شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#ارتش

نگرانی لابی صهیونیستی از تعمیق شراکت دفاعی ایران و روسیه

نگرانی لابی صهیونیستی از تعمیق شراکت دفاعی ایران و روسیه

ایسنا نوشت: یک لابی صهیونیستی در گزارشی با اشاره به سفر اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به روسیه، گسترش شراکت دفاعی میان ایران و روسیه را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.

 لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی درباره تحولات روابط دفاعی روسیه و ایران نوشت: امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در ۲۱ اوت(دوشنبه ۳۰ مرداد) با اولگ سالیوکوف، فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه دیدار کرد. این دو فرمانده پس از ادای احترام به یک سرباز گمنام روسی با نهادن حلقه گلی بر مزارش، در مقر نیروهای زمینی ارتش روسیه مذاکره کردند.  به گفته وزارت دفاع روسیه، آن‌ها درباره مسائل مربوط به همکاری نظامی و تعاملاتی به هدف اجرای پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کردند که به منظور تقویت «آمادگی رزمی» ارتش طرفین طراحی شده‌اند. طبق اعلام سفارت ایران در روسیه، این گفت‌وگوها، به ویژه بر تعلیمات رزمی متمرکز بود.

وزارت دفاع روسیه گفت که طرفین در زمینه تقویت همکاری‌ها میان نیروهای زمینی در حوزه‌های مختلف به توافق رسیدند. این وزارت‌خانه همچنین بیان کرد که طرف ایرانی از نهادهای آموزش نظامی نیروهای زمینی روسیه و شرکت‌های مربوط به صنایع دفاعی این کشور بازدید خواهد کرد. یک روز پیش از این دیدار، رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که حیدری از غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۲۳ صنایع دفاعی ارتش روسیه بازدید کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: جان هاردی، معاون برنامه روسیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این باره گفت که «اعلام این موارد نشان می‌دهد که روسیه و ایران قصد دارند از طریق توسعه روابط میان ارتش‌هایشان، بر دستاوردهای شراکت نظامی-فنی‌شان بیافزایند که به سرعت در حال رشد است. با وجود این که جزئیات نامشخص است، مسیر کلی واضح است؛ شراکت دفاعی مسکو و تهران بیش از پیش گسترش و عمق پیدا می‌کند.»

بهنام بن طالب‌لو نیز که یکی از اعضای ارشد این لابی صهیونیستی است، با اظهار نظر در این زمینه گفت: نمودار همکاری میان روسیه و ایران در حال رشد است. علاوه بر دیدارهای استثنایی میان مقامات دفاعی ارشد روسیه و همتایانشان در ستادکل نیروهای مسلح و ارتش ایران در حاشیه کنفرانس MCIS(کنفرانس مدیترانه‌ای سامانه‌های اطلاعاتی)، شرکت‌های دفاعی ایران و روسیه که هر دو تحت تحریم قرار دارند، در نمایشگاه دفاعی ۲۰۲۳ ارتش روسیه شرکت کردند. برای اولین بار، غرفه تهران در این نمایشگاه یک موشک بالستیک را به نمایش گذاشت که شاید از انتقال بالقوه موشک به روسیه در آینده و در تکمیل عرضه پهپادها به آن خبر می‌دهد.»

این بنیاد صهیونیستی همچنین درباره همکاری‌های راهبردی دو  کشور نوشت: «روسیه و ایران از سال۲۰۱۵ ، وقتی مسکو در سوریه برای حفظ بشار الاسد، متحد مشترکشان وارد عمل شد، همکاری‌های نظامی‌شان را افزایش داده‌اند. دو کشور، علاوه بر همکاری در سوریه، تبادلاتی بین ارتش‌هایشان داشته‌اند و رزمایش‌های مشترک انجام داده‌اند. روسیه و ایران در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در دریای عمان رزمایش دریایی انجام دادند. در ۲۰۲۰، ایران در بخش دریایی رزمایش راهبردی سالانه روسیه که به رهبری ستاد فرماندهی ارتش آن انجام می‌شود، شرکت کرد که در آن سال بر منطقه قفقاز متمرکز بود.»

در این گزارش، با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق ارائه پهپادهای جنگی به آن-ادعایی که بارها از سوی ایران و مسکو رد شده است- ادعا شد که تهران و مسکو برای بیرون راندن آمریکا از سوریه، همکاری اطلاعاتی دارند و به نیروهای نظامی آمریکا در سوریه آسیب وارد می‌کنند.

این لابی صهیونیستی در پایان نوشت: در حالی که رزمایش‌های مشترک ایران و روسیه تا به امروز بر همکاری دریایی متمرکز بوده است، توافق‌های دوشنبه ممکن است نشان‌دهنده  این باشد که مسکو تهران گستره همکاری‌هایشان را افزایش خواهند داد. به طور مثال، نیروهای زمینی ایران می‌توانند به رزمایش راهبردی بعدی روسیه با تمرکز بر قفقاز ملحق شوند. افزون بر این، مسکو می‌تواند از افسران نیروی زمینی ارتش ایران برای تحصیل در آکادمی‌های نظامی روسیه دعوت کند.

311311