شهر خبر

گلایه های اقتصادی مراجع تقلید از کارنامه اقتصادی دولت رئیسی

گلایه های اقتصادی مراجع تقلید از کارنامه اقتصادی دولت رئیسی

آیات عظام تقلید مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی در دیدار با رئیس جمهور به بیان دغدغه های اقتصادی و معیشتی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم رئیسی امروز راهی قم شده بود تا علاوه بر سخنرانی در آیین ملی تکریم از فعالان مساجد در مسجد جمکران قم، در دفتر مراجع عظام قم نیز حضور یابد و گزارشی از عملکرد دولت به مراجع ارائه کند.

در همین راستا آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی امروز میزبان رئیس جمهور بودند، تا ضمن دریافت گزارش رئیس جمهور، رودرو به بیان بیان دغدغه های خود به رئیس جمهوری، بپردازند.

دغدغه هایی که عمدتا جنس اقتصادی داشت و مراجع تقلید ضمن اشاره به برخی مشکلات و دغدغه های معیشتی مردم، تلویحا نسبت به فشارهای اقتصادی به مردم به دولت هشدار دادند.

آیت الله نوری همدانی نسبت به کاهش ارزش پول ملی به دولت هشدار داد و تاکید کرد؛« مشکلات معیشتی مردم را آزار می‌دهد که دولت باید این موضوع را حل کند.» آیت الله مکارم شیرازی هم تورم و معیشت را دغدغه مردم دانست و تاکید کرد باید آثار فعالیت های دولت در سفره مردم مشهود باشد. آیت الله سبحانی هم به رئیس جمهور توصیه کرد از بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی بهره گرفته شود.

رئیسی توپ را به زمین دولت سابق انداخت!

براساس اخبار منتشر شده در رسانه های رسمی کشور، رئیسی در این دیدارها به ارائه آمارهایی از عملکرد دولت، پرداخته است تا شاید فضای انتقادی نسبت به عملکرد دولت تعدیل شود. رئیسی در چندین نوبت نیز در اظهاراتش بازهم توپ برخی کاستی ها و مشکلات را به زمین دولت سابق انداخته است تا شاید اینگونه دولتش را از زیر بار انتقادات برهاند.

در جدول زیر به اهم اظهارات مطرح شده در دیدار رئیس جمهوری با مراجع عظام تقلید اشاره شده است؛

*از شما درخواست داریم که توجه بیشتری به وضع معیشت مردم شود به ویژه موضوع ارزش پول ملی که نیازمند پیگیری ویژه است.

* ریشه کن کردن فقر، جهل و تبعیض از وظایف مسئولان است.

*ما در جریان تلاش‌ شبانه روزی شما هستیم؛ مسافرت به استان‌ها و دیدار از نزدیک با مردم و گوش کردن به مشکلات آنها از مزایای دولت است‌ که باید ادامه‌ پیدا کند و در این مدت هم خدماتی صورت گرفته است و جای تقدیر دارد.

*اقدامات قابل تقدیر است اما باید توجه داشت که طبق سفارش حضرت امیرالمؤمنین(ع) اصل رضایت مردم است؛ اکنون مشکلات معیشتی مردم را آزار می‌دهد که دولت باید این موضوع را حل کند.

*کاهش‌ ارزش پول‌ ملی نگران کننده است. با وجود همه مشکلات نباید نسبت به اقدامات انجام شده و دستاوردها سیاه‌نمایی و مردم را از انقلاب ناامید کرد، امروز دشمنان ما تمام سعی شان نا امید کردن ملت است‌.

* دولت از فردای شروع به کار، با عزم جدی و تکیه بر باور عمیق ما می‌توانیم، به صورت شبانه‌روزی به‌دنبال حل مشکلات رفت و توانست در ۶ ماهه اول بر بسیاری از این مشکلات قایق آید.

*هم‌ترازی منابع و مصارف دولت در سال اول فعالیت از جمله دستاوردهای بسیار مهم و کم‌نظیر دولت بود. امروز با لطف الهی و مجاهدت دولتمردان رشد اقتصادی چهار درصدی محقق شده، بیش از پنج هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به مدار تولید بازگشته، نرخ بیکاری با رقم ۸.۲ به پایین‌ترین رقم خود در چند دهه گذشته رسیده، ناترازی در بخش برق با تمهیدات دولت کاهش یافته است و موضوع مسکن به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم کشور که در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار دولت قرار دارد.

* سیاست خارجی متوازن، چند جانبه‌گرایی، ارتباط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اسلامی و رشد چشمگیر تجارت خارجی از دیگر اقدام ها و دستاوردهای حائز اهمیت دولت است.

* با وجود تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، مردم پایبند به دین، اصل نظام و کشور هستند لذا باید در جهت حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی آنان تلاش کرد.

