شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#روسیه#اوکراین

زلنسکی: نیروهای دفاعی اوکراین هنوز در هوا نسبت به ارتش روسیه برتری ندارند

زلنسکی: نیروهای دفاعی اوکراین هنوز در هوا نسبت به ارتش روسیه برتری ندارند

ایسنا نوشت: رییس‌جمهور اوکراین در سفر به سوئد با گفتن این‌که عملکرد نیروهای هوایی اوکراین از روسیه ضعیف‌تر است، از توافق با سوئد برای تولید خودروهای نفربر زرهی در اوکراین و آغاز آموزش پرواز با جنگنده‌های سوئدی به خلبانان اوکراینی خبر داد.

به نقل از وبگاه ریاست جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در جریان سفر به سوئد، در جمع خبرنگاران گفت که اوکراین به همراه شرکایش در تلاش است که نه‌تنها در زمین، بلکه در هوا نیز نسبت به ارتش روسیه برتری داشته باشد.

زلنسکی گفت: «این‌که ما اقدامات قدرتمندانه‌ای انجام دادیم، حائز اهمیت است. مهم است که ظرف چند هفته اقدامات مقتضی انجام خواهد شد که من قویا باور دارم امکان داشتن جنگنده‌های مناسب را فراهم خواهد کرد. فردا و پس فردا، با کشورهای دیگری نیز مذاکره خواهم کرد و اطمینان دارم که به همراه شرکایمان، به نتایج خوبی در هوا دست پیدا می‌کنیم که روس‌ها این مزیت را ندارند.»

او گفت که ارتش اوکراین باید هوا را کنترل کند تا پیشروی بیشتر نظامیان اوکراین و آزادسازی «قلمروهای اشغال‌شده» توسط روسیه، انجام شود.

زلنسکی همچنین گفت: «ما در سرزمین خودمان هستیم. دقیقا می‌دانیم که برای چه می‌جنگیم و دقیقا می‌دانیم که پیروز خواهیم شد. امروز، ارتش ما در زمین هر کار ممکن و غیرممکنی را انجام می‌دهد و شاهد پیشروی‌مان در مسیرهای مختلفیم، در حالی که روسیه درحال عقب‌نشینی است. هر جایی که عقب‌نشینی نمی‌کند، هزاران تن (از نظامیانش) را از دست می‌دهد.»

با این وجود، رییس جمهور اوکراین بیان کرد که علی‌رغم پیشروی در زمین، نیروهای دفاعی اوکراین هنوز در هوا نسبت به ارتش روسیه برتری ندارند. چراکه مجهز به جنگنده‌های امروزی نیستند.

به گفته او، جنگنده سوئدی Saab JAS ۳۹ Gripen می‌تواند موقعیت اوکراین در هوا را تقویت کند.

افزون بر این، زلنسکی گفت که اوکراین به خودروهای زرهی نفربر بیشتری نیاز دارد و توافق بر سر تولید نفربرهای زرهی CV۹۰ در اوکراین گام مهمی است که موجب حفظ جان افراد شده و برای بازسازی زمان می‌خرد.

او با اشاره به این توافق میان اوکراین و سوئد، گفت: «ما امروز توافقی برای تولید CV۹۰ در اوکراین، تعمیر آن و سایر موارد آماده کرده‌ایم. هر کاری از دستمان بربیاید برای تولید اولین CV۹۰، در اسرع وقت در اوکراین انجام می‌دهیم.»

زلسنکی همچنین اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های Saab JAS ۳۹ Gripen آغاز شده است.

رییس جمهور اوکراین در همین راستا گفت: «این جنگ است؛ چیزی خراب می‌شود و باید آن را تعمیر کرد. اما در کشورهای دیگر باید تعمیر کرد، نه در اوکراین. کار سختی است. باعث می‌شود زمان و انگیزه در میدان از دست برود. مهم‌تر از همه این‌که افراد از دست می‌روند. بنابراین، گام امروز، گامی قوی و رو به جلو است.»

310310