شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#دولت#روحانی#ایران#انتخابات#آمریکا#مجلس

چرا در زمستان ۹۹ اجازه توافق برجام به دولت روحانی داده نشد؟

چرا در زمستان ۹۹ اجازه توافق برجام به دولت روحانی داده نشد؟

یک عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص امکان احیای برجام تا پیش از انتخابات در آمریکا به دیده‌بان ایران گفت: بعید است تا آن زمان برجام احیا شود.

روز گذشته رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند که دارایی‌های ایران در کره جنوبی، هفته گذشته به بانک مرکزی سوئیس منتقل شد تا تبدیل و به ایران منتقل شود. پیشتر هم رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که این دارایی‌های آزاد شده صرف خرید کالاهای غیرتحریمی خواهد شد.

جلال رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه آیا «نفت در برابر غذا»، برای دولت دستاورد محسوب می‌شود، گفت: «متاسفانه آن زمانی که وقت داشتیم توافق کنیم، این اتفاق نیفتاد. در زمستان سال ۹۹ و در دولت آقای روحانی، طرف غربی ضعیف‌تر بود و آمادگی بیشتری برای توافق داشتند؛ آن زمان می‌توانستیم توافق قوی‌تری انجام دهیم که مطالبات بیشتری را هم تامین کنیم.»

وی ادامه داد: «متاسفانه یک عده به دلیل مشکلی که با دولت داشتند و نمی‌خواستند این توافق به اسم اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی ثبت شود، منافع ملی را قربانی منافع طیفی و جنایی خود کردند و الان هرچه تلاش می‌کنند باز هم نمی‌توانند حداقل‌های آن توافق را هم احیا کنند. البته تلاش دستگاه دیپلماسی دولت آقای رئیسی قابل تقدیر است ولی ای کاش طیف فعلی همان زمستان ۹۹ که شرایط برای توافق آماده بود، منافع ملی را فدای منافع جناحی نمی‌کردند تا به توافق برسیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توافق بر سر آزادسازی منابع و زندانیان، بخشی از یک توافق بزرگ‌تر است، گفت: «توافق گام به گام است. بحث آزادسازی زندانیان و آزادسازی منابع مالی و سایر مراحل دیگر بر پایه گفت و گوهایی بوده که هم از طریق واسطه‌ها و هم از طریق پیشنهاداتی که طرفین داده‌اند، ختم شده است.»

رحیمی‌ جهان‌آبادی درخصوص امکان احیای برجام تا پیش از انتخابات در آمریکا عنوان کرد: «بعید است تا آن زمان برجام احیا شود. چون هم ایران منتظر است ببیند در آمریکا چه اتفاقی می‌افتد هم امریکایی ها فکر می‌کنند فشار اقتصادی در کشور ما شدید شده و منتظر عقب‌نشینی بیشتر ایران هستند. دو طرف ارزیابی‌شان این است که هرچه زمان بگذرد به نفع شان است.»

۲۷۲۲۰