* اینکه شما در تمام مسائل، با امید و اتکال به خداوند صحبت می کنید، نکتۀ ارزنده ای است.

* تورم و معیشت از دغدغه های اصلی مردم است. مردم می خواهند آثار فعالیت های دولت را در سفره شان ببینند.

* قیمت های ناپایدار کالاها، وابستگی به دلار و بی انصافی برخی از کسبه از جمله عوامل گرانی است. باید وابستگی قیمت ها به دلار را از بین برد و هر چه اتکاء به دلار کمتر شود، آثار آن بر سفره مردم نمایان و سبب رضایت می شود.

* مسألۀ قیمت مسکن و اجاره بهای آن به مشکل بغرنجی تبدیل شده و افزایش چند برابری پیدا کرده است که دولت باید برای آن تدبیری بیندیشد. دولت باید به وعده ای که در زمینۀ ساخت مسکن داده، عمل کند که اگر این وعده ها به سرانجام برسد، بسیاری از مشکلات حوزۀ مسکن حل خواهد شد.

*{با اشاره به مسألۀ حجاب}: باید آنچه مربوط به فرهنگ اسلام است، در کشور رعایت شود.

* دولت با اتکا به همه داشته‌ها و ظرفیتهای کشور به‌دنبال ایجاد امید در جامعه است.

*در ابتدای شروع به کار، دولت کشور با مشکلات عدیده‌ای در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درگیر بود، اما از همان ابتدا با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌ها کار را آغاز و مانند همیشه عنایات خدای متعال را مشاهده کردیم.

* اگر دولت با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، کمبود شدید کالاهای اساسی، ناترازی در بخش گاز و برق، عقب ماندگی‌های شدید در زیر ساخت‌های کشور مواجه نبود، اثرات گشایش‌های انجام شده، خیلی زودتر به سفره‌های مردم می‌رسید، لکن دولت مجبور به رفع این نیازهای اساسی کشور بود.

* دولت با اتخاذ رویکرد عزتمندانه در سیاست خارجی و دیپلماسی متوازن، به جای محدود کردن جامعه جهانی به چند کشور، توسعه روابط با همه کشورها را در دستور کار قرار داد، رشد تجارت تا ۵ برابر با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو، عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و احیای بیش از ۵ هزار کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل را از دستاوردهای دولت در دو سال گذشته برشمرد.

* رساندن نرخ بیکاری به پایین‌ترین رقم در چند دهه گذشته، حل مشکل آب و فاضلاب برخی استان‌ها و ۳۵۰۰ روستای کشور و کاهش چشمگیر ناترازی در بخش گاز و برق با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروگاه‌سازی در کشور را بخش دیگری از دستاوردهای دولت در طی این مدت است.

* اداره کم‌هزینه دولت، با هدف توزیع و تخصیص منابع مالی به پروژه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار کشور سیاست دولت است. بحمدالله با رشد تولید به‌ویژه در بخش صنعت و کشاورزی، افق‌های روشنی در پیش‌روی اقتصاد کشور است.

* از اهتمام ویژه رئیس جمهور نسبت به مسائل فرهنگی و مقوله عفاف و حجاب، تشکر می کنم. صیانت از ارزش‌های دینی در بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه ادارات و مراکز و موسسات دولتی ضرورت دارد.

*کنترل تورم و ثبات بازار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی ضرورت دارد.

* تلاش دولت در دو سال گذشته همواره اهتمام داشتن به دغدغه‌های علما و مراجع گرانقدر تقلید بوده است.

* بنای دولت حل مسائل کشور و مشکلات مردم به‌رغم همه این دشمنی‌هاست.

* دولت هرگز معیشت مردم را به اخم و لبخند دیگران گره نزده و نخواهد زد، رشد اقتصادی ۴ درصدی، رشد ۶ درصدی تولید و رکوردشکنی تجارت خارجی ۵۳ میلیارد دلاری با توسعه روابط با کشورهای منطقه از جمله اقدامات دولت در مسیر پیشرفت کشور بوده است.

* پوشش بیمه‌ای رایگان دهک‌های پایین جامعه، رایگان شدن هزینه آب و برق مصرفی اقشار ضعیف و همچنین طرح دولت برای تثبیت قدرت خرید یارانه دریافتی دهک‌های پایین جامعه را از جمله اقدامات دولت برای حمایت از اقشار ضعیف است. تحقق رشد چشمگیر تولید و صادرات کشور در آینده نزدیک وضعیت را بهتر خواهد کرد.

* در این دوره علاوه بر اصلاح روند واگذاری‌ها، احیای کارخانجات تعطیل شده در دستور کار دولت است و مصمم هستیم به‌جای تصدی همه امور کشور نقش هدایت، حمایت و نظارت را به بهترین وجه ممکن ایفا کنیم.

2727