شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نیروی دریایی#چین

تاکید مشاور عالی رهبری بر حضور پرقدرت نیروی دریایی در قطب جنوب /روسیه، چین و ایران قدرت زمینی هستند

تاکید مشاور عالی رهبری بر حضور پرقدرت نیروی دریایی در قطب جنوب /روسیه، چین و ایران قدرت زمینی هستند

فارس نوشت: با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن ایران به قدرت دریایی افزود: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است.

سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی گفت: تحلیل جایگاه انقلاب کبیر اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود.

وی افزود: بدون حضور در دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار داشت:این همایش علمی با مشارکت صاحب نظران و ایده پردازان باید بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن ایران به قدرت دریایی افزود: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است.

سرلشکر صفوی با برشماری قدرت‌های مهم زمینی و دریایی گفت: روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همواره برّی بوده است در مقابل آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری هستند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی تأکید کرد:ما باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم. این یک استراتژی جدید است. موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی را به ما می‌دهد.

صفوی در تشریح این استراتژی افزود: ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش باید راهبرد اقتصاد دریا محور و قدرت دریایی خودش را با حضور ناوگان تجاری و نظامی خود در اقیانوس‌ها و دریاها و استفاده از شبکه کریدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

وی تأکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیرهای تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند.

وی افزود: این راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس شورای اسلامی و دولت گنجانده شود.

رئیس همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی خاطرنشان کرد: چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریا محور و حضور ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها وحضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

در ادامه این نشست، سردار مهدی نژاد نوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت بهره برداری از هوش مصنوعی در دریا گفت: در بحث هوش مصنوعی می‌توان دهها موضوع را استخراج کرد که هر کدام می‌تواند موضوع یک همایش باشد.

وی افزود: به عنوان مثال پردازش اطلاعات مختلف و زبان طبیعی که یک جزئئ از هوش مصنوعی است می‌تواند در این همایش و همایش‌های بعدی مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون عتف ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: هوش مصنوعی در دریا، در شناورها و فرماندهی و کنترل در عرصه دریا بسیار مهم است.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و مشارکت کنندگان علمی این همایش گفت: همایش فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم اثری ماندگار و مرجع را در این زمینه آماده و ارائه کنیم.

وی افزود: مقالات و خروجی علمی این همایش، محصولاتی نخواهد شد که در کتابخانه‌ها کنار گذاشته شود بلکه مقدمه‌ای خواهد بود که این موضوع را به صورت عملی برجسته و تکمیل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تأکید کرد: موضوعات دریا و بحث‌های بیولوژیک مباحث بسیار مهمی هستند که در این همایش بدان پرداخته خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه،‌ گفت: هر آنچه که شما در تجهیزات فکر کنید در نیروی دریایی وجود دارد و اگر ما می‌خواهیم در هندسه نظم جدید جهانی تأثیرگذار باشیم باید بر دریا مسلط شویم.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر روی دریا تاکید دارند و از ما خواسته‌اند از خلیج فارس خارج شویم و به بالاتر برویم گفت: حضرت آقا فرموده‌اند در دریاها پیش بروید و آب‌های دوردست را درنوردید و دیدتان را بلند کنید، از خلیج فارس خارج شوید، از دریای عمان و اقیانوس‌ها عبور کنید و اگر ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم فردا افراد بعد از ما می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی، افزود: ما در دریا اصطلاحی داریم به عنوان سیادت دریایی؛ سیادت دریایی یعنی هر کسی در دریا حضور داشته باشد همان جا حاکم است.

سردار تنگسیری با اشاره به اهمیت دریا، بیان کرد: هیچ موردی را نمی‌توان در نیروی زمینی و در هوافضا یافت که در نیروی دریایی وجود نداشته باشد. هر آنچه که شما در تجهیزات فکر کنید در نیروی دریایی وجود دارد و اگر ما می‌خواهیم در هندسه نظم جدید جهانی تأثیرگذار باشیم باید بر دریا مسلط شویم.

دبیر همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی در پایان با اشاره به برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی گفت: این همایش به همت نیروی دریایی سپاه و با مشارکت دانشگاه‌های معتبر کشور، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با دریا در تاریخ ١٧ و ١٨ آبان ١٤٠٢ در دانشگاه دریایی امام خامنه ای (مدظله العالی) واقع در استان گیلان برگزار می‌شود و علاقمندان تا ١٥ مهرماه می‌توانند مقالات خودشان را از طریق پایگاه اینترنتی همایش به نشانی emotconf۱۴۰۲.ir ارسال کنند.


۲۷۲۲۰