شهر خبر

بادامچیان: برخی وزرا پاشنه آشیل دولت شده اند | باهنر با شورای ائتلاف در تعامل است

بادامچیان:  برخی وزرا پاشنه آشیل دولت شده اند | باهنر با شورای ائتلاف در تعامل است

دبیرکل حزب موتلفه می گوید: چشم اسفندیار دولت رئیسی، مسائل معیشتی، سیاست ها و وزرای مربوط به حوزه اقتصادی است. 

تحرکات انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان کلید خورده است اما به مثابه چند انتخابات اخیر پراکندگی و چنددستگی دراین اردوگاه مشهود است. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اما معتقد است فضای فعلی تنها در دست اصولگرایان نیست و اصلاح طلبان هم تحرکات انتخاباتی را کلید زده اند.

وی که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده، می گوید؛«براساس تصمیمات جدید، هر کسی که بخواهد به عنوان نامزد انتخاباتی حضور داشته باشد باید در یک جبهه قرار گیرد بدین گونه که یا در شورای ائتلاف یا در شورای وحدت حضور پیدا کند.»

بادامچیان در این گفتگو که در آستانه هفته دولت انجام شد، گریزی نیز به عملکرد دولت رئیسی طی دو سال اخیر زد و گفت؛«ضروری است آقای رئیسی یک سری تحولات جدید در ارتباط با مسئولین اقتصادیِ مرتبط با معیشت مردم را پیگیری کرده و تغییراتی را در سیاست هایش لحاظ کند.‌»

او چشم اسفندیار دولت را عملکرد برخی وزرا و مسئولان اقتصادی دولت می داند و معتقد است دولت باید دست به تغییرات بزند.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با اسدالله بادامچیان را در ادامه بخوانید؛

*****

انتخابات مجلس دوازدهم رقابت همه با هم است. اصلاح طلبان هم در انتخابات حضور دارند به بیانی، همه جریان ها وارد بحث انتخاباتی شده و در حال فعالیت هستند.

نمی توانم در این باره اظهارنظر دقیقی داشته باشم اینکه رهبری جریان اصولگرا در دست چه طیف و جریانی باشد مربوط به آینده است، بنده غیب گو و پیشگو نیستم. در واقع این مسئله بستگی به این موضوع دارد که مردم انتخاب کنند. می توان گفت فضای کنونی، فضای انتخاباتی شده اما چگونگی فضای مجلس و ترکیب آن هنوز مشخص نیست.

کاندیداهای اصولگرا یا باید عضو شورای ائتلاف باشند یا شورای وحدت

براساس تصمیمات جدید، هر کسی که بخواهد به عنوان نامزد انتخاباتی حضور داشته باشد باید در یک جبهه قرار گیرد بدین گونه که یا در شورای ائتلاف یا در شورای وحدت حضور پیدا کند بنابراین باید در یکی از این دو شورا باشد.

در مجموع باید منتظر ماند و دید که چه کسانی از سوی این دو شورا معرفی می شوند و در نهایت مردم به چه کسانی رأی می دهند.‌

باهنر با شورای ائتلاف هم در تعامل است

به هر حال آقای باهنر عضو شورای وحدت است اما به شورای ائتلاف هم سر می زند و در تعامل است. به عنوان مثال بنده به عنوان یکی از اعضای حزب موتلفه، عضو شورای وحدت هستم در عین حال به عنوان نماینده موتلفه در شورای ائتلاف نیز حضور دارم. بنابراین این موضوع هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد که عضو ائتلاف هستیم یا عضو شورای وحدت و یا مجموعه های دیگر، در واقع ما در خدمت همه دوستان هستیم.

در بحث کاندیداها، بحث تخصص و جوانگرایی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته است. وقتی صحبت از کاندیداهای حزبی می شود یعنی از چهار نسل حزب در انتخابات شرکت می کنند بنابراین کاندیداهای جوان نیز در میان این کاندیداها حضور دارند. به هر حال در حزب موتلفه شاخه های دانشجویی، دانش آموزی، طلبه، کاسب و بازیابی هم عضو هستند.

بادامچیان:  برخی وزرا پاشنه آشیل دولت شده اند | باهنر با شورای ائتلاف در تعامل است

دولت نیازمند تغییر در بین مسئولان اقتصادی است

از نظر اصول زیربنایی و ساخت و اداره کشور، دولت موفق بوده است، از نظر معیشتی و مسائل مروبط به زندگی ساده مردم، دولت نیازمند تحول است به بیانی دیگر، ضروری است آقای رئیسی یک سری تحولات جدید در ارتباط با مسئولین اقتصادیِ مرتبط با معیشت مردم انجام و تغییراتی را در سیاست هایش لحاظ کند.‌

در مجموع دولت آقای رئیسی دولت اصولگرای چند جریانی است یعنی منحصر به بخشی از اصولگرایان نیست بلکه متعلق به همه جریان های اصولگرا است. در دولت آقای رئیسی از همه جریان های اصولگرا، حضور دارند.

در واقع بخشی از وزرا ممکن است پاشنه آشیل دولت باشند اما برخی از وزرا مانند وزیر امور خارجه دولت رییسی بسیار موفق عمل کرده است تلاش هایی که آقای امیرعبداللهیان در سازمان شانگهای و مسئله بریکس، در ارتباط با دریافت ارز و بدهی ایران از کره جنوبی و عراق و به ویژه بحث فروش نفت انجام داده حاکی از عملکرد مطلوب وی است که در جایگاه خود، اقدامات ارزشمندی محسوب می شود. آقای محرابیان در ارتباط با اداره امور برق به ویژه در شرایط خشکسالی و گرما موفق بوده است.

دولت باید تحولات در حوزه معیشت و اقتصاد را دنبال کند

امیدواریم که آقای رئیسی بتواند تغییر و تحولاتی را در ارتباط با مسائل معیشتی مردم به ویژه در بحث گرانی ها و تثبیت قیمت ها انجام دهد که بهتر است هر چه زودتر صورت گیرد. در مجموع باید گفت اکنون زمان تغییر و تحولات در مسائل معیشتی است. بنابراین اگر این مشکل معیشتی حل شود می توان گفت که دولت آقای رئیسی دولت موفقی است.

چشم اسفندیار دولت رئیسی، مسائل معیشتی است

اصطلاح پاشنه آشیل یک لغت اروپایی است بدین معنا که این مسئله در یونان مطرح شده است البته در یونان این اصطلاح به کار نمی رود چرا که اصطلاحی رومی است. در اصطلاح فارسی به آن چشم اسفندیار گفته می شود.

در واقع اروپایی ها این اصطلاح را از ایرانی ها اقتباس کرده اند ایرانی ها شخصیتی به نام اسفندیار دارند که روئین تن است و از ناحیه چشم آسیب می بیند وقتی رستم توان رویارویی با اسفندیار را نداشت سیمرغ را به سمت وی فرستاد تا به چشم اسفندیار ضربه بزند در نتیجه اسفندیار کشته شد. بنابراین بهتر است به جای اصطلاح پاشنه آشیل، لغت چشم اسفندیار را به کار ببریم.

بنابراین باید گفت چشم اسفندیار دولت رئیسی، مسائل معیشتی، سیاست ها و وزرای مربوط به حوزه اقتصادی است.

2727