شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#دولت#دولت بایدن

تلگراف در گزارشی مطرح کرد؛کارزار تنش‌زدایی با ایران؛ هدف انتخاباتی بایدن

تلگراف در گزارشی مطرح کرد؛کارزار تنش‌زدایی با ایران؛ هدف انتخاباتی بایدن

ایسنا نوشت: روزنامه تلگراف در گزارشی با مورد توجه قرار دادن توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان که آزادسازی پول‎ های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن انجام شد، مطرح کرد که دولت بایدن با اهداف انتخاباتی، کارزاری برای کاهش تنش‌ با ایران به راه انداخته است.

روزنامه تلگراف در گزارشی درباره فعالیت‌های اخیر دولت جو بایدن در زمینه «کاهش تنش‌» با ایران نوشت: جو بایدن که در پی بردی در زمینه سیاست خارجی خاورمیانه پیش از انتخابات آمریکا در سال آتی است، کارزاری برای تنش‌زدایی با ایران به راه انداخته است.

تلگراف ادعا کرد: گفته می‌شود که آمریکا در حال لابی با ایران برای متوقف‌کردن ارسال پهپادها به روسیه، به عنوان بخشی از توافقی گسترده‌تر و غیررسمی است که این توافق، همچنین هدف کاهش تنش‌ها در خاورمیانه میان اسرائیل و ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه را دنبال می‌کند.

به نوشته این روزنامه، واشنگتن به عنوان مذاکرات مقدماتی در این راستا، یک توافق تبادل زندانیان را با تهران امضا کرد که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی بخشی از آن است.

روزنامه نیویورک تایمز در هفته‌های گذشته در گزارشی اعلام کرد که مطابق با توافق حاصل شده میان تهران و واشنگتن، پنج آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

سپس نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با این اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها را عفو کنند. جابه جایی آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین وزارت امورخارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است اما جاسوسان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

در پی اعلام این توافق، هفته گذشته، روزنامه فایننشال تایمز با تکرار ادعای اوکراین و متحدان غربی آن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادهای جنگی به آن-ادعایی که قویا از سوی ایران و روسیه رد شده است، نوشت آمریکا به عنوان بخشی از یک تفاهم گسترده‌تر و غیرمکتوب با ایران در جهت تنش‌زدایی، در حال اصرار به ایران است که فروش پهپادهای جنگی و قطعات آن به روسیه را متوقف کند.

فایننشال تایمز مدعی شده بود که این گفت‌وگوها به موازات گفت‌وگوی غیرمستقیم تهران-واشنگتن برای تبادل ۵ زندانی ایرانی در آمریکا با ۵ جاسوس آمریکایی در ایران انجام شده است که ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از این توافق آزاد شد.

در پی ادعای این روزنامه انگلیسی، نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به آن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: موضع رسمی ایران درباره دروغ واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بارها اعلام شده.

نور نیوز افزود: توافق اخیر پیرامون تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های ایران در چند کشور نیز موضوعی مستقل بوده و هیچ ارتباطی به پرونده‌های دیگر ندارد.

روزنامه تلگراف در ادامه نوشت: همچنین گفته می‌شود که رئیس‌جمهور بایدن به دنبال گرفتن امتیازهایی از ایران در زمینه غنی‌سازی هسته‌ای است و ممکن است در پی آن، اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را متوقف کند. برخی مقامات رسمی آن را «توافقی موقت« در زمینه موضوع هسته‌ای ایران تلقی کرده‌اند.

در ادامه این مطلب آمده است: این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز مذاکراتی متمرکزتر برای بازگشت به توافق هسته‌ای زمان اوباما باشد که تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای آن کاهش پیدا کرد. کارشناسان معتقدند که انگیزه افزایش ناگهانی فعالیت‌ها در زمینه پرونده ایران، عمدتا تمایل بایدن برای نشان دادن این است که می‌تواند از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرد.

گزارش تلگراف می‌افزاید: اگرچه، مشخص نیست که توافق‌هایی در مقیاس کوچک‌تر بتوانند به پیشرفت کلی‌تری در زمینه مسئله پیچیده و مبرم برنامه هسته‌ای تهران شود که اسرائیل آن را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌پندارد.

«صنم وکیل» مدیر برنامه منطقه غرب آسیا در اندیشکده «چتم هاوس» در این‌باره به تلگراف گفت: تنها تحولی که اخیرا ایجاد شده، توافقی برای آزادسازی زندانیان در ازای دسترسی ایران به دارایی‌هایش در خارج از کشور و زیر نظر دوحه است. تلاش‌هایی از طریق کانال‌های غیرمستقیم برای رسیدن به تفاهمی هسته‌ای در حال انجام شدن است اما برابر با احیای برجام نخواهد بود.

«دنی سیترینووچ» پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت: توافق‌های اخیر سیگنال‌های مثبتی مبنی بر این فرستاد که هم آمریکا و هم ایران در زمینه پرهیز از هرگونه تنش‌زدایی در آینده نزدیک جدیت به خرج می‌دهند. همچنین نشان‌دهنده آمادگی دو طرف برای رسیدن به راهکاری در کوتاه‌مدت است. مشکل این است که این راهکار، راهکاری بلندمدت نیست. در واقع، بهترین گزینه بد موجود است.

310310