شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قوه قضاییه

قوه قضاییه لایحه حجاب را پس می گیرد؟ /حتی اجرای ۳ ماهه هم مشکل ساز خواهد بود

قوه قضاییه لایحه حجاب را پس می گیرد؟ /حتی اجرای ۳ ماهه هم مشکل ساز خواهد بود

نماینده مخلف لایحه حجاب و عفاف می گوید اگر دولت یا قوه قضاییه به آنچه که در این لایحه در قالب اصل هشتادوپنجی نهایی شده، معترض باشند، می توانند لایحه را پس بگیرند و اجرای آن متوقف می شود.

یک هفته بعد از تصمیم جنجال برانگیز مجلس مبنی بر بررسی لایحه عفاف و حجاب در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی و ارجاع آن به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، ساعاتی پیش سخنگوی این کمیسیون «پایان رسیدگی به این لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس» را اعلام کرد. بنا بر گفته غضنفرآبادی این لایحه در انتظار قرار گرفتن در دستور کار صحن است.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، قوانینی که این گونه به تصویب می‌رسند، آزمایشی هستند و مدت زمان اجرای آنها تا سقف ۵ سال است. بر همین اساس مصوبه کمیسیون قضایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تنها برای رأی‌گیری در باره مدت زمان اجرای آزمایشی این مصوبه در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود و پس از آن به شورای نگهبان برای اعلام نظر ارسال خواهد شد.

مجلس نظر دولت و قوه قضاییه را درباره لایحه حجاب خواهد گرفت

در همین راستا، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: در آئین نامه مقرر نیست که کمیسیونی که یک لایحه را مطابق اصل ۸۵ بررسی کرده، بخواهد نظر دولت یا قوه قضاییه را بگیرد ولی معمولا در تهیه این نوع گزارش ها و آماده کردن قانونی که می خواهند تصویب بکنند، نظرات دستگاه های ذیربط را هم می گیرند. برهمین اساس پیش بینی می کنم چون لایحه از طرف قوه قضاییه آمده است، نظر قوه قضاییه را هم درباره این لایحه بگیرند تا در مسیر اجرای آن همراهی این قوه را داشته باشند.

دولت می تواند لایحه نهایی شده حجاب را پس بگیرد اگر...

وی گفت: اگر دولت یا قوه قضاییه به آنچه که در این لایحه نهایی شده، معترض باشند، می توانند لایحه را پس بگیرند و اجرای آن متوقف می شود.

قوه قضاییه لایحه حجاب را پس می گیرد؟ /حتی اجرای ۳ ماهه هم مشکل ساز خواهد بود

نوری قزلجه که از مخالفین اصل هشتادوپنجی شدن این لایحه است، در پاسخ به این که ممکن است مجلس به دنبال محکم کاری برای اجرای قطعی این لایحه باشد، اظهار داشت: بله، اعضای این کمیسیون قبل از اینکه گزارش را به صورت نهایی منتشر کنند و برای مدت زمان آزمایشی آن را به صحن برای رای گیری بیاورند حتما نظر دولت و قوه قضاییه را هم خواهند گرفت.

می خواهند لایحه حجاب سریعتر اجرا شود

این نماینده مجلس، در مورد آماده شدن این لایحه جهت تصویب گفت: کمیسیونی که بر روی این لایحه کار کرده بود کمیسیون قضایی بود و برای بررسی اصل هشتادوپنجی هم به همان کمیسیون ارجاع داده شده بود، بنابراین ذهنیت آماده ای نسبت به این لایحه دارند و مشخص بود که سریع برای تایید زمان اجرای آزمایشی به صحن بیاید و تبدیل به قانون شود.

وی گفت: در واقع بررسی این لایحه در قالب اصل ۸۵ زمان زیادی از آنها نگرفت چون قبلا خودشان این لایحه را به شکل فعلی رسانده بودند و فقط فرصتی برای فرار کردن از بررسی علنی آن در صحن مجلس و جلوگیری از طرح برخی پیشنهادات نمایندگان مجلس بود. بازگشت آن به صحن هم برای این است که درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم گیری شود.

نوری قزلجه ادامه داد: امیدواریم نکات منفی و مسئله دار در روند بررسی اصلاح شده باشد در غیراینصورت قانون نافعی برای مردم و جامعه نخواهد بود.

اجرای ۳ ماهه لایحه حجاب هم مشکل ایجاد می کند چه برسد به ۳ سال

این نماینده مخالف لایحه حجاب و عفاف در پاسخ به اینکه به نظر شما نمایندگان با چند سال آزمایشی بودن اجرای این قانون موافقت خواهند کرد، گفت: من معتقدم هر چه سال اجرای این قانون کمتر باشد بهتر است چون به هرحال آنطور که پیش بینی می شود این طرح خیلی نکات خوبی نخواهد داشت. معتقدم نه تنها ۳ سال که حتی اجرای ۳ ماهه این قانون در کشور مشکل ایجاد خواهد کرد.

نوری قزلجه در تشریح برخی مواد چالش برانگیز این لایحه گفت: این لایحه در حوزه های مختلف خصوصا حوزه قضایی اشکالات مبنایی داشت مثلا در مواردی یک فرد بخاطر خلاف قانون عمل کردن دوبار مجازات می شود یا یک فرد بخاطر جرم فردی دیگر مجازات می شود و ...

وی تاکید کرد: اینها اشکالات بزرگی است و هزینه های هنگفتی برای کسب و کارها و بخش های غیر دولتی ایجاد می کند. یا در بحث دوربین ها، تبادل اطلاعات، فضای دانشجویی و ..موادی در این لایحه آمده است که منفی هستند ولی فعلا نمی خواهم درباره آنها با جزئیات صحبت کنم. معتقدم در مجموع این لایحه به پوشش عفیفانه و حجاب در جامعه نه تنها کمک نکرده بلکه لطمه خواهد زد.

را نصب کنید.