شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##چالش#نفس‌گیر#صورت‌های#مالی

چالش نفس‌گیر در صورت‌های مالی

چالش نفس‌گیر در صورت‌های مالی

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در برخی از صورت‌های مالی منتشر شده بروی سایت کدال شاهد ثبت قیمت دفتری املاک و مستغلات بعضی شرکت‌ها هستیم که با قیمت واقعی آنها اختلاف چشمگیری دارد.

در برخی از صورت‌های مالی منتشر شده بروی سایت کدال، شاهد ثبت قیمت دفتری املاک و مستغلات بعضی شرکت‌ها هستیم که با قیمت واقعی آنها اختلاف بسیار زیادی دارد. علاوه بر نگرانی شرکت‌ها و ناشرین از این بابت سازمان بورس هم نگران این موضوع است؛ چراکه این موضوع به نحوی سیگنال اشتباه به بیرون منتقل می‌کند.

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره در گفت‌وگو با «تیتر کوتاه» عنوان کرد: در برخی از صورت‌های مالی منتشر شده بروی سایت کدال شاهد ثبت قیمت دفتری املاک و مستغلات بعضی شرکت‌ها هستیم که با قیمت واقعی آنها اختلاف چشمگیری دارد و این نکته درستی است. عنوان می‌شود که شرایط کشور تورمی است و بی‌شک قیمت روز دارایی‌ها با قیمت دفتری و ارزش‌های که در ترازنامه آنها درج شده فاصله زیادی دارد.

 وی افزود: علاوه بر نگرانی شرکت‌ها و ناشرین از این بابت سازمان بورس هم نگران این موضوع است؛ چراکه این موضوع به نحوی سیگنال اشتباه به بیرون منتقل می‌کند. بعضاً دیده می‌شود که شرکت پتروشیمی، تولیدی، پالایشگاهی و معدنی سودآور هستند و حاشیه سود خوبی دارد.

 جعفری ادامه داد: درحالی‌که به این موضوع توجه نمی‌شود که اگر قیمت روز دارایی‌های این شرکت در نظر گرفته شود و بر اساس باقی‌مانده عمر مفید آنها متناسب با قیمت روز استهلاک محاسبه کنیم برخی از آنها نه‌تنها سودده نیستند؛ بلکه زیان دهی هم دارند. البته که شرکت هم چاره‌ای ندارد؛ چراکه باید صورت‌های مالی خود را مطابق با استانداردهای حسابداری تعیین کند. استانداردهای حسابداری دارایی‌ها و بدهی‌ها را بر اساس ارزش‌های تاریخی محاسبه و ارجاع می‌کند.

 وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک راهکار جایگزین برای این دست اتفاقات افزود: شرکت‌ها باید در شرایط تورمی گزارشگری مکمل هم داشته باشند. هرچند که کار و فعالیت شرکت‌ها را دوچندان می‌کند درصورتی‌که با گذر زمان ضرورت این موضوع بیشتر احساس می‌شود.

 مدیر نظارت بر ناشران سازمان با اشاره به تولی‌گری سازمان حسابرسی برای تدوین استانداردهای حسابداری بیان کرد: درباره اینکه استاندارهای حسابرسی، گزارشگری مالی و حسابداری با سطح جهانی اختلاف بسیاری دارد، سازمان بورس تنها می‌تواند در صورت لزوم به سازمان حسابرسی همفکری و کمک کند. از طرفی سازمان بورس و اوراق بهادار به طور مستقیم نمی‌تواند به موضوع به‌روزرسانی استانداردهای حسابداری ورود کند؛ چراکه متولی اصلی آن سازمان حسابرسی است. بااین‌وجود اگر شرکتی بخواهد بر اساس ارزش‌های روز دارایی‌ها را ثبت و ضبط، استهلاک محاسبه و سود را شناسایی کند؛ به دلیل اینکه مطابق با استاندارد عمل‌نکرده، حداقل برخورد نپذیرفتن اعداد و ارقام در حوزه مالیاتی است.

 جعفری در پایان چنین گفت: در صورت اصلاح استاندارد اگر سرپیچی از ناشری دیده شود، مقامی که باید با خاطی برخورد کند مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار است.