شهر خبر

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب: حال و هوای قرآنی در اربعین امسال باید بیشتر شود

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب: حال و هوای قرآنی در اربعین امسال باید بیشتر شود

مبلغ نوشت: حجت الاسلام والمسلمین مهراب صادق نیا گفت: امسال که کام همه‌ی مسلمانان از اهانت کج‌اندیشانی که آزادی بیان را بهانه‌ی توهین به قرآن کرده‌اند تلخ است، پیاده روی اربعین می‌تواند فریاد وفاداری و پاس‌داشت قرآن و تعالیم انسان‌سازش نیز باشد.

«» نوشت:دکتر مهراب صادق نیا در یادداشتی که با عنوان «اربعین قرآنیِ پیاده‌زائران اربعین»، منتشر شده است، نوشت:

اربعین و پیاده‌روی اربعین از قدیمی‌ترین مناسک و کنش‌های مذهبی در تاریخ اجتماعی شیعیان است. از دیرباز تا کنون در روزهای نزدیک به چهلم شهادت امام حسین علیه‌السلام و اولا و اصحاب آن بزرگوار، شیعیان به گونه‌ای نمادین و با پای پیاده، از فاصله‌های دور و نزدیک خود را به کربلا و آستان ملکوتی امام سوم خود می‌رسانند تا هم سوگ متعالی خود را به نمایش بگذارند و هم بر تمام ارزش‌هایی که عاشورا برای پاس‌داشت آن‌ها به خونِ بندگان خالص خدا رنگین خونین شد، توافقی دوباره کنند.

پیاده‌روی اربعین، به مثابه یک رسانه شیعیان را مشاهده‌پذیر می‌کند. ارزش‌های شیعی را به نمایش می‌گذارد و امت شیعیان را امت‌تر و منسجم‌تر می‌کند. از دل این اجتماع بزرگ است که هویّت شیعی چون یک “هویّت مقاومت” خود را در برابر هویّت سلطه بازسازی می‌کند و این امیّد را در دل‌های مشتاقان اهل بیت (علیهم‌السلام) ایجاد می‌کند که بزودی چون یک “هویّت برنامه‌دار) همه‌ی انسان‌های آزاده را به سلوک انسانی مبتنی بر آزادگی و عقلانیت دعوت کند. پیاده‌زائرانِ اربعین با هر گام خود را نه صرفاً به یک مکان فیزیکی، که به یک حقیقت متعالی نزدیک می‌کنند.

احساس آن‌ها کوچ کردن از نقصان به کمال است. آن‌ها با هر قدم احساس مقدس‌تر شدن می‌کنند و احساس نزدیک شدن به نظامِ ارزشی‌ای که امامان و عالمان وارسته‌ی شیعه مبلغ‌ش هستند.

امسال که کام همه‌ی مسلمانان از اهانت کج‌اندیشانی که آزادی بیان را بهانه‌ی توهین به قرآن کرده‌اند تلخ است، پیاده روی اربعین می‌تواند فریاد وفاداری و پاس‌داشت قرآن و تعالیم انسان‌سازش نیز باشد. پیاده‌زائران اربعین با نمایش عقلانیّت ستایش‌برانگیز شیعی می‌توانند با نشان دادن غم و نارضایتیِ خردمندانه‌ی خود از اهانتی که به قرآن کریم شده است، به جهان و بویژه دیگر مسلمانان نشان دهند که شیعیان همواره از هم‌نشینی قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام نور و شور می‌گیرند و جهانِ خود را معنا می‌دهند.

کاش پیاده‌زائران اربعین و موکب‌های سوگواران شیعی با پخش تلاوت‌های زیبا و دلبرانه‌ی قرآن و حمل نمادها و نشانه‌هایی از این کتاب آسمانی نشان دهند که در نگاه آنان، حتی در محشر میلیونی اربعین، قرآن و یاد تعالیم شکوهمندش همواره زنده و حیات‌بخش است. نشان دهند که شیعیان، به توصیه‌ی رسول اعظم صلی‌الله علیه و آله، قرآن و اهل‌بیت را تا جهان واپسین کنار هم پاس خواهند داشت. سزاور است که اربعین امسال قرآنی‌تر از اربعین‌های دیگر باشد.