شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#لاریجانی

موتلفه ساز جدایی زد /بادامچیان: اگر لاریجانی را در این دوره از انتخابات تایید کنند، جفا تمام می‌شود

موتلفه ساز جدایی زد /بادامچیان: اگر لاریجانی را در این دوره از انتخابات تایید کنند، جفا تمام می‌شود

دبیرکل موتلفه به ایلنا گفت: در این مجلس هم آدم‌هایی هستند که اصلح و شایسته‌ هستند و آدم‌هایی هم هستند که شایستگی نمایندگی را ندارند.  

بخش هایی از گفتگو با اسدالله بادامچیان را بخوانید؛

هنوز نامزدها نهایی نیستند. ما هم در اینجا یک پیش‌نامزد داریم و باید تابع قانون باشیم. حالا ممکن است ما بگوییم ۵۰ نفر از تهران ثبت‌نام کنند، نه به عنوان اینکه حتما نامزد آینده هستند، بلکه هنگامی که نزدیک انتخابات می‌شویم آنجا ببینیم وظیفه چیست. الان در پیش‌انتخابات بحث اصلی این است که مؤتلفه مستقلا به صحنه می‌آید؛ افراد را در سراسر کشور مشخص می‌کند و به ثبت‌نام می‌رساند. طبیعی است که بعد از ثبت نام هم مراحلی داریم:‌

یکی اینکه مرحله نهایی شدن فهرست در زمانی است که بتوانیم آن را اعلام کنیم. الان حزبی نمی‌تواند فهرست خود را اعلام کند و ثبت‌نام فعلی غیر از فهرست نهایی است. در آن زمان در بین کسانی که رفتند ثبت‌نام کردند، حزبی‌ها و غیرحزبی‌ها را بررسی می‌کنیم. از بین غیرحزبی‌ها اگر کسی باشد که شایسته‌تر از حزب ما باشد قطعا وظیفه ما این است که او را معرفی کنیم. اگر اینها از نظر ویژگی‌ها و شاخصه‌ها با هم برابر باشند، ما قطعا آن فردی که حزبی است را معرفی خواهیم کرد به این دلیل که او وابستگی به یک تشکیلات دارد، یعنی خودش تک و منفرد نیست و با یک مجموعه همراه است و پشتیبانی آنها را دارد و به خاطر این امتیاز اصلح است.

می‌دانید که در اسلام مبنا این است که اصلح باید انتخاب شود. اما اگر آن فرد غیرحزبی اصلح و شایسته‌تر از آن فرد حزبی بود، قطعا او را انتخاب می‌کنیم و به فرد حزبی‌مان می‌گوییم دنباله‌رو او باشد. چون پیامبر می‌فرماید: «من‌تقدّم علی‌المسلمین‌» هرکسی خودش را در مسلمانان جلو بیندازد. چه برای نمایندگی و چه هر مسئولیت دیگری. «‌و هو یری أنّ فیهم من هو افضل منه» و ببیند از او شایسته‌تر و بهتر وجود دارد؛ باز خودش را جلو انداخته است. «‌فَقَدْ خَانَ‌اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ» خائن به خدا، رسول‌خدا و مؤمنان است. چرا؟ چون آدمی که شایسته‌تر است اگر به مسئولیت برسد، بیشتر به مردم و دین و نظام و انقلاب و کشور خدمت می‌کند. آن وقت کسی که جلوی خدمت بیشتر را گرفته، این یک خیانت است، چه برسد به کسی که ناشایست است و اصلا شایستگی نمایندگی را ندارد و اصلا به درد نمایندگی نمی‌خورد. نه قانون‌نگاری بلد است و نه قانون‌نویسی، نه اصلا نظارت مجلس می‌داند چیست و نه هویت نمایندگی یک ملت را می‌داند، چیست؛ کسی که می‌رود نماینده می‌شود، نماینده ۸۵ میلیون جمعیت امروز کشور است.

شما من را می‌خواهید وارد موضع‌گیری و قضاوت کنید؟ در این مجلس هم آدم‌هایی هستند که اصلح و شایسته‌ هستند و آدم‌هایی هم هستند که شایستگی نمایندگی را ندارند. همه‌طور نماینده در مجلس وجود دارد و به کل مجلس نمی‌شود یک حکم واحد داد. مجلس یعنی ۲۹۰ نماینده. وگرنه این ساختمان که کل مجلس نیست. ۲۹۰ نفر هر دوره نماینده مجلس می‌شوند. اگر بخواهیم به طور کلی برای همه‌شان حکم کنیم، خلاف مبانی است.

