شهر خبر

این محصول ایرانی صادراتی شد

ایسنا: محسن گرجی در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته صنعت نساجی و پوشاک با رشد ۱۷.۱ درصدی پیشروترین بخش صنعتی بود. رشد کل بخش صنعت نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ اعلام شد.

به گفته این مقام مسئول سال گذشته حوزه تولید نخ اکلریک حدود ۳۰ درصد رشد داشته و وضعیت سایر حوزه‌ها تقریبا مشابه سال قبل بوده است. تولید الیاف اکریلیک هم رشد ۳۰۰ درصدی داشته که البته میران تولید خیلی زیاد نیست، اما هدفگذاری شده امسال تولید این محصول از ۷۰۰۰ تن به ۲۴ هزار تن برسد. تولید کفش و چرم نیز کاهش نسبی داشته است. کاهش تولید چرم به دلیل کمبود کشتار بوده که معمولا در پی کاهش تقاضا اتفاق می‌افتد.

گرجی در ادامه با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده که حدود یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی و پوشاک را به خود اختصاص داده، گفت: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با بیان اینکه ۱۰۰۰ واحد صنعتی فرش ماشینی در کاشان فعال هستند، تصریح کرد: سایر کف پوش‌ها مثل موکت در داخل تامین می‌شود. همچنین سال گذشته مجموعا ۱۰۰۰ تن واردات الیاف اکلیریک داشتیم که نشان می‌دهد زنجیره در حال تکمیل است. بخشی از ماشین آلات فرش ماشینی هم در کاشان ساخته می‌شود.

طرح‌های توسعه‌ای تولید چادر مشکی

گرجی در ادامه با بیان اینکه واحد حجاب شهرکرد به عنوان تنها تولیدکننده چادر مشکی در حال حاضر نمی‌تواند پاسخگوی کل نیاز کشور باشد، گفت: تولید چادر مشکی در کشور ۸ میلیون متر است که البته ظرفیت اسمی بیشتر است. اما نیاز بازار چند برابر این رقم برآورد می‌شود. اخیرا واحد حجاب شهرکرد طرح توسعه شش میلیون متری در نظر گرفته که ماشین آلات آن را سفارش داده‌اند و احتمالا تا آخر سال محقق شود. البته یک طرح ۱۲ میلیون متری هم در این واحد مصوب شده که اجرای آن زمان می‌برد.

همچنین به گفته وی واحد دیگری در قم با ظرفیت ۱۸ میلیون متر در حال اجرا است که پیشرفت ۳۰ درصدی داشته و تا اخر سال بخشی از ماشین آلات آن وارد می‌شود. بنابراین در صورت تکمیل این طرح‌ها، زیرساخت تولید ۴۰ میلیون متر چادر مشکی در کشور فراهم خواهد شد که نیاز کشور را تا حد زیادی جواب می‌دهد.

گرجی با بیان اینکه تعرفه پارچه قبلا ۳۲ درصد بوده، گفت: تعرفه پارچه‌ها الآن به ۲۰ درصد کاهش یافته، اما تعرفه واردات چادر مشکی ۱۰ درصد تعیین شده است. آمار دقیق از واردات چادر مشکی در دسترس نیست، چرا که تعرفه آن با برخی از انواع پارچه‌های دیگر مشترک است.

وی همچنین گفت که این دفتر پیشنهاد داده در لایحه حجاب و عفاف، پوشاکی که منطبق بر ضوابط ملی و مذهبی تولید شود، مانند کتاب محصول فرهنگی محسوب شود که در این صورت مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد که این وضعیت شامل چادر مشکی هم می‌شود.

گرجی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پارچه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: ارزبری پارچه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه واردات پارچه با تعرفه آزاد است، گفت که هدفگذاری کردیم در اولین نمایشگاه پارچه که در شهریورماه برگزار می‌شود، میزبان تجار خارجی با هدف توسعه صادرات باشیم.

گفتنی است؛ اولین نمایشگاه بین المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده و تامین کننده پارچه در رسته‌های تاروپود، گردباف، گتن راشل، کش باف تریکو، و بافت‌های سنتی از شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان، البرز و دیگر شهرهای تولید کننده پارچه در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲، برگزار می‌شود.