شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#ملک#قیمت مسکن

رونق ملکی در دبی و ریاض تا کجا ادامه می‌یابد؟

سرمایه‌گذاری در مستغلات دبی سهم حدود ۸ درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد. سال گذشته ۱۲۲ هزار و ۷۰۰ مورد فروش در این شهر ثبت شد که رشد ۴۵ درصدی نسبت به ۲۰۲۱ داشت. ارزش املاک معامله‌شده نیز ۷۸ درصد رشد کرد که نشان می‌دهد خانه‌های لاکچری بیشتر مورد اقبال خریداران بوده است. ۲۱۹ مورد خانه با بیش از ۱۰ میلیون دلار (با نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان) به فروش رسید و طی شش ماه ابتدای ۲۰۲۳ خانه‌ها با این قیمت ۱۷۶ مورد بوده است. مقامات دبی فکر می‌کنند خریداران ثروتمند از آسیا و روسیه همچنان بیایند و رونق را حفظ کنند. 
رونق در ریاض شکل دیگری دارد؛ بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان که می‌خواهد اقتصاد را از نفت جدا کند، شهروندان سعودی به دنبال شغل به ریاض می‌روند و از شرکت‌های چندملیتی خواسته شده تا پایان سال دفاتر خود را به ریاض منتقل کنند. افزایش تقاضا به معنای افزایش قیمت است. در فصل اول ۲۰۲۳، قیمت خانه‌های ویلایی ۱۲ درصد و آپارتمان ۲۲ درصد رشد یکساله را تجربه کرد. این را مقایسه کنید با شهر جده که اعداد به ترتیب فقط ۲ و ۷ درصد بوده است. 
املاکی‌ها معتقدند قیمت‌ها سال آینده کاهشی می‌شوند و همین حالا نیز به نظر اوج رونق در ریاض کاسته شده و وام‌های جدید ۳۵ درصد کاهش یافته‌اند.  
درباره دبی نیز نکته قابل توجه آن است که ساختمان‌های تجاری در هفتمین سال رکود هستند. بنابراین، رونق صرفا در املاک مسکونی است که گرچه خزانه دبی را خوشحال می‌کند، زیرا آنها ۴ درصد مالیات معامله می‌گیرند، اما این خانه‌های لوکس ساکنان دائمی ندارند و رونق ملکی به رونق اقتصاد نمی‌انجامد و مسکن لوکوموتیو نخواهد بود.

منتخب اکونومیست را هر روز در رادیو فردای اقتصاد بشنوید: