شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#کاخ سفید

بلومبرگ:

توافق نانوشته ایران و امریکا؛ مقامات کاخ سفید می گویند تحریم نفت تهران را شُل کرده‌اند

بلومبرگ در گزارشی به کاهش محدودیت‌های نفتی ایران پرداخته است.

توافق نانوشته ایران و امریکا؛ مقامات کاخ سفید می گویند تحریم نفت تهران را شُل کرده‌اند
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ۲۲:۲۰:۲۳
اعتمادآنلاین |

ماه‌ها دیپلماسی محرمانه بین ایران و امریکا باعث پیشرفت در تبادل زندانیان، رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده و احتمالاً بحث غنی‌سازی اورانیوم ایران شده است. همچنین به نظر می‌رسد که دو طرف یک توافق غیر رسمی در مورد جریان نفت بدست آورده‌اند.

به گزارش انتخاب، بلومبرگ در ادامه نوشت: مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان می‌کنند که به تدریج اجرای برخی تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش داده اند. تهران هم تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع تحریم در پنج سال پیش بازگردانده است و بیشترین نفت خود را در یک دهه اخیر به چین ارسال می‌کند. مقامات ایرانی مطمئن هستند که حتی بیشتر از این نفت عرضه خواهند کرد. 

 عرضه نفت توسط ایران به کاهش قیمت کمک می‌کند، قیمتی که این هفته در لندن به زیر ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت و پس از سال‌ها تورم افسارگسیخته به مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی نفسی راحت داد. پایین نگه داشتن قیمت بنزین - در حال حاضر نزدیک به ۴ دلار در هر گالن - ممکن است به کمپین انتخاب مجدد رئیس جمهور جو بایدن در سال ۲۰۲۴ هم کمک کند.

هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کامودیتی در RBC Capital Markets LLC در نیویورک، گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است: جوش دادن معامله برای بشکه‌های بیشتر نقت. منافع اقتصادی آمریکا و ایران در بحث تولید بشکه‌های بیشتر در بازار همسو هستند.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت که ایالات متحده همچنان به اجرای دقیق چارچوب محکم تحریم نفت و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و خاطرنشان کرد که سطح صادرات به طور منظم در واکنش به قیمت‌ها و عوامل دیگر در نوسان است.

هیچ یک از این دو کشور انتظار ندارند به‌زودی توافق ۲۰۱۵ را احیا کنند. با این حال، در هفته‌های اخیر آن‌ها به تفاهم درباره تبادل احتمالی زندانیان و انتقال ۶ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران که در کره جنوبی گرفتار شده است، دست یافته‌اند - تحولاتی که دولت بایدن اصرار دارد بگوید به هم مرتبط نیستند. حتی گزارش‌هایی مبنی بر کاهش قابل توجه تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی وجود دارد. 

تنش زدایی موقت در حال حرکت به سمت تجارت نفت است. البته واشنگتن همچنان خرید‌های بسیاری از مشتریان پیش از تحریم ایران مانند کره جنوبی، ژاپن یا کشور‌های اروپایی را تحمل نمی‌کند، اما نسبت به افزایش فروش به چین نگرانی ندارد.

شرکت اطلاعات بازار Kpler Ltd. تخمین می‌زند که محموله‌های نفتی ایران به چین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.