شهر خبر

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی چند مدال رنگارنگ کسب می‌کند؟

آخرین وضعیت کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی هانگژو تشریح شد.

ایسنا نوشت: بودجه برخی از فدراسیون های ورزشی از سوی کمیته ملی المپیک بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و اکنون از این بودجه به صورت میانگین ۷۰ درصد پرداخت شده است.

در عین حال به صورت میانگین ۳۰ درصد بودجه مصوب باقی مانده که تا یک‌ماه آینده ۱۰۰ درصد اعتبار بودجه فدراسیون‌های اعزامی پرداخت می‌شود.

در عین حال پاداش‌ها با قیمت دلار روز ۲۰۰ درصد رشد داشته است و  ۲۰ میلیارد اعتبار را نیز در بحث کمک به مربیان از سوی کمیته ملی المپیک در نظر گرفته شده است.

در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۶۷۷ نفر اعزام شدند که در اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو ۱۵۷ نفر کاهش پیدا کرده‌اند. همچنین کادر سرپرستی ۲۲ تا ۲۵ نفر هستند در شرایطی که کمیته برگزاری مسابقات اعلام کرده است تمامی مسائل پزشکی را مدنظر خواهد داد اما فیزیوتراپ‌ها و پزشکان را به دلیل اینکه برخی ورزشکاران به پزشک و فیزیوتراپ تیم عادت کرده‌اند و تصمیم بر این شد که همراه با کاروان اعزام شوند.

در بازی‌های آسیایی هانگژو تا این لحظه ۲۱۳ مرد و ۷۶ زن و جمعا ۲۸۹ ورزشکار نهایی شده است و با توجه به سیاست‌های کمیته ملی المپیک مبنی بر اعزام کیفی کاروان، در این دوره تعداد ورزشکاران نزدیک به ۲۲ درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است.

لیست نهایی کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی پس از جلسه ستاد عالی بازی‌ها که قرار است ۱۲ شهریور برگزار شود و در نهایت ۱۳ شهریورماه اعلام خواهد شد.

کادر سرپرستی نیز ۱۸ شهریور ماه به چین اعزام می‌شود و نخستین گروه از ورزشکاران ۲۳ شهریور ماه به هانگژو خواهند رفت.

مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه زمانی که کوتاهی از سوی سرپرست یا رییس یک فدراسیون صورت می‌گیرد، نباید کمیته ملی المپیک پاسخگو باشد، اظهار کرد: در تمامی کشورهای دنیا کمیته ملی المپیک مسئول اعزام‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه ۵۲۰ نفر فرد اعزامی به بازی‌های آسیایی همگی دارای نقش خواهند بود، گفت: به جز بنده، رییس کمیته ملی المپیک و یک نفر دیگر که هزینه ما را شورای المپیک آسیا پرداخت می‌کند، هزینه کاروان اعزامی ایران را دولت خواهد داد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان اینکه بین کمیته المپیک و وزارت ورزش چالش‌هایی وجود دارد، گفت: همواره در تعامل دو مجموعه این چالش‌ها حل شده است اما تا چه زمانی می‌توان اینگونه رفتار کرد؟

هاشمی ادامه داد: اعزام‌ها باید بر اساس شاخص انجام شود.

وی بیان کرد: چرا باید تنها یک آکادمی داشته باشیم و آکادمی‌هایی در شمال و جنوب کشور نداشته باشیم که بتوانیم ۱۰ رشته ورزشی اصلی را دو ماه قرنطینه کنیم؟ 

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه در سنوات گذشته شش ماه تا یکسال قبل از اعزام به مسابقات به ورزشکاران پرداخت های مالی و حقوقی صورت می‌گرفت، گفت: این موضوع را دوبار در ستاد عالی‌بازی‌ها مطرح کردم اما مصوب نشد و ما دیگر چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

وی افزود: با این وجود قرار است طی یک ماه آینده اقداماتی از سوی کمیته ملی المپیک صورت گیرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه در چین نمی‌توانیم با گذرنامه پول خود را تبدیل کنیم و هیچ کشوری چنین مشکلی ندارد، تصریح کرد: تدابیری اندیشیده ایم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم و فشارهای مختلفی را طی مدت اخیر تحمل کرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه پیش‌بینی‌ها باید بگوییم پیش بینی می‌شود ۱۵ طلا، ۱۵ نقره و ۲۵ برنز توسط کاروان ایران به دست آید، گفت: پیش‌بینی‌ها روزانه است و به طور دقیق نمی‌توان چیزی گفت اما در وهله اول باید بتوانیم جایگاه ششمی خود را حفظ کنیم. حفظ شرایط موجود از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار است و باید احتمال دهیم یک پله بالا یا یک پله پایین برویم.