شهر خبر

بودجه نظامی تایوان به شدت افزایش می‌یابد

بودجه نظامی تایوان به شدت افزایش می‌یابد

ایسنا نوشت: لایحه سند بودجه ۲۰۲۴ تایوان نشان می‌دهد که این جزیره خودگردان قصد دارد بودجه نظامی خود را با ۳.۵ درصد افزایش به میزان بی‌سابقه ۱۹ میلیارد دلار برساند.

بر اساس بودجه پیشنهادی دولت تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان برای افزایش بودجه نظامی به ۱۹ میلیارد دلار، بودجه دفاعی این جزیره خودگردان به میزان ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی تایوان می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای ناتو هنوز نتوانسته‌اند بودجه نظامی خود را به استاندارد ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.

اگر این بودجه پیشنهادی به تایید تسای اینگ ون برسد، سند بودجه به پارلمان تایوان ارسال می‌شود تا در آنجا به رأی گذاشته شود.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ژوئیه گفت که واشنگتن و متحدانش باید ارسال سلاح به تایوان را تسریع کنند تا این جزیره خودگردان «توان دفاع از خود» را داشته باشد.

در همین راستا، تسای اینگ ون در ۲۱ اوت (دوشنبه) اعلام کرد که تایوان نخستین محموله تانک‌های آمریکایی آبرامز را در سال میلادی آینده دریافت خواهد کرد.

به گفته وزارت دفاع تایوان، این جزیره خودگردان ۳۸ تانک در سال ۲۰۲۴، ۴۲ تانک در ۲۰۲۵ و ۲۸ تانک در سال ۲۰۲۶ دریافت خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم با اشاره گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله چین به تایوان، در سال ۲۰۱۹ فروش ۱۰۸ فروند تانک آبرامز به تایوان را تصویب کرد.

۳۱۱۳۱۱