شهر خبر

برنامه سازمان مالیات برای مالکین منازل بالای ۲۰ میلیارد

برنامه سازمان مالیات برای مالکین منازل بالای 20 میلیارد

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۱۰۷هزار مالک منازل بالای ۲۰میلیارد تومان شناسایی شدند که بعد از تأیید و استعلام از سازمان ثبت اسناد کشور به سازمان مالیات معرفی خواهند شد.

کشاورز معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با برپایی جلساتی که بین سازمان امور مالیاتی، دیوان محاسبات و سازمان ثبت احوال کشور برگزار می‌شود، خانه‌های بالای بیست میلیارد تومان شناسایی و پس از استعلام و تأیید سازمان ثبت اسناد کشور، اسامی مالکین به سازمان امور مالیاتی برای ابلاغ میزان مالیات فرستاده می‌شود.

کشاورز افزود: با توجه به اقدامات انجام‌شده ۱۰۷هزار مالک منازل بالای بیست میلیارد تومان شناسایی شدند که بعد از استعلام از سازمان ثبت اسناد کشور به سازمان مالیات معرفی خواهند شد.

وی اظهارکرد: این روند برای شناسایی افراد و مالکین دیگر ادامه خواهد داشت که البته نحوه محاسبه مالیات آن در اختیار سازمان مالیاتی کشور و نحوه استعلام آن از اسناد رسمی کشور و موقعیت ثبتی افراد در سازمان ثبت اسناد کشور خواهد بود.

کشاورز ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از املاک دارای اسناد دفترچه‌ای یا تک‌برگ هستند مشکلی در شناسایی و استعلام نیست و ۱۰درصدی که دارای سند مالکیت نیستند هم در روند آتی اقداماتی برای ثبت سند و شناسایی املاک آنها صورت خواهد پذیرفت.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به‌میزان دو در هزار می‌شوند.