شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#باشگاه پرسپولیس#وزارت ورزش

حمله عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس به سپاهان

عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس نسبت به عدم تخصیص بودجه به این باشگاه از سوی وزارت ورزش گلایه کرد.

خبیری: چرا پرسپولیس نه، فولاد مبارکه سپاهان بله!

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

 حسین خبیری، عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس، شب گذشته در برنامه فوتبال برتر حضور یافت و در مورد مشکلات مالی سرخپوشان پایتخت صحبت کرد.


همه ما یک خانواده و یک تیم هستیم و من واقعا به شرف و تعصب بازیکنان و کادرفنی درود می‌فرستم که بهترین نتایج را کسب کردند و در لیگ و جام حذفی قهرمان شدند و شاهکار کردند. باید مجسمه این بازیکنان را با طلا ساخت. بازیکنان ما هم از نظر فنی جزو بهترین‌های ایران هستند و هم از نظر شخصیتی و اخلاقی بهترین‌های فوتبال کشور محسوب می‌شوند و اگر مطالبه و گلایه‌ای دارند، به حق است. آنها قهرمانی‌های خوبی به دست آوردند و دل چند میلیون هوادار پرسپولیس را شاد کردند و دریافتی‌های آنها، کمترین حق‌شان است.


باشگاه‌های فوتبال در ایران از چند منابع مالی برخوردار هستند که یکی از آنها اسپانسر است. ما در بحث اسپانسر پیراهن، بهترین عملکرد را داشتیم و اسپانسری که با تلاش مدیرعامل محترم باشگاه و هیئت مدیره برای پرسپولیس جذب شد، یکی از بهترین اسپانسرها بود که رقم خیلی خوبی هم داد. غیر از این، چند اسپانسر فرعی داشتیم. منابع خوبی جذب کردیم و از این جهت هیچ مشکلی نداشتیم.

از دیگران حمایت کردید، از ما چرا نه؟
مهم‌ترین بحث، بحث حامی مالی است. منظور من از حامی مالی، ارگان‌ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌هایی هستند که باشگاه‌داری می‌کنند و بودجه مشخص برای آنها تعریف شده و ردیف بودجه دارند و بر مبنای آن بودجه فعالیت می‌کنند. بالاخره باشگاه‌ها یا صنعتی هستند، یا فولادی و یا معدنی. به جز دو باشگاه‌ها که خصوصی در باشگاه هزینه می‌کنند، بقیه باشگاه‌ها از این پوئن برخوردار هستند. ایرادی هم ندارد و بحث من این نیست که چرا از دیگران حمایت می‌کنند. اتفاقا من می‌گویم دولت، صنعت، معدن و ... باید از فوتبال و ورزش حمایت کنند. سوال من از قانونگذار این است که چطور برای پرسپولیس این قانون منع کردند که وزارت ورزش هزینه کند؟ چه فرقی بین پرسپولیس و تیم باقدمت سپاهان است؟ چه فرقی بین پرسپولیس و تیم باریشه ذوب‌آهن است؟ چه فرقی بین پرسپولیس و تیم‌هایی است که منابع مالی مشخص دارند؟ اتفاقا خوب است و باید حمایت شوند اما به پرسپولیس می‌رسند ما نمی‌دانیم متولی چه کسی است و چه کسی باید حمایت کند؟

 

 


ما چقدر باید از اسپانسر درآمدزایی کنیم؟ ۲۰۰ میلیارد یا ۳۰۰ میلیارد؟ ظرفیت پرسپولیس از جذب منابع اسپانسری همینقدر است. بقیه هزینه‌ها را چه کار کنیم؟ ما متولی نداریم و نمی‌دانیم مابقی هزینه‌ها باید چطور تامین شود. چرا ما نباید مثل بقیه باشگاه‌ها متولی داشته باشیم؟ ما بالادستی داریم اما مجلس تصویب کرده که وزارت ورزش حق ندارد برای پرسپولیس هزینه کند. چطور فولاد مبارکه می‌تواند برای سپاهان هزینه کند؟ وزارت صنعت است دیگر‌. فولاد خوزستان می‌تواند هزینه کند، وزارت صنعت می‌تواند برای باشگاه پیکان هزینه کند؛ حتی اگر هزار تومان هم هزینه کنند، مهم این است که این حق و اجازه را دارند. ولی این حق از پرسپولیس سلب شده است.

 


خصوصی‌سازی هم درست انجام نشده است. الان ۳۵۰ میلیارد سپرده به حساب باشگاه پرسپولیس آمده و ۶۰۰ میلیارد بدهی از گذشته داشته است. همین الان که حساب را باز کردند، امروز تامین اجتماعی به خاطر بدهی سال ۹۰ تا ۹۷ حساب را بسته است‌. حساب ما نوبتی بسته می‌شود. اداره مالیات از سال ۷۵ تا الان حساب را بسته است. ما نزدیک ۳۰ میلیارد پرداخت کرده‌ایم اما باز هم حساب بسته است.

