شهر خبر

باید زمینه حضور شنوندگان مردمی را در مسابقات قرآن ایجاد کنیم

باید زمینه حضور شنوندگان مردمی را در مسابقات قرآن ایجاد کنیم

مبلغ نوشت: حمید ایماندار با بیان اینکه هر ساله مسابقات بین‌المللی برگزار می‌شود اما عدم حضور مردم در تمامی مراحل این مسابقات بسیار محسوس است، افزود: مهم‌ترین نقد به مسابقات، ضعف فضای ترویجی است که برای تقویت آن، نیازمند کم رنگ‌تر کردن مسابقات به دلیل وارد کردن استرس زیاد به قراء و نداشتن نتیجه موثر هستیم از این رو باید راهبردها را تغییر بدهیم.

به گزارش«»- ایماندار، داور وقف و ابتدا مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه آموزش بر ترویج در فضای قرآنی کشور پیشی گرفته است، گفت: عدم توجه به ترویج و یا اهتمام ویژه نسبت به آموزش یک ضعف است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش قرآن کریم فضای مثبتی شکل گرفت و موفق بودیم همچنین قاریان و حفاظ بسیاری در سطوح فن تلاوت، تئوری و عملی تربیت شدند. در سطح کشور نهادهای مختلفی آموزش قرآن کریم را برای قاریان برتر دنبال می‌کنند، اما قراء بیش از آموزش و مسابقه نیاز به محفل قرآنی دارند از این رو بارها تأکید کردیم که محافلی باید ترتیب داده شود تا مردم تلاوت قاریان در سطوح مختلف را بشنوند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با پیشنهاد اینکه هر مسجد یا بقعه متبرکه، قاری راتب داشته باشد، ادامه داد: قاری به صورت هفتگی و یا روزانه با حمایت نهادهای مختلف در مساجد و امامزادگان تلاوت قرآن انجام دهد و با پشتوانه مالی و معنوی، فرهنگ‌سازی ترویجی قرآن کریم انجام شود.

ایماندار تصریح کرد: در مقایسه با مداحی، مردم ما امروزه کمتر به شنیدن تلاوت قرآن می‌پردازند از این رو ترویج فرهنگ تلاوت شنوی و ذائقه‌سازی تلاوت قرآن کریم بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه شاهد حضور کم‌رنگ مردم به عنوان مهم‌ترین مخاطب در سطوح مسابقات قرآن کریم هستیم، اظهار کرد: اصلی‌ترین ضعف مسابقات حضور کم‌رنگ مردم برای شنیدن تلاوت قراء است بنابراین نیاز به کار ترویجی داریم.

داور وقف و ابتدا مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس با اشاره به اینکه اکنون باید از آموزش و مسابقات گذر کنیم، گفت: آموزش قرآن به واسطه ورود بسیاری از مؤسسات و نهادها، اشباع شده است و اکنون ظرفیت بسیار عظیمی از قراء برجسته وجود دارد که از آن‌ها تنها در حد شروع جلسات سازمانی و ... شاید استفاده شود.

ایماندار ادامه داد: برنامه محفل صدا و سیما در شب‌های ماه مبارک رمضان تجربه مؤثر بودن تلاوت قرآن کریم در زندگی مردم بود چراکه تلاوت هنوز به گوش عامه مردم نرسیده و تلاوت کلام الهی هیچ‌گاه از قبل مسابقات به گوش مردم نخواهد رسید.

وی با تأکید براینکه از موج آفرینی برنامه محفل به درستی استفاده نشد، اظهار کرد: با پخش این برنامه، تشنگی عامه جامعه برای شنیدن تلاوت‌های قراء بیشتر شد، اما نتوانستیم به درستی از این ظرفیت ایجاد شده بهره کافی را ببریم.

داور مسابقات قرآن اوقاف فارس با بیان اینکه هر ساله مسابقات بین‌المللی برگزار می‌شود اما عدم حضور مردم در تمامی مراحل این مسابقات بسیار محسوس است، افزود: مهم‌ترین نقد به مسابقات، ضعف فضای ترویجی است که برای تقویت آن، نیازمند کم رنگ‌تر کردن مسابقات به دلیل وارد کردن استرس زیاد به قراء و نداشتن نتیجه موثر هستیم از این رو باید راهبردها را تغییر بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز افزود: مردم باید انگیزشی برای حضور در محافل قرآنی داشته باشد و انتظار نیست تا وقتی کام مردم شیرینی تلاوت را نچشیده، در محافل یا مسابقات قرآن کریم حضور پیدا کنند از این رو مردم تصور مثبتی حتی با توجه به بکارگیری ابزارهای تشویقی نظیر معنوی، مادی، پخش زنده مسابقات و ... ندارند.

ایماندار در پایان با بیان اینکه اگر روند اصلاح نشوند، هیچ کدام از مشوق‌ها نمی‌توانند صندلی خالی مخاطبان اصلی محافل یا مسابقات قرآنی را پر کند، گفت: نخبگان قرآنی در فضای مسابقات به دلیل وجود استرس و بار روانی دچار آسیب می‌شوند و ترافیک عجیب نخبگانی پشت مسابقات ایجاد شده که از ظرفیت بی بدلیل آن‌ها هیچ استفاده نمی‌شود