شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#چرا#مجلس#رونق#سفره#های#مردم#تقلایی#نکرد؟

چرا مجلس در رونق سفره های مردم تقلایی نکرد؟

برخی از فعالان سیاسی، کارنامه مجلس در تحقق به وعده‌های انتخاباتی و کمک در بهبود وضعیت معیشتی مردم را ناموفق ارزیابی می‌کنند.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، مجلس یازدهم به ماه های پایانی خود نزدیک تر می شود. به تازگی پیش ثبت نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس پایان یافته و احزاب و گروه های مختلف سیاسی خود را برای ورود به میدان انتخابات آماده می کنند.

عملکرد مجلس یازدهم واکنش ها و انتقاداتی را به همراه داشته است. مهمترین محور این انتقادات و واکنش ها میزان احساس رضایتمندی مردم و صاحبان رای از نمایندگان مجلس بوده است. همچنان که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با موضوع تشریح عملکرد 3 ساله مجلس یازدهم گفته است:  اگر بخواهیم مجموعه عملکرد هر مجموعه و دستگاهی را بررسی کنیم، بدون شک باید ببینیم که آیا مشکلات مردم حل شده است و از این مجموعه‌ها احساس رضایت دارند یا خیر؟

درباره کارنامه مجلس یازدهم با 2 نفر از فعالان سیاسی به گفت وگو نشسته ایم که ماحصل آن را می خوانید:

محمدعلی وکیلی نماینده پیشین مجلس درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: معیارهای ارزیابی متفاوت است. به دلیل اینکه آرمان‌های مردم با آرمان‌های این مجلس متفاوت است. بنابراین اگر بخواهیم با آرمان مردم ارزیابی کنیم عملکرد این مجلس جزو ضعیف‌ترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می آید. متاسفانه این مجلس به هیچ کدام از شعارهای خود پایبند نبود.

وی ادامه داد: این مجلس به نام شفافیت آمد و توانست از نردبان شفافیت نیز بالا برود که منجر به فتح مجلس یازدهم نیز شد. ولی طرح صیانت را به پشت درهای بسته بردند تا تفاوت رفتاری آنها نمایان نشود که از همین طریق اصل ۸۵ طرح صیانت را تصویب کردند. طرحی که نقطه مقابل حقوق عمومی ملت بود.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تصریح کرد: در حال حاضر هم بحث لایحه حجاب مطرح است. به نظر می رسد این مجلس شجاعت ندارد پای آن چه که خود فکر می‌کند بایستد و سر خود را بالا بگیرد. این رفتار که لایحه حجاب را مشمول اصل ۸۵ کنند و به پشت درهای بسته ببرند تا مردم متوجه نشوند چه کسانی به این لایحه رای دادند؟ مطلوب و مناسب نیست.بنابراین این شفافیت‌ستیزی و رفتار دوگانه‌ای که مجلس کنونی از خود به نمایش گذاشته که جز تقویت نفاق عمومی تاثیری بر افکار عمومی ندارد و البته کورسوی امید مردم به خانه ملت را از بین می‌برد.

وکیلی ادامه داد: کارنامه این مجلس نقطه مقابل انگیزه مردم در انتخابات بعدی به‌حساب می‌آید. در حوزه معیشت مردم، سوای آن چه را که آمارها بر روی کاغذ می اورند، در کف خیابان، در سوپرمارکت‌ها، در قیمت گوشت و مرغ فشارها را مشاهده و لمس می‌کنیم .این وضعیت با آن چیزهایی که این آقایان در ابتدا شعار آن را دادند و ابراز انزجار کردند و با وعده تغییر آمدند، متفاوت است.

وی افزود: مردم قیمت دلار سال ۹۸ را با قیمت دلار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنند. قیمت کالاهای اساسی همچون گوشت، برنج و روغن و غیره را با قیمت امسال مقایسه کنند. مردم تمام شاخص‌های موثر در زندگی و معیشت خود را با گذشته مقایسه می‌کنند. نمایندگان هم با توجه به این امر می‌توانند دریابند مجلس کارآمدی تشکیل دادند یا خیر؟ اگر فکر کنند می‌توانند یک‌بار دیگر از حافظه کوتاه‌مدت مردم رهایی یابند باید گفت شوخی تلخی است. اگر چنین باوری داشته باشند نشان می‌دهد چقدر با متن جامعه فاصله دارند و شکاف عمیقی بین آن ها و مردم و افکار و زندگی آنها وجود دارد.