رفراندوم یک امری در قانون اساسی است. رفراندوم یعنی همه‌پرسی ملی. اما برای هرکاری که همه‌پرسی ملی انجام نمی‌دهند. کسی هم با رفراندوم در قانون اساسی مخالف نیست.

به نظر من درصد بالایی خواهد بود. با همین قاطعیت می‌گویم که ان‌شاالله بالای ۵۰ درصد خواهد بود. چرا؟ معمولا تحلیل‌هایی که در انتخابات‌ها من برای بزرگان نوشته‌ام و موجود است، صحیح بوده است.

چرا می‌گویم بالای ۵۰ درصد شرکت داریم؟ اول آنکه مردم از مشکلات معیشتی راضی نیستند. همه می‌دانیم، می‌خواهند این را علاج کنند. علاج با تظاهرات و درگیری نیست. خودشان به رئیس‌جمهور رأی دادند. بنابراین نمی‌شود این را براندازند؛ بلکه باید با یک انتخابات آزاد و با مجلسی تحول‌گرا این قضیه را حل کنند. پس مردم برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی، مهار گرانی، مهار تورم، مسأله تکامل نظام و پیشرفت و رفع موانع تولید و این قضایا یک راه دارند و آن راه انتخاب نمایندگان قوی در مجلس است. بنابراین مردمی که عاقلانه و هوشمندانه در تمام این حوادث چهل و چند سال حضور داشته‌اند، قطعا برای حل مشکلات در انتخابات شرکت می‌کنند.

بگویید آقای لاریجانی را برای ریاست جمهوری تائید صلاحیت نکردند. شورای نگهبان آقای هاشمی رفسنجانی را هم واجد شرایط ریاست جمهوری ندانست. آن هم آقای هاشمی را؛ نه هرکسی! این حق قانونی شورای نگهبان است. بنابراین شورای نگهبان وقتی احراز صلاحیت نمی‌کند، رد می‌کند و این حق قانونی‌ او است.

اگر بخواهد مصلحت‌بازی کند، نمی‌شود. مصلحت را مجمع تشخیص در نظر می‌گیرد. اما ممکن است اشتباه هم داشته باشد، آقا به آن‌ها فرمودند درباره این شخص جفا کردید. اگر آقای لاریجانی در این دوره انتخابات شرکت کند، آنها هم او را تأیید می‌کنند و جفا تمام می‌شود.

چه اشکالی دارد؟ آن انتخابات ریاست‌جمهوری بود و این انتخابات مجلس! حالا مثلا کسانی که شورای نگهبان برای انتخابات مجلس رد می‌کند یعنی در جاهای دیگر صلاحیت کار ندارند؟ دارند و همه هم مشغول می‌شوند. پس مسأله این مورد خاص است. یعنی شورای نگهبان می‌گوید برای نمایندگی مجلس این شخص به کار نمایندگی ملت نمی‌آید. اما اگر برود رئیس کارخانه شود یا معاون وزیر شود، مشکلی دارد؟ و مگر شورای نگهبان ایراد می‌گیرد؟ یعنی کسانی که شورای نگهبان ردصلاحیت‌شان می‌کند نمی‌توانند معاون رئیس شوند؟ معاون رئیس‌جمهور هم شدند چه برسد به جاهای دیگر. جالب است یکی از بزرگترین اشتباهات‌، اصلاح طلبان که خیلی گروه اشتباه‌کاری هستند این است که با شورای نگهبان برخورد می‌کنند. اشتباه می‌کنند. شورای نگهبان را که از قانون اساسی نمی‌شود حذف کرد. حقوق قانونی شورا را هم که نمی‌شود حذف کرد و نمی‌توان گفت به وظایف قانونی‌اش عمل نکند چون من اصلاح‌طلب نمی‌پسندم. آقایان محترم، آقایانی که می‌گویید ما خیلی سیاست سرمان می‌شود نفرات بعدی‌تان را معرفی کنید. نفرات‌شان را معرفی کرده و می‌کنند، در انتخابات مجلس دهم در تهران فهرست آنان رأی آوردند چه کار کردند؟

این تندروها از اول انقلاب تا به حال بوده‌اند. ما در دوران مبارزه سال ۵۶-۵۷ با شاه، اعلامیه‌هایی که چاپ می‌کردیم و بیانیه می‌دادیم زیر آن می‌نوشتیم برقرار باد حکومت عدل اسلامی. جالب بود که ما در طول این مدت اسم مؤتلفه را آن زیر نمی‌گذاشتیم به خاطر مصالح انقلاب و حرکت جمعی آن روز، حرکت عام مردمی داشتیم و اینکه نگوییم حزب مؤتلفه است. ولی سازمان منافقین می‌آمد اول راهپیمایی عظیمی که من مسئول تبلیغ آن بودم، تابلو و چهارتا عکس کشته‌هایشان را می‌گذاشت و می‌آمدند جمع می‌شدند و کم‌کم در این جمع‌های راهپیمایی دست به هم می‌دادند و ملت را تندتند می‌فرستادند و جلوی‌شان پرچم می‌آوردند که بگویند این جمعیت برای سازمان منافقین است.

