شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه

سایه «پدرخوانده‌ها» بر سر ائتلاف‌های انتخاباتی

سایه «پدرخوانده‌ها» بر سر ائتلاف‌های انتخاباتی

 آرمان امروز سایه «پدرخوانده‌ها» بر سر ائتلاف‌های انتخاباتی را بررسی کرد و نوشت: برخی از چهره‌های پر نفوذ که البته سابقه سیاسی قویی را یدک می‌کشند جای احزاب را گرفته‌اند و در نقش پدرخوانده‌های جریان‌های مختلف نفرات خود را وارد لیست‌‎ها می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از اهمیت‌های برگزاری انتخابات این است که افراد نخبه جامعه فرصت حضور در سیستم سیاسی کشور را داشته باشند و در این مسیر احزاب و تشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … وظیفه دارند این نفرات را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی به شهروندان معرفی کنند تا در ادامه شاهد حضور افراد متخصص و پاکدست در پارلمان و دیگر نهادهای انتخابی باشیم ولی یکی از چالش‌هایی که در روند انتخابات با آن روبه‌رو هستیم نبود احزاب قوی در فضای سیاسی است.

در این خلاء به وجود آمده برخی از چهره‌های پر نفوذ که البته سابقه سیاسی قویی را یدک می‌کشند جای احزاب را گرفته‌اند و در نقش پدرخوانده‌های جریان‌های مختلف نفرات خود را وارد لیست‌‎ها می‌کنند. در واقع باید بگوییم که پدرخوانده‌های سیاسی ایران در کنار همه موانع موجود راه چرخش نخبگان را گرفته‌اند و کسی نمی‌تواند بدون اجازه چهره‌های پرنفوذ در لیست‌ها حضور داشته باشند.

افرادی هم که به این شیوه در لیست‌های انتخاباتی حاضر می‌شوند پر واضع است که از تخصص و تجربه لازم برخوردار نیستند و تنها نزدیکی آنها به چهره‌های سیاسی شاخص اصلی‌ترین دلیل ورودشان به روند انتخابات است. در ادامه هم همین افراد وارد مجلس و شورای شهر می‌شوند که به دلیل فقدان تجربه، کارایی چندانی ندارند و به عاملی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شده‌اند همانطور که در سال‌های اخیر شاهد کاهش مشارکت شهروندان در پای صندوق‌های رای هستیم.

پدرخوانده‌های سیاسی باتوجه به سوابقی که در نظام دارند جریان‌های پرنفوذی را ساخته‌اند که در آینده تاثیرات فراوانی بر فضای سیاسی ایران خواهند گذاشت که از مثبت یا منفی بودن آن اطلاعی نداریم و در این گزارش به این موضوع نخواهیم پرداخت. در واقع پدرخوانده‌های سیاسی افرادی محسوب می‌‎شوند که نخبگان و فعالان سیاسی برای حضور در میدان به حمایت‌های این چهره‌ها احتیاج دارند اما در این بین آنها پیش از اینکه وارد لیست‌ها شوند باید توسط پدرخوانده‌ها انتخاب شوند. در نتیجه باید این موضوع را هم اضافه کنیم که حضور افراد در لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی بیش از اینکه انتخابی باشد انتصابی شده است.

«غلامرضا نوری قزلجه»، نماینده بستان‌ آباد در مجلس، درباره سایه پدرخوانده‌های بر جریان اصول‌گرا در مجلس یازدهم گفت: «بله، همانطور که چهره‌های اصول‌گرا ادعا و اذعان می‌کنند در شکل‌گیری مجلس یازدهم نقش داشتند و اینکه می‌گویند این مجلس خوب نشد و می‌خواهیم انقلابی‌تر از آن را درست کنیم نشان‌دهنده این است که چهره‌های اصول‌گرا این مجلس را درست کردند و هم می‌خواهند روی مجلس بعدی کار کنند. اما بنده معتقد هستم است افراد که خود را پدر خوانده و پدربزرگ جریان‌های سیاسی ارزیابی می‌کنند ابتدا باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و داستان خالص‌سازی در مجلس و ادامه آن در دولت چه بازخوردی برای جامعه داشت، را روشن کنند و بگویند عملکرد آنها به چه صورت بود و چه گلی بر سر مردم زدند بعد به دنبال سازمان‌دهی جدید باشند.

به عبارت دیگر افرادی که در کاری دخالت و مداخله می‌کنند باید مسئولیت آن را هم بپذیرند. برای نمونه اگر بنده امروز آستین بالا زدم و می‌گویم من مجلس و جریانات را شکل دادم الان هم باید پاسخگوی عملکرد آن جریان باشم به این ترتیب نیست که از طرفی بگویم من نبودم و از طرف دیگر ادعا کنم که من سازمان‌دهی کردم و اتفاقاً در مجلس آینده می‌خواهم سازمان‌دهی شکل دیگری و بهتری داشته باشم. بنابراین افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.»

«محمدصادق کوشکی»، چهره اصولگرا و تحلیلگر مسایل سیاسی با انتقاد از ورود پدرخوانده‌ها به رقابت‌های انتخاباتی گفت: «در تهران یکی از پایگاه‌های مهم نیروهای انقلاب منطقه ۱۲ تهران است که در آن دوره با دلسردی و کاهش حضور مردم در فرایند انتخابات همراه شد. متأسفانه برخی از افراد در زمان برگزاری انتخابات یک شرکت سهامی ایجاد می‌کنند و نزدیکان و یا هر شخص که نزدیک به افکار و فکر خود باشند را در آن سهیم می‌کنند، درحالی‌که این کار درست نیست که هر فرد به‎تنهایی صاحب قدرت باشد، لیست انتخاباتی برای خود و اطرافیانش ایجاد کند و در آخرین مرحله تأیید نهایی، لیست نیروهای ولایی و کارآمدانقلابی را حذف و افرادی که متملق و نزدیک به اربابان قدرت و پدرخوانده‌ها باشند را قرار می‌دهند. این اقدام منجر به دل‌زدگی افراد انقلابی خواهد شد، نمی‌شود هر شخصی به‌نام جبهه انقلاب و اصول‌گرایان فهرستی تهیه کند وخود را پدرخوانده آن معرفی کند.

این رفتارها به‌شدت زننده و موجب دلسردی افراد دلسوز انقلابی می‌شود. باید دقت داشت اگر چنین مواردی دوباره در انتخابات پیش روی اسفندماه روی دهد، طبیعتاً با کاهش مشارکت در شهرهای بزرگ به‌خصوص در تهران مواجه خواهیم شد. امروز دوره‌ای نیست که هر شخص و جناحی خود را قیم و پدرخوانده نیروهای انقلاب معرفی کند. نیروهای جریان انقلاب همواره با دل و جان پای آرمان‌های نظام بوده و خواهند بود. موضوع بعدی که برای حضور حداکثری در انتخابات بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، سه نکته اساسی در زمینه‌های سلامت افراد نامزد در انتخابات، دقت در بررسی صلاحیت افراد، هزینه‌های مالی نامزدها در تبلیغات و لیست‌بندی نیروهای فعال سیاسی است.»

۲۷۲۲۰