتی، یعنی وزارت کشور صادر شد. وزارت کشور در بیانیه خود البته هیچ لزومی ندیده تا توضیح دهد که چرا و به چه دلیل لازم بوده این وزارتخانه در موضوعی که ارتباطی با آن ندارد، ورود کند؟ ممکن است در پاسخ عنوان شود واکنش‌ها به اخراج و تعلیق استادان دانشگاه، در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای امنیتی است و اگر چنین استدلالی ارائه شود، باید از دولت سیزدهم و وزارت کشور قدردان بود که چنین شفاف عمل می‌کنند و موضع می‌گیرند.

وزارت کشور با صدور این بیانیه، عملا تایید می‌کند که نگاه دولت به نهاد دانشگاه، اعم از استادان و دانشجویان، نه نگاهی علمی که امنیتی است. ضمنا، آنان با صدور این بیانیه، عملا اعتراف می‌کنند که برخلاف تقسیم‌بندی‌هایی که سال گذشته و در زمان اوج‌گیری ناآرامی‌ها میان «اعتراضات» و «اغتشاشات» مطرح می‌شد، هیج تفاوت و تمایزی میان این دو مفهوم قائل نیستند.

روزنامه هم میهن در ادامه هشدار داده است: دور از ذهن نیست که با روند موجود و حاکم شدن رسمی نهادهای امنیتی و تبدیل وزارت کشور به سخنگو و صاحب دانشگاه، این رویکرد منفی به دانشگاه‌های داخل کشور تشدید شود. این، در واقع تکرار همان تجربه‌ای است که پیش از این در حوزه رسانه شاهد آن بودیم؛ همچنان که پس از موج برخوردها با روزنامه‌نگاران و توقیف مطبوعات، عملا مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور منتقل شد، امروز هم دور نیست زمانی که مرجعیت علمی و آموزشی کشور به خارج منتقل شود.