شهر خبر

سازنده هواپیما: به خاطر تحریم‌ها به پرواز حامل پریگوژین خدمات نمی‌دادیم

سازنده هواپیما: به خاطر تحریم‌ها به پرواز حامل پریگوژین خدمات نمی‌دادیم

ایرنا نوشت: شرکت امبرائر سازنده هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر که شامگاه چهارشنبه در ۳۰۰ کیلومتری شمال مسکو سقوط کرد، اعلام کرد که از سال ۲۰۱۹ میلادی به خاطر تحریم های روسیه به این هواپیما خدمات پشتیبانی ارائه نکرده است.

به گزارش روز پنجشنبه رویترز، این شرکت برزیلی اعلام کرد که از سقوط هواپیمای ساخت این شرکت در روسیه آگاه بوده است، اما اطلاعات بیشتری در مورد این پرونده ندارد.
این شرکت سازنده هواپیما اعلام کرد: امبرائر از تحریم های بین المللی اعمال شده علیه روسیه پیروی کرده است.
بر اساس این گزارش، تحریم ها هواپیماسازان غربی را از تامین قطعات یا پشتیبانی از هواپیماهایی که در روسیه کار می کنند جلوگیری می کند.
رویترز در عین حال در ادامه به نقل از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی نوشت: این هواپیما در بیش از ۲۰ سال خدمت تنها یک سانحه را در سال ۲۰۰۶ میلادی ثبت کرده است.
این رسانه غربی چنین نتیجه گرفت که این موضوع نشان می دهد که سقوط این هواپیما، ربطی به نقص مکانیکی نداشته است.
آخرین حادثه برای این هواپیما در سال ۲۰۰۶ میلادی هنگام برخورد با هواپیمای بوئینگ در مسیر کارخانه امبرائر در برزیل به ایالات متحده، در هوا رخ داد.
بنا بر این گزارش، با وجود آسیب دیدن هواپیما، خلبان هواپیمای امبرائر را فرود آورد و تلفات یا جراحتی در پی نداشت. هواپیمای مسافربری بوئینگ سرنگون شد و تمام ۱۵۴ مسافر آن کشته شدند.
۲ سال بعد، یک گزارش نیروی هوایی برزیل، دو خلبان آمریکایی، کنترل‌کننده‌های ترافیک و ارتباطات معیوب را مسئول این برخورد در هوا دانست.
ردیاب آنلاین Flightradar۲۴ نشان داد که هواپیمایی که گفته می شد حامل پریگوژین بود در ساعت ۱۸:۱۱ چهارشنبه به وقت محلی از رادار خارج شد.
در آن زمان، وکیل خلبانان گفت که کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی و نقص در سیستم کنترل ترافیک هوایی برزیل باعث این حادثه شده است.
هواپیمای Embraer Legacy ۶۰۰ یکی از محبوب ترین جت های موجود در بازار روسیه است که نخستین نمونه آن سال ۲۰۰۱ میلادی در برزیل ساخته شد. برد پرواز آن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر است. این با درجه بالایی از امنیت، در داخل یک محفظه مسافر جادار مشخص می شود.
در همین حال، برخی منابع خبری از قول سایت ردیاب آنلاین پروازها نوشتند که در ساعت ۱۸:۱۹ چهارشنبه به وقت مسکو، هواپیمای سانحه دیده شروع به کاهش ارتفاع کرد و در مدت ۱۰ ثانیه، ارتفاع آن از سطح دریا از ۸.۵ کیلومتر به تقریبا ۶ کیلومتر کاهش یافت.
یان پتچنک سخنگوی Flightradar۲۴ خاطرنشان کرد که قبل از کاهش شدید ارتفاع، "هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که مشکلی در هواپیما وجود داشته باشد."
گزارش منابع خبری روس از تداوم تلاش برای یافتن آثار باقیمانده از هواپیمای سانحه دیده حکایت دارد.
خبرگزاری اسپوتنیک صبح پنجشنبه در گزارشی نوشت: بخشی از قسمت عقب هواپیمای پریگوژین در سه و نیم کیلومتری محل سقوط پیدا شد.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه شامگاه چهارشنبه با انتشار فهرست سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه تِوِر روسیه تائید کرد که یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر هم در این لیست حضور داشته است.
این سازمان هوانوردی همچنین اعلام کرد که ️کمیسیون ویژه ای برای بررسی شرایط و علل سانحه سقوط هواپیما در منطقه تور، آغاز به کار کرد.

وزارت شرایط اضطراری روسیه ساعاتی قبل از آن اعلام کرده بود که یک هواپیمای خصوصی هنگام پرواز از مسکو به سن پترزبورگ سقوط کرد.
بنا براین گزارش، ۱۰ نفر از جمله سه خدمه در هواپیما بودند. بر اساس اطلاعات اولیه همه سرنشینان هواپیما کشته شدند.
با وجود قرار داشتن نام پریگوژین رئیس گروه واگنر در فهرست اسامی مسافران این پرواز، منابع رسمی روسیه در ساعات اولیه پس از این اتفاق، این خبر را تأیید نکردند، هرچند برخی کانال های تلگرامی نزدیک به این گروه از جان باختن وی در این حادثه سخن گفته بودند. پرواز دومین هواپیمای منتسب به پریگوژین بر فراز مسکو ، شبهاتی را درباره حضور پریگوژن در این هواپیما ایجاد کرده بود.
رئیس گروه واگنر اسفندماه سال ۱۴۰۱ فرماندهان ارتش روسیه را به «خیانت» متهم کرده بود.
پریگوژین رئیس گروه واگنر که پیشتر آشپز شخصی پوتین رئیس جمهور روسیه بود، در تیرماه ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد. وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.
شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پایان یافت.

310310