شهر خبر

سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل:

پیوستن به شانگهاى و بریکس مهم است اما اقتصاد ایران نیاز به رفع تحریم‌ها دارد

به اعتقاد امام جمعه اردبیل، معماری اقتصاد ایران احتیاج به دو رکن دارد، اول مدیریت علمی و دوم خلاص شدن از حلقه تحریم و فشار آمریکا و اروپا.

پیوستن به شانگهاى و بریکس مهم است اما اقتصاد ایران نیاز به رفع تحریم‌ها دارد
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۵۰:۱۲
اعتمادآنلاین |

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، با اشاره به عضویت رسمی ایران در بریکس، گفت: با حضور رئیس جمهور در نشست سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی، ایران رسماً به عضویت این گروه عظیم اقتصادی درآمد، این عضویت موفقیت بزرگ اقتصادی برای ایران است، توجه شود که این گروه غیر غربی ۳۱ درصد بالاتر از “گروه ۷” نقش اقتصادی در دنیا دارد، نزدیک به ۷۰ کشور جهان در آن عضویت دارند.

وی اظهار کرد: عضویت در پیمان شانگهای و بریکس ظرفیت بزرگی برای بازسازی اقتصادی ایران است، اما معماری اقتصاد ایران احتیاج به دو رکن دارد، اول مدیریت علمی و دوم خلاص شدن از حلقه تحریم و فشار آمریکا و اروپا که با دو قدم بزرگ دولت، یعنی عضویت در پیمان شانگهای و بریکس به تدریج، تحریم آمریکا آثار خود را از دست خواهد داد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: بعضی از فعالان سیاسی و هم چنین خارج نشین‌ها این اتفاق مهم اقتصادی را کم اهمیت نشان می‌دهند، در حالی که هیچ کارشناس اقتصادی تردیدی در اهمیت بزرگ این اتفاق اقتصادی ندارد، نیم نگاهی به ظرفیت گروه بریکس نشان می‌دهد که این گروه قدرت کامل برای ایجاد تحولات بزرگ اقتصادی در دنیا را دارد و در آینده نقش اصلی اقتصادی را به‌دست خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در اولویت تأمین مواد غذایی نسبت به سایر مصارف دولت، هیچ تردیدی نیست و جای شکر دارد که امسال حدود ۱۰ میلیون تُن گندم از زارعین خریداری شده، اما جای تأسف است که در پرداخت وجه آن تعلل می‌شود.

عاملی عنوان کرد: قبل از انقلاب ایران ۱۳۰۰۰ پزشک داشت اما در حال حاضر ۱۵۷۰۰۰ پزشک دارد، قبل از انقلاب ۵۰۰۰ متخصص داشت ولی در حال حاضر ۵۰۰۰۰ متخصص دارد و قبل از انقلاب ۲۰۰۰ دندانپزشک وجود داشت که در حال حاضر۴۵۰۰۰ دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند، همچننی قبل از انقلاب کشور ۲۰۰۰ داروساز داشت و در حال حاضر ۳۰۰۰۰ داروساز دارد.

وی تصریح کرد: دو آمار را نیز تقدیم می‌کنم به کسانی که با شعار زن، زندگی، آزادی می‌خواهند به نظام حمله کنند، بانوان متخصص قبل از انقلاب ۷۷۴ نفر بودند، در حال حاضر ۲۲ هزار بانوی متخصص در ایران مشغول به طبابت هستند و قبل از انقلاب بانوان فوق تخصص فقط سه نفر بودند اما در حال حاضر ۱۶۰۰ نفر هستند.