شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#سازمان ملل

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ناتو و آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهند؟

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ناتو و آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهند؟

قاسم محبعلی، کارشناس بین‌الملل درباره نشست وزرای خارجه هشت کشور حوزه خلیج‌فارس در گفت‌وگو با هم‌میهن گفت: قرار بود دبیرکل سازمان ملل از هشت کشور برای امنیت خلیج‌فارس دعوت کند.

ایران همواره تاکید داشت امنیت خلیج‌فارس متعلق به کشورهای حاشیه است و دیگران می‌گفتند خلیج‌فارس آبراه ‌بین‌المللی است و باید امنیت آن توسط کشورهای دیگر نیز تامین شود. اگر چنین باشد ایران پذیرفته است که امنیت خلیج‌فارس علاوه بر 8 کشور، سایر کشورهای بزرگ نیز برای امنیت آن می‌توانند حضور داشته باشند.

محبعلی در پاسخ به اینکه آیا مانند مسئولان دولتی این نشست را به‌عنوان یک دستاورد فرض می‌کنید؟ گفت: «اینکه طرف‌های مقابل مانند کشورهایی همچون بحرین و امارات این پیشنهاد را مبنی بر اینکه ایران بدون حضور کشورهای قدرتمند در این نشست حضور داشته باشد، ارائه کردند، محل بحث است زیرا در زمان روحانی ایران طرح امنیتی را پیشنهاد کرد که مورد پذیرش واقع نشد. البته در این دولت مسبوق به سابقه است که یکطرفه مسائلی را می‌گوید، زیرا دولت پیش از این نیز مواردی را بیان کرده بود اما طرف مقابل هیچ پاسخ یا واکنشی به این مسائل نداشت.»

او با بیان اینکه ایران آرزوهایش را به بدین ترییب عنوان می‌کند، درباره تشکیل نیروی مشترک دریایی نیز اظهار کرد: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مادامی که ناتو و آمریکا وجود دارند بعید است که با ایران همکاری داشته باشند. این آرزوهایی است که طرف ایرانی مطرح می‌کند. البته اولین بار شاه در سال 1353 این سیاست را مطرح کرد که مورد استقبال طرف‌های مقابل واقع نشد و بعد از انقلاب هم هیچ‌کدام از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موافقت نکردند زیرا هر کدام از این کشورها پیمان همکاری دفاعی، امنیتی و نظامی با آمریکا دارند و طبیعی است اگر حضور ایران در کنار کشورهای خلیج‌فارس درست باشد باید نشانه‌هایی از طرف مقابل دیده شود که تاکنون من ندیده‌ام.» محبعلی ادامه داد:‌«ایران اختلافاتی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر سر جزایر سه‌گانه دارد و این روزها نیز بر سر تقسیم حریم دریایی مواضعی از سوی این کشورها مطرح می‌شود. طبیعی است که اگر ایران با این کشورها همراه شود، مجدداً بر سر این موارد با اختلاف مواجه می‌شود. مسئولان بدون توجه به واقعیت‌ها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که در واقع آرزوی آنهاست که می‌خواهند تحقق یابد.»

23302