شهر خبر

سلاح ورزی: اگر مالکیت خصوصی را به رسمیت نشناسیم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و هیأت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با یکدیگر دیدار و پیرامون همکاری‌های مشترک تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره این سازمان در ابتدای این دیدار با اشاره به گسترش حوزه فناوری اطلاعات گفت: «سرمایه انسانی ما در این حوزه غنی است اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود مهاجرت در فضای اقتصاد دیجتال نیز گسترش یافته است. رهبری گفته‌اند هر کسی به جریان مهاجرت در کشور کمک کند، خیانت کرده است. اما متاسفانه برخی از مسئولان رفتار و کردارشان به نحوی است که به این امر دامن می‌زنند.»

او با اشاره به پلمب‌های اخیر برخی کسب‌وکار و استارت‌آپ‌ها به دلیل موضوع حجاب تاکید کرد: «باید در هنگام مواجهه با کسب‌وکارها ضمن رعایت ظرافت‌های رفتاری، افراد حقیقی را از افراد حقوقی جدا کنیم. کسب‌وکارها مکلف به رعایت قانون‎اند و اگر فردی در هر شرکتی تخلف کند، به کل آن کسب‌وکار مربوط نیست و تنها می‌توان با فرد متخلف برخورد کرد. ما مجموعه‌هایی صنفی هستیم، نه سیاسی. چنانچه رئیس جمهور، وزیر فاوا و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز به صراحت موضعشان را در این زمینه اعلام کرده‌اند».

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با کشورهای خارجی در قالب اتاق‌های بین‌المللی خواستار تعامل بیشتر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این زمینه و حضور برخی از چهره‌های سازمان در اتاق‌های مشترک با کشورهای منطقه شد. به ویژه اینکه در هیأت مدیره دوره ششم نصر تهران تعاملات مشترک با اتاق بازرگانی به بیشترین میزان به نسبت دوره‌های دیگر رسیده است. موضوعی که با استقبال رئیس اتاق ایران نیز همراه شد.

فرصتی برای جذب سرمایه جدید

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران اثرگذاری بر سیاست‌ها را ویژگی خاص تشکل‌ها و شبکه‌سازی و اعضای تشکل‌ها را نقطه قوت آنها عنوان کرد و گفت: «اگر بخش خصوصی در قالب تشکل بتواند روی سیاست‌ها اثر بگذارد در واقع توانسته وظیفه اصلی خود را انجام دهد. در طول سالیان گذشته دولت‌ها و سیاست‌گذاران علاقه نداشتند، تشکل‌های منسجم در کشور شکل بگیرند و با وجود اینکه امروز تا حدی وضعیت تغییر کرده همچنان رویکردها و نگرش‌های ضد تشکلی وجود دارد. در این رابطه همه دولتمردان را تشویق می‌کنم سخنان رهبری در بهمن ماه سال گذشته با جمعی از فعالان اقتصادی را بارها و بارها گوش کنند. ایشان از گیر افتادن ایران در تله رشد پایین اقتصادی سخن گفتند و تأکید کردند که برای رهایی از آن باید به بخش خصوصی میدان داده شود»

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در طول سالیان گذشته اتاق ایران هم متحول شده است، گفت: «دوره‌ای طول کشید تا اتاق ایران کل بخش خصوصی را نمایندگی کند و پیش از این فقط به عنوان خانه تجارت شناخته می‌شد، در دو الی سه دوره اخیر، اتاق ایران پوست انداخته است»

سلاح‌ورزی با بیان اینکه هرکجا هم‌گرایی شکل گرفته، وضعیت بهتر شده است، افزود: «مقاومت‌هایی درباره توسعه کسب‌وکارهای جدید که بر پایه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال هستند، وجود داشته و دارد، هرچند شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.».

او نیز در سخنان خود با اشاره به موضوعی که به تازگی درباره چند پلتفرم اتفاق افتاده بود، بیان کرد: «این مسئله به صورت کلی‌تر با اصل مالکیت خصوصی نیز در تضاد بود و این مسئله به شدت روی انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری جدید اثر دارد. اگر مالکیت خصوصی را به رسمیت نشناسیم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اگر قرار باشد سطح سرمایه‌گذاری‌ها را در کشور بالا ببریم، راهی جز این نداریم که در کنار آماده کردن بسترها، توجه جدی به حوزه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم، چراکه امروز این حوزه به شدت در سطح دنیا رو به رشد بوده و ظرفیت‌های قابل توجهی در آن وجود دارد اما هنوز در ایران به سراغ آنها نرفتیم.»