دو نگاه را ببینید؛ یک نگاه مؤتلفه اسلامی که در یک حرکت عام مردمی اسم حزب‌شان را نمی‌گذارد. با اینکه کارگردان اصلی آن هستیم چه در کمیته استقبال، چه در رقابت‌ها و... اما در مقابل آن گروه می‌خواهد از این جمعیت سوء‌استفاده کند. مردم هم می‌فهمند نه اینکه نفهمند. لذا تا منافقین و کمونیست‌ها شعار می‌دادند، مردم می‌گفتند حزب فقط حزب‌الله، رهبر فقط روح‌الله.

اینکه شما می‌فرمایید علاج تندروی چیست؟ این است که انسان وارد دعوا با تندروها و کندروها نشود. روشنگری کند، جهاد تبیین که رهبر عزیزمان می‌فرماید را انجام دهد. خودش عمل سالم را نشان بدهد. یعنی من دبیرکل مؤتلفه می‌گویم اگر شما از مؤتلفه یک مورد خلاف اخلاقی، خلاف مالی، سوء‌استفاده دارید بگویید. که نداریم؛ هرجا رفتیم خدمت کردیم با صداقت خدمت کردیم. نه رانت و نه هیچ‌چیز. آقای عسگراولادی مسئول کمیته امداد بوده با مرحوم شفیق و مرحوم نیری. چقدر کار کردند؟ الان بنیاد سلامت آقای نیری رحمت‌الله علیه برقرار است و خدمت می‌کند. در رابطه با مسأله ریاست جمهوری شهید رجایی چگونه است؟ شهید باهنر چطور؟ همه مؤتلفه‌ای هستند. درباره شهید لاجوردی وقتی در دادستانی بود با این همه مشکلات و زندان، یک خلاف از لاجوردی کسی سراغ دارد؟ بدترین دشمنی و حرف‌ها و دروغ‌ها را در موردش زدند اما نتوانستند از او خرده‌ای بگیرند.

مرحوم عسگراولادی، این همه پول در اختیارش بود، در وصیت‌نامه‌اش نوشته است که من ثلث ندارم چون دارایی ندارم. همه مایملک من یک خانه است که نصف آن برای مرحومه همسر سابقم است که در سال ۵۷ از دنیا رفت و نصف دیگر هبه اخوی حاج‌اسدالله رحمت‌الله است که اگر ایشان هبه‌شان را پس گرفت به ایشان بدهید و اگر نگرفت بین خودتان تقسیم کنید.

آقای محمدنبی حبیبی روزی که از دنیا رفت، من نمی‌دانستم حتی ماشین ندارد. یک منزل دارد که آپارتمانی است و روزی که آنجا ارزان بوده به او فروخته‌اند. همین آقای میرسلیم در دوران وزارت به سفر کرمانشاه رفت، در راه برگشت وقتی رفت مهمانسرا خوابید، پول مهمانسرا را از جیب پرداخت؛ این سلامت است.

ما ملت ایران اگر نظام جمهوری اسلامی را در سطح بین‌الملل خوب اداره کردیم، اقتدارمان را نگه‌داشتیم، نفت‌مان را نگذاشتیم بدزدند و خودمان فروختیم، صادرات غیرنفتی‌مان را برابر واردات‌مان کردیم، آن وقت تحریم آمریکا نمی‌تواند تأثیر موثری بر ما بگذارد. ۲۰۰ میلیارد دلار پول ما را این آقایان مدعی حقوق‌بشر بلوکه کردند. مملکت را امثال حاج‌قاسم سلیمانی‌ها و حججی‌ها به اینجا رسانده‌اند. این آقایانی که متأسفانه در مجموعه‌شان بعضی‌ها فرار کردند رفتند انگلیس، آمریکا و کانادا اقامت کردند، فقط غر زدند و انتقاد کردند، که در این اقتدار ایران نقشی ندارند.


۲۷۲۲۰