شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#منابع#اتحادیه#عضویت#نیجر#حال#تعلیق#درآورد

اتحادیه آفریقا عضویت نیجر را به حال تعلیق درآورد

اتحادیه آفریقا عضویت نیجر را به حال تعلیق درآورد

ایرنا نوشت: منابع خبری از تعلیق عضویت کشور نیجر در اتحادیه آفریقا خبر دادند.

به گزارش از شبکه خبری المیادین، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا تصمیم گرفت که مشارکت نیجر در تمامی فعالیت‌های این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد.

این شورا در ادامه مخالفت خود را با هر گونه مداخله خارجی توسط هر طرف یا هر کشور ی خارج از قاره در امور صلح و امنیت آفریقا، از جمله مشارکت شرکت‌های نظامی خصوصی اعلام کرد.

این شورا از کشورهای عضو و جامعه بین المللی خواست تا از انجام هر گونه اقدامی که ممکن است به کودتاچیان نیجر مشروعیت ببخشد، خودداری کنند.

شورای صلح و امنیت آفریقا به دلیل اختلاف شدید در دیدگاه‌های اعضا آن در این زمینه، سه بار موفق به تصمیم گیری مبنی بر تعلیق عضویت نیجر در اتحادیه آفریقا نشد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در ادامه همبستگی کامل خود را با جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) در چارچوب تعهد به بازگرداندن نظام قانونی در نیجر از طریق ابزارهای دیپلماتیک تأیید کرد.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکوواس روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتو موصح کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس به تازگی و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

310310