شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#ابزاری#برای#سنجش#انتظارات

ابزاری برای سنجش انتظارات در بورس

فردای اقتصاد: این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، هر اندازه که نسبت اختیار فروش به اختیار خرید در ماه‌های مختلف بالاتر باشد طبعا چشم‌انداز بدبینی به بازار وجود دارد.

جواد میرزایی در برنامه روز دوشنبه بورسان عنوان کرد: در شرایطی که نسبت اختیار فروش به اختیار خرید در ارقام پایینی قرار بگیرد بدین معنی است که اختیار خرید بیشتری در بازار معامله می‌شود و در چنین شرایطی چشم‌انداز نسبت به روند آتی معاملات در بازار سهام مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اردیبهشت ماه سال جاری که این نسبت به حداکثر مقدار خود رسید، کاهش پیدا کرد اما به مقادیر سال قبل درماه‌های مختلف نرسید.

حال می‌توان اینگونه تفسیر کرد که چشم‌انداز بازار پس از اردیبهشت منفی شد اما فعالان بازار با اختیار فروش بیشتر آشنا شدند و این موضوع باعث شد که سهم بیشتری از پرتفوی خود را به آن اختصاص دهند.

به گفته میرزایی در حوزه انتظارات از بازار مشتقات، سرمایه‌گذاران برای قراردادهای مختلف با سررسیدهای مختلف ۳ درصد پرداختی داشتند.

به عبارتی سرمایه‌گذاران به طور متوسط انتظار داشتند از ۱۴ تیر ماه تا مهر بازار ۳ درصد به صورت ماهانه رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سرمایه‌گذاران در تیر ماه انتظار رشدی نداشتند اما در میانه مرداد ماه انتظاراتی مبنی بر رشد بازار در کوتاه مدت شکل گرفت.

در برنامه امروز بورسان، شاهرخ شریعتی کارشناس ارشد بازار سرمایه از دریچه تکنیکال به بررسی چشم‌انداز آتی صنایع پرداخت. در ادامه جواد میرزایی کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار مشتقات را مورد ارزیابی قرار داد.