 


در مجموع هزینه‌های جاری و بدهی‌هایی که پرداخت کرده‌ایم، نزدیک ۷۰۰ میلیارد بوده است. اتفاقا ما به سپرده دست نزده‌ایم و نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان پول بورس هست اما آن هم به خاطر شکایت‌ها بلوکه می‌شود. قانون‌گذاری که زحمت کشیده و قانون گذاشته، چرا تبعیض قائل شده است؟ پرسپولیس با بالای ۲۰ میلیون هوادار حق ندارد متولی داشته باشد؟ من که نمی‌گویم پول بدهید ما خرج کنیم اما تیم باید متولی و ردیف بودجه داشته باشد. موقع انتخابات برند و پیشکسوت و هوادار پرسپولیس محل تبلیغ دوستان می‌شود اما موقع حمایت قانونی، پرسپولیس مظلوم‌ترین تیم ایران است. من باید از حق هواداران پرسپولیس دفاع کنم و برای خوشایند کسی حرف نمی‌زنم. برای من پرسپولیس و هواداران پرسپولیس مهم هستند.

 


قانون‌گذار این پوئن را به باشگاه‌های دیگر داده که ۷۰۰-۸۰۰ و حتی ۱۰۰۰ میلیارد بودجه داشته باشند و در واقع پول در حساب‌شان باشد و تیم‌داری کنند؛ حالا از تبلیغات و سایر محل‌ها بگذریم. اما پرسپولیس با این حجم از هوادار، این حق را ندارد.

1913441

 


پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر چه چیزی از تبلیغات محیطی عایدشان می‌شود؟ محل درآمدزایی دیگرمان حق پخش است؛ چه چیزی عاید پرسپولیس شده است؟ شما در صداوسیما برنامه تولید می‌کنید و این میزان هزینه می‌شود تا مردم سرگرم شوند؛ پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر هم هفته‌ای یک ساعت و نیم مردم را سرگرم می‌کنند. ما اصلا پول هم نمی‌خواهیم، شما چرا حق پخش را نمی‌دهید؟ دست و پای باشگاه را می‌بندند‌ و بازیکن حق دارد گلایه کند. بازیکن زحمت کشیده و تلاش می‌کند و قهرمانی آورده است.

 


ما حرف‌های بازیکنان را قبول داریم. ما که مقابل بازیکن نیستیم. صد درصد قرارداد بازیکنان پرداخت شده و از آقای درویش، هیئت مدیره و مدیران باشگاه تشکر می‌کنم. واقعا ما مدیران باشرف و کارکنان زحمتکشی داریم که با حداقل حقوق تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا هواداران خوشحال باشند. بحث آپشن هم حق بازیکن است.

 


ما دو جام گرفتیم و یک عایدی از سوی سازمان لیگ نداشتیم. کجای دنیا به تیم قهرمان پاداش نمی‌دهند؟ این پاداش حق بازیکن است. شما باید از باشگاه قهرمان دفاع کنید. وقتی یک تیم قهرمان می‌شود، سال بعد به عنوان تشویق همه هزینه‌ها پای برگزارکننده است؛ از بلیت هواپیما تا هتل و ... . ما دو قهرمانی گرفتیم و مردم را خوشحال کردیم اما هیچ پاداش و عایدی نداشتیم و زمانی هم که می‌خواهیم قرارداد ثبت کنیم می‌گویند شما به فدراسیون بدهکار هستید.

 


ما فصل جدید پرداختی نداشتیم و در آپشن‌ها هم بازیکنان طلبکار هستند و حق‌‌شان هم هست. البته که بحث ما مربوط به منابع مالی نیست. ما پول در حساب‌مان هست و هیچوقت هم دست‌مان را دراز نمی‌کنیم اما حساب‌مان بسته است. طلبکارهای حقیقی حق‌شان است و باید پول‌شان را بگیرند اما اینکه سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات حساب ما را می‌بندند درست نیست. یک باشگاه تعامل می‌کند و بابت  بدهی‌هایش می‌تواند از حسابش برداشت کند اما پرسپولیس برای پول خودش مشکل دارد.

 


من به نمایندگی از هیئت مدیره و هواداران پرسپولیس از بازیکنان تشکر می‌کنم. انشالله با تلاش‌های آقای درویش عزیز و هیئت مدیره مشکلات حل شود. منابع ما، تبلیغات محیطی، حق پخش و بلیت‌فروشی هستند؛ اینها محل‌های درآمد باشگاه است. لیگ ما حرفه‌ای نداریم و فقط اسم لیگ حرفه‌ای را نگه داشته‌ایم.