شهر خبر

ژاپن آب یک نیروگاه اتمی را به اقیانوس می‌ریزد

کشور‌های چین و حتی کره جنوبی نگران تبعات زیست محیلی احتمالی ریخته شدن پساب نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس هستند.

ایرنا نوشت: عملیات ریختن پساب تصفیه شده رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما شماره ۱ هفته آینده پس از بازگشت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از نشست سه جانبه با آمریکا و کره جنوبی صورت می گیرد.

فومیو کیشیدا تصمیم رسمی خود را پس از بازگشت به ژاپن اعلام خواهد کرد تا اهمیت نظر یون سوک یول نسبت به این موضوع را نشان دهد.

برخی کشورهای آسیایی از جمله چین و حتی کره جنوبی نگران تبعات زیست محیلی احتمالی ریخته شدن پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس هستند.

آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معتبرترین مرجع برای نظر دادن درباره این مسئله است، پیوسته گفته است آنچه دولت ژاپن انجام می‌دهد مطابق با استاندارد آژانس و فرآیند استانداردهای بین‌المللی است بنابراین تنها چیزی که می‌توانم در این مقطع زمانی به کسانی که ادعا می‌کنند ما آب را آلوده کرده‌ایم بگویم، این است که ادعای شما اصلا بر اساس شواهد علمی نبوده و مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که ۱۳ تیر به دولت ژاپن ارائه شد به این نتیجه رسید که طرح رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

چین به شدت نسبت به اقدام آژانس و تصمیم ژاپن معترض است و ادعا می کند که پساب نیروگاه فوکوشیما همچنان آلوده به مواد رادیو اکتیو است و ریخته شدن آن در آب دریا، محیط زیست دریا و جان آبزیان انسان ها را تهدید می کند.