شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

پیش بینی متفاوت از میزان مشارکت در انتخابات مجلس در یک استان مهم کُرد نشین /نفت و گاز در برابر کوله‌بری!

پیش بینی متفاوت از میزان مشارکت در انتخابات مجلس در یک استان مهم کُرد نشین /نفت و گاز در برابر کوله‌بری!

روزنامه هم میهن نوشت: «نفت و گاز در برابر کوله‌بری» دو روی بالا و پایین معیشت و رفاه در استان کرمانشاه است که حالا مبنای بسیاری از نارضایتی‌های مدنی و سیاسی مردم این استان را تشکیل می‌دهد.

بیکاری، سطح پایین درآمدها، توسعه استان و ارتقای سطح معیشت، مهمترین دغدغه‌هایی است که کرمانشاهی‌ها زمانی که در انتخابات سال ۹۸ شرکت کردند به‌عنوان انتظارات خود از آن یادکردند. انتخاباتی که در استان کرمانشاه نیز با یک ریزش قابل ملاحظه نسبت به دوره قبل روبه‌رو شد و درصد مشارکت را به ۴۳ درصد رساند، هرچند که کاهش این عدد به درصد مشارکت دوره اول انتخابات در کرمانشاه که ۸/۳۷ درصد بود، نرسید.

نمایندگان کرمانشاه از جمله چهره‌هایی هستند که در ادوار مجلس فعال بوده‌اند؛ از اسماعیل ططری که با تلاشش نام کرمانشاه را به استانش بازگرداند (در اوایل انقلاب به باختران تغییر پیدا کرده بود) و در مجلس ششم حضور پیدا کرد و بعد هم مدعی شد عبدالرضا مصری با خرید رای در دور دوم مجلس هفتم او را شکست داده است؛ تا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه میانه‌رو و حامی سیاست خارجی تنش‌زدا و عبدالرضا مصری که وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد شد. البته اینکه از نگاه مردم این استان عملکردها چگونه بود و چقدر قابل دفاع و چقدر قابل نقد است؛ از جمله مباحث مهم است که می‌تواند تاثیرگذار بر مشارکت مردم باشد.

تا پیش از دوره اخیر مجلس، پیش‌بینی‌های عمومی حاکی از این بود که میزان مشارکت مردم کرمانشاه نیز همچون دوره گذشته به دلیل اتفاقاتی که در پی اعتراضات سال ۱۴۰۱ رخ داد، در کنار نارضایتی عمومی و مشکلات معیشتی که پیش از آن بر جامعه حاکم بود، کاهش پیدا کند. پیش‌بینی‌ها درباره کاندیداتوری مردم و سیاسیون در انتخابات نیز تقریباً همین خط نظری را دنبال می‌کرد، اما آمار پیش‌ثبت‌نام انتخابات معادلات را در این استان به هم ریخته است. براساس اخبار محلی استان کرمانشاه، تمامی نمایندگان کنونی مجلس این استان به‌جز یک نماینده (آرش لهونی، نماینده پاوه) در پیش‌ثبت‌نام، نام‌نویسی کرده‌اند. نماینده‌های ادوار مجلس هم حضور در انتخابات این دوره را خالی از لطف ندیدند. به گفته رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه، ۱۰۵۸ نفر برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان کرمانشاه، نام‌نویسی کرده‌اند؛ عددی که در دوره قبل به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده بود. البته که عدد ۱۰۵۸ را بدون تاییدصلاحیت نهایی باید در نظر گرفت. این آمار نکات جالب توجه دیگری نیز دارد. ۱۳ درصد پیش‌ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند و فراوانی مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا از همه بیشتر است (۷۰۲ نفر کارشناسی ارشد، ۱۸۸ نفر دکترا) و مدرک کاردانی با ۱۵ ثبت‌نام‌کننده کمترین فراوانی را دارد.

این سطح متوسط رو به بالای مدارک دانشگاهی، حالا این جهت‌گیری ذهنی را به وجود آورده که ممکن است الگوی مشارکت کرمانشاهی‌ها در انتخابات نیز دست‌خوش تغییراتی شود. چراکه تا پیش از این قومیت‌ها و عشیره‌ها نقش مهم‌تری در رفتار انتخاباتی مردم داشتند، گرایش مذهبی مورد دیگر است و آنگونه که شواهد نشان می‌دهد، احزاب سیاسی جایگاه پایین‌تری نسبت به دیگر عوامل دارند. براساس پژوهشی که توسط لادن اردلان در سال ۱۳۸۷ انجام شده، یکی از عللی که مردم کرمانشاه به‌گونه‌ای خاص رای می‌دهند و به سوی جریان خاصی در انتخابات تمایل پیدا می‌کنند، وابستگی‌های عشیره‌ای است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مرد بودن، اسکان در روستا، سطح پایین تحصیلات، اهل سنت بودن، سن بالا و میزان درآمد بیشتر شانس تمایل به گرایش‌های عشیره‌ای در رفتار انتخاباتی مردم این منطقه را به شدت افزایش می‌دهد.

هرچند که این نافی حضور و تاثیر احزاب و گروه‌های سیاسی بر انتخابات مجلس کرمانشاه نیست. اما گسترش ارتباطات، تاثیر فضای مجازی، عمیق‌تر شدن مشکلات معیشتی و اقتصادی، باعث شده است تا تنها توجه به یک گرایش سیاسی یا یک قومیت و عشیره خاص در انتخاب مردم این استان تاثیر داشته باشد.

مسائلی که تاثیر خود را با عدم مشارکت مردم در انتخابات به وضوح نشان داد و همین مسائل نیز، پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات را با وجود ثبت‌نام بالا و حتی تاییدصلاحیت‌های احتمالی بالا نیز دشوار کرده است.

Untitled 1