شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته

سال گذشته ۲۰ هزار واحد صنفی پلمب شد

سال گذشته ۲۰ هزار واحد صنفی پلمب شد

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از پلمب ۲۰ هزار واحد صنفی متخلف در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار «تیتر کوتاه»، احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در نشست خبری امروز دوشنبه ۶ شهریور با بیان این مطلب اظهار کرد: البته این رقم تنها مربوط به واحدهای صنفی متخلف است و ما در تلاشیم تا با ظرفیت‌ها قانونی از واحدهای تولیدی حمایت کنیم.

وی افزود: به طور کلی سازمان تعزیرات رویکردش این نیست که فعالیت واحدهای تولیدی را به خاطر تخلفات حوزه بازار پلمب کند.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: ما معتقدیم اگر بتوانیم اجرای احکام را سرو سامان و میزان وصولی را افزایش دهیم هم در مهار تورم کمک کردیم و هم از افزایش تخلفات پیگیری کرده‌ایم.

وی با بیان تعزیرات به دنبال ایجاد درآمد برای دولت از طریق جریمه واحدهای صنفی نیست، گفت: به طور مثال یک واحد تولیدی شوینده ۱۴۷ میلیارد تومان جریمه شد و این درحالی اتفاق افتاد که هنوز محصول خود را به بازار وارد نکرده بود و ما توانستیم قبل از ورود محصول این واحد صنفی متخلف را شناسایی و جلوی آن را بگیریم و نگذاریم در بازار گران‌فروشی کند و بعد از آن این محصولات با قیمت مناسب روانه بازار شد و نگاه ما نگاه پیشگیرانه است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور با اشاره به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی گفت: مشکلاتی در زمینه کمبود و گرانفروشی بلیت هواپیما وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور به طور جدی و شبانه‌روزی در حال رسیدگی به این موضوع هستند.

وی افزود: درحال‌حاضر رسیدگی به مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در شعب ملی درحال بررسی است و پرونده آنها به جرایم و محکومیت‌های سنگین منتهی شدند ۷ پرونده مهم در شعب ملی رسیدگی شدند که مجموعا به ۱۳۳ میلیارد تومان محکوم شدند و آخرین حکم ۲۵ مرداد ماه برای شرکت هواپیمایی کیش ایر به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان صادر شده است.

حضور مستمر گشت‌های سیار در بازار

اصانلو در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه وظیفه اصلی نظارت بر بازار و کشف تخلفات برعهده دستگاه‌های دیگر مثل سازمان حمایت و اصناف است، گفت: نخستین راهبرد اساسی ما حضور مستمر تعزیرات در بازار جهت رسیدگی به تخلفات است و برای اینکه بتوانیم کمکی برای نظارت بر بازار داشته باشیم، حضور مستمر بر بازار گشت‌های سیار یا مشترک را تقویت و توسعه داده است و ما شاهد حضور میدانی و موثر شعب و روسای شعب ما در میدان هستیم. رویکردی که در این دو سال اجرا شده است این بوده که روسای شعب به جای اینکه در شعبه بنشینند خودشان پای کار هستند و در میدان حضور دارند و بر وضعیت بازر نظارت می‌کنند.

وی افزود: علاوه‌براین تعداد شعب ما در کل کشور طی دو سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و با توجه به مشکلات در تلاشیم تا بازهم تعداد این شعب را افزایش دهیم.

معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان تعزیرات راهبرد دوم تعزیرات بود، گفت: در راستای برنامه تحولی ما یکی از کارهای مثبتی که انجام شد، این بود که سامانه تلفنی ۱۳۵ را به سامانه ثبت شکایات الکترونیک و اخذ شکایات مردمی به صورت رایگان تبدیل کردیم. مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه شکایات خود را ثبت کنند و به محض وصول اخذ شکایت، شکایت شهروندان به شعبه ارجاع می‌شود و شعبه به عنوان پرونده متشکله مبادرت به انجام تحقیقات و استعلامات می‌کند و هر لحظه هر اقدامی که انجام می‌شود به صورت پیامک به شاکی اطلاع‌رسانی می‌شود.

اصانلو با اشاره به اینکه ۲۱۰ شهرستان ما فاقد ادارات تعزیرات هستند، گفت: برای توسعه شعب و خدمات خود از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با کمبود شدید تجهیزات و کادر اداری مواجه بوده‌ایم؛ اما امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه بتوانیم به اهداف خود برسیم و سامانه خود را به شعب متصل کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: درسال گذشته ۵۱۴ فقره پرونده در حوزه لبنیات تشکیل و مختومه شد، که از این تعداد ۱۹ فقره تنها برای شرکت‌های بزرگ لبنی بود.