شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#سبز#پوش#ماند؟

بورس سبز پوش می ماند؟

بورس سبز پوش می ماند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر بنیادی بورس در شرایط مطلوبی قرار دارد و از نظر تکنیکالی هم بازار به محدوده‌ ای رسیده است که بسیاری به دنبال نقاط خرید خوب هستند تا با جدیت تمام ورود کنند.

 پس از معاملات روز دوشنبه ۶ شهریور حدود ۴۴ درصد نمادها سبزپوش بودند؛ شاخص کل نیز با رشد ۳۲ هزار و ۷۴۵ واحدی به ارتفاع ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۰.۶۸ رشد به سطح ۷۰۵ هزار و ۱۵۴ واحدی رسید. این نتیجه معاملات امروز بود با این آمار و ارقام آماده معاملات فردا شده‌ایم.سوال اینجاست که آیا بازار سبز می ماند؟

 

 هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تیتر کوتاه» بیان کرد: باتوجه‌به به شرایط پیش‌آمده در بازار تمام افراد دیدگاه کوتاه‌مدت دارند و این موضوع ناشی از تربیت افرادی است که از سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شدند، باید گفت این افراد هم با تبلیغات وارد بورس شده‌اند. این نسل همواره دیدگاه کوتاه‌مدت داشتند و این دیدگاه باعث می‌شود، با نوسان کوچک منفی و رنج بسیار معمولی در بازار تمام این دست فعالان به دنبال نقدکردن پرتفوی خود باشند. باید گفت از سال ۹۸ به این سمت به دلیل نبود ابزار مناسب برای پوشش ریسک نوسانات در بورس شدت گرفته است؛ همچنین فاصله زیادی با امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد؛ بنابراین تفکری که بر بورس حاکم شد، کوتاه‌مدت بود که بخشی از آن هم ناشی از اقدامات سازمان و بخشی هم متأثر از فعالیت‌های کارگزاری‌ها (هرچقدر گردش معاملات بیشتر باشد و تفکر کوتاه‌مدت در بازار حاکم باشد بی‌شک سود صنعت کارگزاری افزایش پیدا می‌کند.) است.

خاوری-بازار-سرمایه

 این فعال بورسی بیان کرد: درباره مسیر اصلی بازار سرمایه باید گفت که دیروز مقاومت کوتاه‌مدتی در بخشی از نمادها شکسته شد همچنین عرضه‌های امروز طبیعی بود؛ اما عرضه‌ها به نحوی نبود که بتوان گفت بازار نگران‌کننده بود، چراکه معتقدم در این مقاطع به هر میزان که عرضه افزایش پیدا کند و در طرف مقابل خریدار هم داشته باشد برای بازار مطلوب است. چراکه از نظر بنیادی بورس در شرایط مطلوبی قرار دارد و از نظر تکنیکالی هم بازار به محدوده‌ای رسیده است که بسیاری به دنبال نقاط خرید خوب هستند تا با جدیت تمام ورود کنند. از لحاظ روانی اما این دیدگاه برای همه ایجاد نشده است که بازار سرمایه مطلوبیت، ارزندگی و توان رشد به میزان دیگر بازارها را در خود دارد. البته معتقدم بازار تابه‌حال جای برای نگرانی را در خود ندارد و طبیعی است که بعد از ۳ روز مثبت که کلیت بازار کاملاً سبزرنگ بود مقداری عرضه‌ها بالا رفت.

 خاوری بازار فردا را این‌طور پیش‌بینی می‌کند: بازار فردا متعادل است و شاید برخی نمادها صفر تابلو یا منفی باشند از طرفی  مثبت آن‌چنان قوی را برای آن متصور نیستم. معتقدم که تا پایان هفته بعد از ۱-۲ کندل در بورس تعادل برقرار شود تا بازار در هفته آینده مسیر خود را مشخص کند.

 وی سخنان خود را این‌طور پایان داد: دراین‌بین انتقادی به سازمان بورس نسبت به عرضه‌های اولیه وارد است که هم زمان با جان گرفتن بازار سازمان بورس شروع به عرضه اولیه‌های که در نوبت عرضه هستند با دو کندل مثبت عرضه می‌کند. بهترین کار مشخص‌کردن تاریخی برای عرضه‌های اولیه است تا سر زمان مشخص عرضه‌ها انجام شود تا بدبینی نسبت عرضه اولیه‌ها از بین برود. چراکه بازار از نبود نقدینگی رنج می‌رود.