شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#مرغ#گوشت#کاهش قیمت#ثبات#بازار#راه#است

ثبات در بازار گوشت و مرغ / کاهش قیمت در راه است

بازار مرغ به ثبات نسبی رسیده و آشفتگی‌های چندماه اخیر این بازار با افزایش ۳۰درصدی تولید تا حد زیادی کنترل شده است.

بازار مرغ به ثبات نسبی رسیده و آشفتگی‌های چندماه اخیر این بازار با افزایش ۳۰درصدی تولید تا حد زیادی کنترل شده است. براساس آمارهای منتشرشده جوجه‌ریزی در تیر و مرداد به بالای ۱۳۰میلیون قطعه رسیده و به‌گفته قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، برنامه‌ریزی برای افزایش بیشتر حجم تولید در حال انجام است.

قیمت مرغ گرم که خردادماه به حدود کیلویی ۱۲۰هزار تومان رسیده بود امروز تا زیر سقف ۹۰هزار تومان پایین آمده اما همچنان تا رسیدن به نرخ مصوب ۷۸هزار تومانی، فاصله نسبتا زیادی دارد. در بازار گوشت گرم اما تغییرات قیمت روند کندتری داشته است.

با وجود واردات نسبتا مناسب گوشت گرم، قیمت گوشت گوسفندی در بازار همچنان در محدوده کیلویی ۵۰۰هزار تومان است که در مقایسه با میانگین قیمت ۳۲۰هزار تومانی سال گذشته اختلاف خیلی زیادی دارد. با این حال مسئولان وزارت جهادکشاورزی وعده می‌دهند کاهش قیمت گوشت را تا رسیدن به سطح قیمت سال گذشته پیگیری کنند.

به‌گفته قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، واردات روزانه گوشت قرمز گرم از مرز ۱۲۰تن عبور کرده که این میزان ظرف ۳هفته آینده به ۲برابر افزایش می‌یابد و با تسهیل واردات و تامین بهتر نهاده‌های دامی، قیمت گوشت قرمز گرم کاهشی می‌شود.

کمبودی در بازار مرغ نداریم

افت شدید جوجه‌ریزی در اسفند سال گذشته مهم‌ترین عامل ایجاد آشفتگی در بازار مرغ کشور بود. اسفند سال گذشته تولید جوجه‌ یک‌روزه به زیر ۱۰۰میلیون قطعه کاهش یافت و افت شدید عرضه و افزایش قیمت مرغ را در فروردین و اردیبهشت امسال رقم زد. از آغاز امسال با افزایش تدریجی جوجه‌ریزی حجم تولید افزایش یافت اما رشد تقاضا عاملی بود که ایجاد تعادل در بازار را با تأخیر زیاد مواجه کرد. در تیرماه براساس آمارها جوجه‌ریزی به ۱۳۲میلیون قطعه رسید و این حجم تولید کاهش قیمت مرغ را در بازار استارت زد.

در حال حاضر به‌گفته وزیر جهادکشاورزی تولید مرغ گرم به سطح مطلوبی رسیده و مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد. محمدعلی نیکبخت در عین حال با بیان اینکه افزایش سقف جوجه‌ریزی در دستورکار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد، اعلام کرد: ۱۳۱میلیون و ۸۰۰هزار جوجه‌ریزی در تیر و مرداد امسال انجام‌ شده که در ۱۲‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی اخیرا از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای افزایش سقف جوجه‌ریزی تا بیش از ۱۴۰میلیون قطعه خبر داد و اعلام کرد: با توجه به این جوجه‌ریزی‌ها و افزایش عرضه نسبت به تقاضا، قطعا طی یکی دو هفته آینده قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب خواهد رسید.

با افزایش حجم تولید این نگرانی نزد تولیدکنندگان وجود دارد که اشباع بازار مانند آنچه سال گذشته رخ داد به زیان دوباره بخش تولید منجر شود. دولت البته اعلام کرده که برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان و افزایش ذخایر راهبردی آمادگی کامل وجود دارد.

تولید مرغ بیش از تقاضا

به‌گفته رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، میزان کنونی جوجه‌ریزی، تولید مرغ را به بیش از سقف تقاضای بازار می‌رساند. علی ابراهیمی دیروز در یک برنامه تلویزیونی گفت: با جوجه‌ریزی صورت‌گرفته در هرماه بیش از ۲۵۰هزار تن مرغ تولید خواهد شد و اگر نهاده‌ها بموقع برسد، حجم تولید تا ۲۶۰هزار تن هم پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که میزان تقاضا در بازار مرغ بین ۲۰۰ تا ۲۳۰هزار تن در ‌ماه برآورد می‌شود.

براساس مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار در زمینه افزایش ۲برابری سقف ذخایر استراتژیک کشور، شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است حداقل بین ۷۰ تا ۸۰هزار تن مرغ را ذخیره‌سازی‌ کند.

خلأ ۱۵۰هزار تنی بازار گوشت

بر اساس آمار وزارت جهادکشاورزی، واردات روزانه گوشت قرمز گرم از مرز ۱۲۰تن عبور کرده که این میزان قرار است ظرف ۳هفته آینده به ۲برابر افزایش یابد. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، درباره تخمین میزان مورد نیاز گوشت وارداتی به کشور گفت: با توجه به کاهش حجم تولید، برآوردها این است که امسال حداقل ۲۵۰هزار تن واردات نیاز داریم که با توجه به میزان کنونی واردات، با خلأ ۱۵۰هزار تنی مواجهیم. برآورد تخمینی ما این است که میزان واردات باید حداقل ۱۵۰هزار تن افزایش یابد. به‌گفته پیمان‌پاک، دولت در نظر دارد واردات گوشت گرم را تا اردیبهشت سال آینده ادامه دهد.

قیمت‌ گوشت در بازار

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، لازمه کاهش قیمت گوشت را استمرار روند واردات دانست و گفت: هم‌اکنون مغازه‌دار هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را با نرخ ۴۳۰هزار تومان می‌خرد و با احتساب حداکثر ۱۰درصد سود به مصرف‌کننده عرضه می‌کند. رقم گفته‌شده با احتساب ۱۰درصد سود، قیمت ۴۷۳هزار تومان برای مصرف‌کننده را به‌دست می‌دهد این در حالی است که قیمت‌های کنونی در بازار بالاتر از قیمت اعلام شده از سوی رئیس صنف قصابان تهران است.

هر کیلو شقه گوسفندی در حال حاضر هنوز در محدوده ۴۹۰ تا ۵۰۰هزار تومان است و مشاهدات بازار نشان می‌دهد طی روزهای اخیر افزایش تقاضا به مناسبت اربعین، مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

ملکی در این زمینه گفت: در شرایط کنونی بخشی از دام تولیدی کماکان از کشور خارج می‌شود و بخشی هم به‌خاطر ایام اربعین برای صادرات به عراق برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده است.‌