شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#منطقه‌ای

ژنرال ارشد ژاپن: قادر به تامین امنیت کشور نیستیم؛ به تسلیحات هسته‌ای آمریکا نیاز داریم

ژنرال ارشد ژاپن: قادر به تامین امنیت کشور نیستیم؛ به تسلیحات هسته‌ای آمریکا نیاز داریم

ایسنا نوشت: یک ژنرال ارشد ژاپنی گفت، این کشور باید بخش تسلیحات داخلی خود را برای امنیتش بهبود ببخشد و در حال حاضر به تسلیحات هسته‌ای آمریکا برای «بازدارندگی» علیه رقبای منطقه‌ای متکی است.

ژنرال یوشیهیده یوشیدا، رئیس ستاد کل نیروهای زمینی دفاع از خود ژاپن طی مصاحبه‌ای با روزنامه «نیکئی آسیا» Nikkei Asia ضمن اشاره به همکاری نظامی نزدیک با واشنگتن عنوان کرد: ما نمی‌توانیم امنیت ژاپن رابا توانایی‌های کنونی حفظ کنیم. اول اینکه باید توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم. دوم اینکه باید هرکاری انجام داد تا بازدارندگی را به وسیله استراتژی‌هایی نظیر تسلیحات هسته‌ای آمریکا ارتقا دهیم.

وی در ادامه گفت: ژاپن بیش از یک دهه وارد گفت‌وگوهای عمیقی با آمریکا شده تا چتر هسته‌ای آمریکا بر سر ژاپن را گسترش دهد. همچنین توافقی در ماه ژوئن برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر، آموزش‌های مشترک و پاسخ‌های موشکی مشترک منعقد شد.

ژنرال یوشیدا در پایان استدلال کرد، ژاپن در «خط مقدم» منطقه هند-آرام قرار دارد و توکیو و شرکایش برای حفظ یک «نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون» همکاری خواهند کرد و در عین حال نسبت به «تحریکات» از سوی کره شمالی و چین هشدار داد.

وی گفت: به منظور بهبود وضعیت نیروهای مسلح کشور، دولت ژاپن سه سند دفاعی را تصویب کرد که از جمله برنامه‌های این کشور برای افزایش هزینه‌های نظامی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۷ است.

یوشیدا افزود: دو کار وجود دارد که ژاپن باید انجام دهد. اول، ما باید اساساً توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم تا دست کم گرفته نشویم. دوم، ما باید آنچه را که می‌توانیم برای حفظ بازدارندگی گسترده، از جمله از طریق راهبردهای مربوط به تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده، انجام دهیم.

در اواخر سال ۲۰۲۲، ژاپن سه سند کلیدی در زمینه دفاع و امنیت، یعنی استراتژی امنیت ملی، استراتژی دفاع ملی و برنامه دفاعی را تصویب کرد. بر اساس این اسناد، هزینه‌های دفاعی دولت باید از ۲۷.۵ تریلیون ین (۱۸۷.۸ میلیارد دلار) به ۴۳ تریلیون ین در دوره پنج ساله افزایش یابد تا مطابق با الزامات استاندارد ناتو برای صرف ۲٪ از تولید ناخالص داخلی در ارتش باشد. در ۱۶ ژوئن، پارلمان ژاپن قانونی را در مورد منابع مالی افزایش هزینه‌های دفاعی تصویب کرد.

ژاپن تنها کشوری است که در طول تاریخ هدف «تسلیحات اتمی» قرار گرفته است. یک بمب افکن نیروهای هوایی ارتش ایالات متحده در تاریخ شش اوت ۱۹۴۵ یک بمب هسته‌ای را بر فراز شهر هیروشیما پرتاب کرد که منجر به مرگ ۱۲۶ هزار تن شد که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. یک بمب هسته‌ای دیگر در تاریخ ۹ اوت بر فراز شهر ناگازاکی منفجر شد و جان حدودا ۸۰ هزار نفر را که اکثرا غیرنظامی بودند، گرفت. پس از این بمباران، ژاپن به یکی از متحدان آمریکا بدل شد و در حال حاضر میزبان بیشترین تعداد پایگاه‌ها و نیروهای دریایی آمریکایی در جهان است.

311311