شهر خبر

پروژه فیبرنوری برای منازل و کسب و کار‌ها در ۲۹ استان و ۱۱۱۸ شهر نهایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با ورود اپراتور‌های جدید به برنامه توسعه فیبرنوری کشور، علاوه بر شهر‌ها سراغ روستا‌های پرجمعیت هم خواهیم رفت.

کامران نرجه خبرنگار اطلاعات نوشت: اتصال به شبکه اینترنت در منازل و اماکن اداری و تجاری اینک به یک ضرورت زندگی تبدیل شده است، زیرا بخش قابل توجهی از خدمات همگانی بر بستر اینترنت به مردم عرضه می شود.

با این وجود سرعت کُند و کیفیت پایین اینترنت در کشور که عموماً ناشی از قدیمی بودن سیستم انتقال داده ها روی خطوط کابل های مسی تلفن های ثابت است، مورد گلایه عموم مردم قرار دارد.

دولت با هدف بهبود سرعت اینترنت و افزایش خدمات قابل ارائه به عموم مردم در این پهنه، تصمیم دارد تا دو سال آینده حداقل ۲۰ میلیون خانوار( ۸۰ درصد از جمعیت کشور) را به شبکه فیبرنوری متصل کند.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بلندتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویری، صوتی و داده‌های دیگر را به‌راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰۰گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن تشریح این برنامه گفت: جهت‌گیری دولت به سمت ارائه خدمات عمومی با توسعه ارتباطات اینترنتی از طریق خطوط ثابت است ولی در عین حال از اینترنت همراه هم غافل نشده‌ایم و به نسل پنجم تلفن همراه توجه داریم، زیرا نسل پنجم بدون فیبر نوری معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح کسب و کار‌ها و خدمات جدیدی شکل خواهد گرفت که اگر زیرساخت آن نباشد، فکر کردن درباره آن امکان ندارد، افزود:عملیات توسعه شبکه فیبر نوری در شهرها و محلات که به دستور شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی از اسفند ۱۴۰۰ شروع شده است طی ماه های گذشته با کندی روبرو بود که دولت تصمیم گرفت تعداد اپراتورهای فعال در این برنامه را بیشتر کند. به همین سبب هفته قبل به ۷اپراتور جدید مجوز سرمایه گذاری و فعالیت در این شبکه داده شد.

زارع پور گفت: اپراتور‌های ایرانسل، شاتل، فناپ تلکام، آسیاتک، پیشگامان توسعه ارتباطات،‌های وب و صبا نت هفته قبل پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSPرا برای توسعه شبکه فیبر نوری در کشور دریافت کردند.

به گفته وی، با ورود اپراتورهای جدید به برنامه توسعه فیبرنوری کشور، علاوه بر شهر‌ها سراغ روستا‌های پرجمعیت هم خواهیم رفت.

وزیر ارتباطات گفت: هدف  گذاری ما پوشش تمامی سکونتگاه های جمعیتی است، به همین دلیل فیبر را تا نزدیکی منازل و کسب و کار‌ها می‌بریم و هر کسی خواست که فیبر به منازلش برود بعد از درخواست به سرعت متصل خواهد شد.

وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار و الحاقیه‌های بعدی آن، اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در صورت اخذ این پروانه جدید به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند. همچنین در بازنگری این مصوبه قرار شده ارائه دهندگان خدمات ارتباطی ثابت هم بتوانند با دریافت این پروانه به پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها بپیوندند.

زارع پورادامه داد: در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تاکنون برنامه عملیاتی تعهدی اپراتورها در ۲۹استان و ۱۱۱۸شهر نهایی شده است و مابقی شهرها هم تا پایان دی تعیین تکلیف می‌شود.

وی گفت: تا الان ۱۱۰۰ شهر برای توسعه خطوط فیبر نوری تعیین تکلیف شده اند و در ۴۰۰ شهر مجوز شهرداری و سایر نهادها برای شروع عملیات اجرایی اخذ شده که از این تعداد در ۲۰استان (مشتمل بر ۱۲۰ شهر) عملیات اجرایی توسط اپراتورهای متعهد آغاز شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا پایان امسال ۸میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند و تا پایان کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴این میزان به ۲۰میلیون خانوار می‌رسد.

وی گفت: تا امروز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار در سراسر کشور تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته اند و در روند عملیات اجرایی صورت گرفته توسط اپراتورهای صاحب پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، شهر ایلام در استان ایلام، شهرهای چالوس، خرم آباد و عباس آباد در استان مازندران، بندر چارک و کیش در استان هرمزگان و شهر قم در استان قم بیشترین پیشرفت را دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای اجرای این طرح ۲۰هزار میلیارد تومان از محل حق السهم دولت کنار گذاشته‌ایم و اگر لازم باشد ملک هم می‌فروشیم تا این طرح به سرانجام برسد و کار را ادامه خواهیم داد و هر منابعی نیاز داشته باشد، تامین می‌کنیم.

وی گفت: علاوه بر سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت که حدود ۳۵ درصد هزینه لازم برای اجرای این طرح است، اپراتورها هم باید حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در پیشبرد کار سرمایه گذاری کنند.

خبرنگار ما از زارع پور در مورد هزینه اتصال منازل به شبکه فیبر نوری و کمک دولت به کاهش این هزینه پرسید که وی گفت: سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای این طرح باعث می شود هزینه تمام شده اجرای کار برای اپراتورها کاهش یابد و مردم فقط هزینه خرید مودم منازل خود را بپردازند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: هم اینک برخی اپراتورها با هدف تشویق مردم به اتصال شبکه فیبر نوری حاضر شده اند مودم ها را به صورت امانی به متقاضیان واگذار کنند و پس از سه ماه در صورت رضایت مشتری، هزینه ان را دریافت کنند.

وی گفت: خوشبختانه متخصصان کشور اخیراً موفق شدند تجهیزات مورد نیاز اجرای فیبر نوری را بومی سازی کنند.

این موضوع کشور را از واردات تجهیزات این حوزه بی نیاز می کند و حتی می توانیم به سایر کشورها صادرات داشته باشیم.

زارع پور ادامه داد: در ۱۲۰ شهری که کار اتصال منازل به شبکه فیبر نوری شروع ‌شده، سرعت دسترسی مرم به اطلاعات تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. یعنی ۸۰ برابر میانگینی که مردم تاکنون آن را تجربه کرده‌اند. این چشم‌اندازی است که ما دنبال می‌کنیم تا بتوانیم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به خدمات مخابراتی و اینترنتی سفرهای اربعین که از مبادی مرزهای غربی کشور آغاز شده است، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با طرف عراقی بنا شده است تا هم سیمکارت عراقی با قیمت مناسب‌تری در اختیار زائران اربعین قرار گیرد و هم هزینه رومینگ نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

وزیر ارتباطات افزود: امیدوار هستیم که امسال خدمات ارتباطی نسبت به سال قبل برای زائران اربعین حسینی هم در داخل کشور تا مرزها و هم در داخل خاک عراق کیفیت بهتری داشته باشد.