شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#کشورهای عربی#آمریکا#دولت

احضار کوهن به سفارت آمریکا/ هاآرتص: ناآرامی‌ها در لیبی احتمالا کشورهای عربی را از سازش بازدارد

احضار کوهن به سفارت آمریکا/ هاآرتص: ناآرامی‌ها در لیبی احتمالا کشورهای عربی را از سازش بازدارد

ایسنا نوشت: دولت آمریکا پس از افشای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی، وزیر خارجه این رژیم را احضار کرد، از سوی دیگر برخی دیپلمات‌های عرب و آمریکایی تاکید کردند، افشای این دیدار روند عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با دیگر کشورهای عربی را دشوار خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، دولت آمریکا پس از افشای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی، پیام‌های اعتراضی شدید اللحنی را برای این رژیم فرستاد.

همچنین این شبکه عبری زبان اعلام کرد که کاردار سفیر آمریکا در اراضی اشغالی الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را احضار کرده و مراتب اعتراض کشورش به افشای دیدار کوهن با همتای لیبیایی‌اش را به او ابلاغ کرد.

این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی با اشاره به تاکید کوهن بر اینکه «این اتفاق یک افشای عمدی نبوده»، اعلام کرد، کوهن پاسخ داد «اسرائیل مشکل را درک می‌کند و از این به بعد هرگز نظر خود را در این خصوص آشکارا اعلام نخواهد کرد»

کوهن یکشنبه ضمن اعلام دیدار خود با نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی در رم مدعی شد: «نشست تاریخی با وزیر خارجه لیبی در واقع گام اول روابط میان اسرائیل و لیبی است».

در مقابل وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد، دیداری که در رم انجام شد، دیداری غیررسمی بوده و از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و در جریان دیدار با وزیر خارجه ایتالیا انجام شد و شامل هیچ گونه مذاکره، توافق و یا رایزنی نبود.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از برخی دیپلمات‌های جهان عرب و دیپلمات‌های آمریکایی نوشت، «تنش‌ها در لیبی ناشی از افشای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی به مذاکرات برای تقویت عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای عربی و اسلامی در آینده نزدیک، ضربه خواهد زد و احتمالا کشورهای عربی را از عادی‌سازی روابط با این رژیم بازمی‌دارد.»

یک دیپلمات ارشد یک کشور عربی که با رژیم صهیونیستی روابط دارد، به روزنامه عبری زبان هاآرتص گفت: این اتفاق از میزان اعتماد کشورهای‌های عربی به مقامات اسرائیلی خواهد کاست.

او با تاکید بر اینکه تظاهرات در لیبی بر شجاعت دیگر کشورها برای حرکت رو به جلو در آینده نزدیک تاثیر خواهد گذاشت، مدعی شد، «هیچ کسی نمی‌خواهد چنین تصاویری را در پایتختش ببیند.»

۳۱۱۳۱۱