شهر خبر

سوال معنادار از اصولگرایان درباره انتخابات ۹۲ /نه خبری از کرونا است نه مدیران اصلاح طلب، پس منتظر مشارکت بالا در انتخابات اسفند باشیم؟

سوال معنادار از اصولگرایان درباره انتخابات ۹۲ /نه خبری از کرونا است نه مدیران اصلاح طلب، پس منتظر مشارکت بالا در انتخابات اسفند باشیم؟

روزنامه هم میهمن استدلال های برخی چهره های منتسب به جریان اصولگرا درباره دلیل کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۳۹۸ را به چالش کشیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهمن در گزارشی ضمن بازخوانی مواضع برخی اصولگرایان درباره شرکت‌کنندگان انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ و ذکر دلایلی از سوی آنها برای ثبت مشارکت پایین، نوشته است؛

در فاصله ۷ ماه مانده تا برگزاری انتخابات‌های مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، یکبار دیگر بحث مشارکت در انتخابات داغ شده است. در کنار اظهارنظرهایی که درباره شیوه‌های افزایش مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، مباحث پیرامون ثبت بدترین رکوردها در تاریخ ۴۴ ساله جمهوری اسلامی همچنان وجود دارد و در چند روز اخیر، برخی چهره‌های شاخص جریان اصول‌گرا درباره آنچه در انتخابات‌های مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم گذشت و منجر به ثبت رکورد کمترین میزان مشارکت در انتخابات‌ شد، اظهارنظر کرده‌اند که آخرین آنها غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت سیزدهم بوده‌اند که به بیان دلایل مشارکت پایین در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ پرداخته‌اند.

در ادامه این مطلب آمده است؛

اصول‌گرایانی که درباره انتخابات‌های مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم اظهارنظر کرده‌اند، دلایلی را برای کاهش مشارکت آورده‌اند که شباهت زیادی با یکدیگر دارد و تقریباً روی یک خط حرکت می‌کند. در مجموع دلایلی را که اصول‌گرایان مطرح درباره کاهش مشارکت عنوان کرده‌اند، می‌توان در سه دسته قرار داد که از نگاه آنها در دو دسته اصلاح‌طلبان متهم شماره یک محسوب می‌شوند و باید گریبان آنها را گرفت. دلایل دوگانه‌ای که سمت‌وسوی آنها روبه‌روی اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی است، عبارتند از:

«۱- مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ۲- عملکرد هشت‌ساله دولت حسن روحانی و چهارساله مجلس دهم با محوریت اصلاح‌طلبان.»

اما در کنار این مسائل، کرونا به‌عنوان یک عامل دیگر در کاهش مشارکت مورد اشاره قرار گرفته است که عدد واحدی را درباره غایبان در انتخابات به علت کرونا بیان نکرده‌اند و خودشان هم روی یک عدد واحد اتفاق‌نظر ندارند.

نکته جالب توجه دیگر در تحلیل‌های ارائه‌شده توسط اصول‌گرایان این است که آنها درباره نقش شورای نگهبان و نظارت استصوابی در کاهش مشارکت یا به صورت کامل سکوت کرده‌اند و یا اگر هم درباره آن حرف زده‌اند، اعتقاد دارند ردصلاحیت‌های گسترده نقش عمده‌ای در کاهش مشارکت ندارد.

حال با گذشت بیش از سه سال از آغاز پروژه یکدست‌سازی و خالص‌ شدن انقلاب، اگر اصول‌گرایان تحلیل‌های خودشان را قبول داشته باشند، باید دید مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود. آنها در مسیر کاهش مشارکت در ۹۸ و ۱۴۰۰ به سه عامل عمده اشاره کرده‌اند که از این سه عامل، دو مورد «ویروس کرونا و مدیران اصلاح‌طلب» وجود ندارند، خودشان هم که می‌گویند نظارت استصوابی عامل کاهش مشارکت نیست، پس تنها عامل باقی‌مانده در این مسیر اقتصاد خواهد بود که در آن مورد هم دولت مدعی رشد اقتصادی است، پس با این فرمول‌های اصول‌گرایی باید انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شاهد عرصه پررنگ مشارکت باشد.

در نهایت این را هم باید جریان اصولگرایی روشن کنند که در انتخابات ۹۲ پس از اینکه به اذعان همه وضعیت اقتصادی بحرانی بود، چرا مردم با مشارکت بالا در انتخابات شرکت کردند؟ و اگر نظرشان درباره دولت احمدی‌نژاد خلاف آن است؛ چرا آن مشارکت بالا به رای‌آوری چهره‎ای در جریان مقابل و مخالف اصولگرایان منجر شد؟

۲۷۲۷