مجلس از نقش خود فاصله گرفت

در همین حال ، حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز  درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: به نظر من، باید به دو مولفه مهم توجه کنیم و بر مبنای این دو مولفه عملکردها و دستاوردهای این مجلس را ارزیابی کنیم. مولفه اول، پایگاه اجتماعی و سیاسی این مجلس است. به طور طبیعی همه نهادهای انتخابی در فرآیند شکل‌گیری باید از حضور و نقش آفرینی رای‌دهندگان برخوردار باشند، به همین میزان می‌توان ادعا کرد این نوع نهادها از مقبولیت و استحکام اجتماعی و سیاسی بالاتری برخوردار هستند و طبعاً در برخورد با وظایف و ماموریت‌ها و اتخاذ تصمیمات سخت، بزرگ و دشوار دست و دل آنها نمی‌لرزد.

اما مولفه دوم، مواضع و عملکرد مجلس به عنوان یک نهاد انتخاباتی در دوره حیات آن است. حسب آمار و اطلاعات موجود به ویژه در کلان‌شهرها و در حوزه‌های انتخابیه که رفتار سیاسی رای‌دهندگان بیشتر متاثر از دیدگاه‌های سیاسی آنان است این مجلس جزء کم پشتوانه‌ترین مجالس بعد از انقلاب به حساب می‌آیند. به دلیل اینکه در حوزه‌های انتخابیه بزرگی همچون تهران و مشهد پائین‌ترین ضریب مشارکت را این مجلس در مقایسه با 10  مجلس قبل از خود داشته است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: این مجلس عنوان انقلابی به خود گرفت ولی در ظاهر نقش دیگری را از خود نشان داد. نمایندگان مردم بنا بود از غوغاهای سیاسی گذر کنند و به اقتصاد و معیشت مردم برسند. کافی است امروز سطح عمومی قیمت‌ها را با سال 98 مقایسه کنید. بنابراین، به لحاظ عملکردی مجلس یازدهم در پاسخ به شعارهای اصلی که داده بودند برای اقتصاد بهتر و معیشت مناسب‌تر مردم برنامه‌ریزی کنیم، نه تنها در این حوزه نسبت به مجلس دهم توفیقی کسب نکرده اند بلکه امروز شرایطی در کشور حاکم است که اکثریت جامعه دغدغه نان و سفره خود را دارند. رئیس مجلس براین باور بودند که ما یک جنبش برای کارآمدی اقتصاد، کارآمدی نظام حکمرانی و برای حل مشکلات اقتصادی مردم هستیم. ولی متاسفانه خلاف این جنبش را شاهد بودیم. مجلس در حوزه اقتصاد کارنامه ضعیفی از خود به جا گذاشته است.

رسولی تصریح کرد: به نظر من، آحاد مجلس از شرایط احراز قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی مردم به لحاظ دانش، تخصص و تجربه فاصله‌های زیاد و معناداری دارند. در نتیجه بدون شناخت از محیط داخلی و بیرونی ایران بی‌پروا و با اعتماد به نفس افراطی شعارهایی دادند که عملاً در ظرف اقتصاد کشور و توان این مجلس نبود. این به بنیه پائین معدل ظرفیت و توانمندی نمایندگان برمی‌گردد.

او با اشاره به مشارکت در انتخابات پیش رو مجلس گفت: از نظر من، مشارکت تابعی از میزان رضایت‌مندی آحاد جامعه از نظام حکمرانی من جمله مجلس است. با توجه به نمره غیرقابل قبول از عملکرد مجلس یازدهم در انتخابات پیش رو اثر بسیار منفی خواهد داشت و مردم ناامید و ناراضی رغبت کمتری در مقایسه با سال 98 برای شرکت در این انتخابات خواهند داشت. این مجلس در تحقق شعارهای خود در بخش‌های مختلف مجلس کارآمد و موفقی نبوده است.