شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سراسر کشور#حوزه

۲۰ پاسخکده دینی در سراسر کشور ایجاد می‌شود

۲۰ پاسخکده دینی در سراسر کشور ایجاد می‌شود

مبلغ نوشت: معاون آموزش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه گفت: ایجاد پاسخکده‌های دین از دستاوردهای مرکز مطالعات است که در مرکز و با همکاری ۱۲ مراکز تخصصی حوزه ایجاد شده است و قرار است تا پایان شهریور، ۲۰ پاسخکده در برخی استان‌های کشور ایجاد شود.

«» نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله درویشی، معاون آموزش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، ۲۳ مردادماه در نشستی خبری در این مرکز، گفت: یکی از وظایف علما این است که علم خود را در شرایطی که برخی درصدد ایجاد بدعت در دین هستند، ابراز و اظهار کنند و امروز هم این رسالت بر دوش حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه برخی درصدد شبهه در دین و مانع رشد مردم هستند، افزود: اینکه ما پاسخ به شبهات را به چه روشی بیان کنیم که اثرگذار باشد خیلی مهم است زیرا هر گروه سنی و اجتماعی شرایط متفاوتی دارند مثلاً قطعاً روش پاسخ به شبهات دانش‌آموزی با دانشجویی و دانشجویی با شبهات زنان و رسانه‌ای و ... متفاوت است و هر کدام روش خاص خود را می‌طلبد.

درویشی بیان کرد: کسی ممکن است در رشته تخصصی خود توانایی علمی بالایی داشته باشد ولی اگر روش را نداند، نمی‌تواند مؤثر باشد؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه که وظیفه اصلی آن همین بحث پاسخگویی است تلاش کرده است تا در طول دو دهه فعالیت خود، در این مسیر قدم بردارد.

۲۰ پاسخکده در کشور ایجاد می‌شود

معاون آموزشی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ویکی‌پاسخ و ایجاد میزهای تخصصی از جمله فعالیت‌های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در طول این دو دهه بوده است، گفت: ایجاد پاسخکده‌های دین از دیگر دستاوردهای مرکز مطالعات است که در مرکز و با همکاری ۱۲ مراکز تخصصی حوزه ایجاد شده و قرار است تا ۲۰ پاسخ‌کده در برخی استان‌های کشور هم تا پایان شهریور ماه ایجاد شود.

درویشی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ پاسخ‌کده در ۱۰ استان ایجاد شده است و مابقی نیز تا پایان وقت اعلامی انجام خواهد شد، اظهار کرد: یکی از کارهای پاسخکده‌های دینی، برگزاری اولین دوره آموزشی روش پاسخگویی به شبهات است که با حضور منتخبین ۱۰ کشور و با حضور استادان برجسته برگزار شد و امسال دومین دوره آموزشی هم با عنوان «شبهه‌شناسی و روش پاسخ و مواجهه» در دستور کار ما قرار دارد.

درویشی گفت: یکی از حمایت‌های ما از این پاسخکده‌ها ارائه محتواهای علمی و آموزشی است و از مراکز تخصصی حوزه بهره می‌بریم زیرا مثلاً مرکزی که در زمینه وهابیت کار می‌کند، نیرو و امکانات و توانمندی علمی بیشتری دارد و ما کار را به آن واگذار می‌کنیم. کما اینکه در سال قبل پاسخ به شبهات حکومت دینی را در یکی از استان‌ها برگزار کردیم.

معاون آموزشی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در این دوره با توجه به تأکید اخیر مقام معظم رهبری، روش پاسخ به شبهه با توجه به پیشینه شبهات مورد توجه خواهد بود. همچنین این دوره به صورت کارگاهی خواهد بود یعنی آموزشی صرف نیست. این کارگاه به مدت سه روز در قم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرفصل دوره به صورت تخصصی، ویژه و عمومی تعریف شده است، گفت: تلاش ما در این دوره آن است که از استادان برجسته در هر سرفصل استفاده کنیم. این دوره در ادامه دوره قبل با ۲۰ استان تشکیل خواهد شد و خروجی آن ایجاد ۲۰ پاسخکده در ۲۰ استان کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه پاسخکده‌های دینی زیر مجموعه پژوهش‌سراهای معاونت پژوهشی حوزه علمیه هستند، اظهار کرد: رصد، دسته‌بندی و پاسخ و ابلاغ پاسخ کارهایی است که در این مرکز در پاسخکده در حال انجام است.

۲۰ پاسخکده دینی در سراسر کشور ایجاد می‌شود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی ایوبی، مسئول برگزاری دوره روش پاسخگویی به شبهات و روش مواجهه با شبهات، گفت: این دوره در سه روز و در سه بخش عمومی، ویژه و تخصصی برگزار خواهد شد. این دوره شامل دو سرفصل روش پاسخگویی به شبهات و روش مواجهه با شبهات است. ۵ کارگاه روش پاسخگویی به شبهات دانشجویی، روش پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزی، روش پاسخگویی به شبهات بین‌المللی، روش پاسخگویی به شبهات رسانه‌ای و رویکرد تهاجمی در دفع و رفع شبهه از جمله برنامه‌های این دوره است.

وی افزود: کارگاه تخصصی هم شامل هفت کارگاه است و با هفت مؤسسه مشارکت داریم از جمله معاونت تبلیغ حوزه، مؤسسه امام خمینی، مرکز تخصصی مهدویت، حوزه خواهران، دارالاعام الشیعه، پژوهشگاه فقه نظام و موضوعاتی چون مهدویت، الحاد، وهابیت، حکمرانی، زرتشت و باستان‌گرایی، معنویت دینی و سکولار و زن و خانواده ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام ایوبی با بیان اینکه استادانی از ۲۰ مرکز استان و شهرستان مانند یزد، قزوین، گرگان، کاشان، بناب، خراسان‌ها، هرمزگان، کردستان، کرمانشاه و ایلام، تهران و بوشهر و ... در این دوره حضور دارند، اضافه کرد: اساتید سطح سه و چهار حوزه هم در این کارگاه حضور خواهند داشت و استادانی چون آقایان خسروپناه، ایزدهی، امیدی، شاکرین، علی تبار و ... به ارائه بحث می‌پردازند.

وی افزود: این کارگاه در سه روز ۴ تا ۶ شهریور ماه در دو نوبت صبح و عصر در مؤسسه امام صادق(ع) وابسته به آیت‌الله العظمی سبحانی در پردیسان قم برگزار خواهد شد و در دوره‌های بعدی کارگاه در بعد بین‌المللی و با زبان‌های دیگر هم برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: الان در فضای بین‌الملل شبهات فراوانی وجود دارد ولی این دوره درصدد پاسخ به این شبهات نیست بلکه ما به روش پاسخ به شبهات خواهیم پرداخت. ممکن است در بحث زن و خانواده صدها شبهه وجود داشته باشد ولی مهم روش پاسخ به آن‌ها است. ر