شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بانک#جدید#چین#مذاکره

ضرورت تعجیل در عضویت در بانک بریکس

فردای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اهمیت عضویت ایران در «بانک توسعه جدید» پیشنهاد کرد: مذاکره برای عضویت در این بانک، بر عضویت در گروه بریکس اولویت داشته باشد و در این مسیر با چین و آفریقای جنوبی برای حمایت مؤثر از عضویت ایران مذاکراتی انجام شود.

حسین سلاح‌ورزی در نامه‌ای به رئیس جمهوری، اعلام کرد: فرایند عضویت کشورهای در حال‌ توسعه در گروه بریکس، مبتنی بر اجماع و با پیچیدگی‌هایی همراه است و از دیگر سو منافع عینی عضویت در این گروه عمدتا در بهره‌گیری از منابع مالی «بانک توسعه جدید» متجلی شده است.

در بخشی از این نامه تأکید شده که بانک توسعه جدید یا بانک بریکس به‌عنوان نمادی از نهادسازی اقتصادی قدرت‌های نوظهور محسوب می‌شود. به لحاظ حقوقی نیز این بانک الزامی به رعایت تحریم‌های ایالات‌متحده ندارد؛ بنابراین ایران می‌تواند بر زمینه‌سازی برای عضویت در این بانک متمرکز شود. در سال‌های اخیر کشورهای مصر، بنگلادش، امارات عربی متحده و اروگوئه نیز بر عضویت در این بانک متمرکز شدند و در روندی کوتاه‌مدت به عضویت آن درآمدند. از آنجا که رعایت توازن منطقه‌ای در پذیرش اعضای جدید از سوی شورای حکام بانک ضرورت دارد، و با توجه به آنکه امارات عربی متحده به‌عنوان همسایه ایران به عضویت این نهاد درآمده و عربستان نیز درخواست عضویت در آن را مطرح کرده است، تأخیر در آغاز فرایند الحاق ایران به بانک توسعه جدید، موقعیت مذاکراتی کشور را تضعیف خواهد کرد.

 پیشنهاد مشخص اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، تقدم مذاکره برای عضویت در این بانک بر عضویت در گروه بریکس و مذاکره فشرده با چین و آفریقای جنوبی برای حمایت مؤثر از عضویت ایران است.